امید حسینینژاد در گفتوگو با ایسنا درخصوص روند و وضعیت فعالیتهای قرآنی اظهار کرد: به نظر من این رویه هیچ تاثیری بر توسعه فعالیتهای قرآنی ندارد زیرا این ارگانها براساس بودجهای که در اختیار دارند، فعالیت میکنند. در حال حاضر فعالیتهای قرآنی به شیوههای مختلفی در جامعه انجام میشود؛ به طوری که برخی افراد در زمینه قرائت، حفظ و آموزشهای اینچنینی فعالیت دارند و برخی دیگر نیز در زمینه معارف قرآنی، تفسیر و تدبر در قرآن فعالیت میکنند. هر یک از این روشها رویکرد خاص خود را دارد. به عنوان مثال فعالیت در زمینه ترتیل، حفظ، قرائت و... بیشتر در سنین 7، 8 و یا 5 سال آغاز میشود و تا سنین بالاتر ادامه مییابد؛ در این صورت طبیعتا کودکانی که در سنین کم با قرآن و فعالیتهای قرآنی انس پیدا میکنند، در سنین بالاتر عمق انس آنها با قرآن بیشتر خواهد شد.
وی ادامه داد: با توجه به تجربه شخصی من از حضور در کلاسهای مختلف، کسانی که فعالیتهای قرآنی را از سنین پایینتر شروع میکنند، انس و الفتشان با فعالیتهای قرآنی در هر دو حوزه حفظ و معارف بسیار بیشتر میشود. البته فعالیت توام افراد در هر دو زمینه بسیار بهتر است. در واقع قرآن برای اینکه انسانها در زندگی خود از این نعمت و معارف آن استفاده کنند، نازل شده است؛ بنابراین زمانی که افراد مفاهیم قرآنی را با زبان و بیان مخصوص هر رده سنی مانند کودک، نوجوان و... آموزش ببینند، بدون شک این آموزشها تاثیر مثبتی در زندگی آنها خواهد داشت؛ در حال حاضر در فضای مجازی هجمههای مختلفی به امور دینی میشود. به همین جهت با توجه به روحیات و شرایط نسل جدید، استفاده از فعالیتها و سبکهای بهروزرسانی شده تأثیر بهسزایی در رشد تربیتی کودکان خواهد داشت.
این قاری بیان کرد: روند آموزش قرآن در کشور یکسان نیست؛ به طوری که بعضی شهرها ضعیف و بعضی دیگر خیلی خوب در این زمینه فعالیت میکنند. به عنوان نمونه روند آموزش در مشهد بسیار خوب است زیرا کلاسهای قرآنی متعدد و اساتید مبرز و سرآمدی در آن حضور دارند. در حوزه معارف قرآن نیز درسهای تفسیر مختلفی در مشهد برگزار میشود و برخی موسساتی که در مشهد و در حوزه معارف قرآنی فعالیت میکنند، بینظیر است. استانهای دیگری مانند تهران، اصفهان و... نیز در ردههای بالایی قرار دارند.
حسینینژاد افزود: ما همچنان براساس سبکهای سنتی قرآن در حوزه تلاوت و قرائت قرآن فعالیت میکنیم؛ در حقیقت ما نمیتوانیم خود را از این سبکهای سنتی جدا کنیم. شاید بتوان برخی از فعالیتهای مثبتی که در فضای مجازی انجام میشود را مدرن نامید؛ البته این موارد را هم باید با توجه به معیارها و ضوابط خاص خود انجام داد تا باعث حاشیهسازی نشود. این فعالیتهای مدرن نباید به هر نحوی در فضای مجازی و به بهانههای مختلفی مانند جذب دنبالکننده(فالوور) انجام شود. به این ترتیب افرادی که قصد دارند در فضای مجازی فعالیت داشته باشند، باید از مسیر سنتی عبور کرده و رشد یابند؛ به طوری که به دنبال ایدههای نوین بوده و در توسعه فعالیتهای قرآنی گام بردارند.
حسینینژاد افزود: باید توجه داشت همواره زمانی که پای مردم در میان باشد، فعالیتهای قرآنی نیز رشد داشته است. با توجه به تاریخچه مشهد در حوزه فعالیتهای قرآنی و ابعاد قرائت و معارف قرآن، این شهر همواره در رده اول چنین فعالیتهایی قرار داشته است. در شهر مشهد بسیاری از موسسات با روشهای جدید و فرایند رو به جلوی خوبی فعالیت قرآنی خویش را پیش میبرند؛ بنابراین طبیعی است که موسسات بسیار تاثیرگذارتر از نهادها و ارگانها میتوانند فعالیتهای قرآنی داشته باشند.
این قاری برجسته قرآن افزود: من در حوزههای مختلفی کار میکنم اما عمده فعالیت من در زمینه پژوهشهای قرآنی و نسخ خطی است. بنابراین بیشتر حوزه فعالیت من در فضای دانشگاه و در مباحث تخصصی، مقالات و کتابهای مختلف است اما به دلیل تخصص در عرصه روزنامهنگاری، سعی میکنم مباحثی را که در حوزه تخصصی خود آموختهام، به زبان ساده و روزنامهنگاری در صفحههای مربوطه در روزنامه بیان کنم. به عنوان مثال در ماه مبارک رمضان در خصوص نسخههای خطی و عکسهای جذاب تاریخی توضیحاتی مینوشتم و این کار برای بسیاری از مردم جذاب بوده و با واکنشهای خوبی نیز همراه بود. به این ترتیب سعی میکنم فضای تخصصی را در فضای روزنامهنگاری بیان کنم تا مردم عادی نیز از این مباحث تخصصی اما با غلظت کمتر بهرهمند شوند.
انتهای پیام