تسریع اجرای پروژه‌های اقتصادی با حذف پیچ و خم‌های اداری

فرماندار بجستان گفت: طرح مثلث توسعه اقتصادی باعث شده که بسیاری از گره‌هایی که درگیر بروکراسی اداری و گرفتاری‌ها و اختلافات نظرهای اداری است در کوتاهترین زمان ممکن برطرف شده و این طرح تسریع پیشروی پروژه‌های اقتصادی را به همراه داشته‌ است.

حسین ابراهیمی کردیانی در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: شهر بجستان ۳۱ هزار نفر جمعیت دارد و بیشترین فعالیت اقتصادی مردم شهرستان، کشاورزی است به طوری که می‌توان گفت ۸۰ درصد مردم به کشاورزی مشغولند و سهم بخش کشاورزی در اقتصاد شهرستان ۳۹.۳ درصد، بخش خدمات ۳۳.۵ درصد و بخش صنعت ۲۷.۰۱ درصد است.

نرخ بیکاری شهرستان حدود ۱۱.۴ درصد است

وی ادامه داد: نرخ بیکاری شهرستان حدود ۱۱.۴ درصد است که این نرخ در شهر سنگین‌تر و حدود ۱۸.۵ درصد و  در روستاها ۵.۵ درصد است.

ابراهیمی کردیانی بیان کرد: یکی از ظرفیت‌های بسیار خوبی که برای اشتغال‌زایی و حمایت از تولید شکل گرفته‌ است طرح مثلث توسعه اقتصادی شهرستان است که این طرح با توجه به اینکه همکاری و همیاری نهادها و دستگاه‌های اجرایی مختلف از جمله نماینده، فرماندار، دستگاه قضایی، نمایندگان ادارات مختلف، امام جمعه و تولید کنندگان و سرمایه‌گذاران به عنوان ضلع اصلی را به همراه دارد در رونق اقتصادی شهرستان بسیار کارگشا بوده‌ است و باعث شده که بسیاری از گره‌هایی که درگیر بروکراسی اداری و گرفتاری‌ها و اختلافات نظرهای اداری  است در کوتاهترین زمان ممکن برطرف شود.

وی اظهار کرد: در سفری که استاندار خراسان رضوی  در سال ۹۸ به شهرستان بجستان داشتند ۱۸ تفاهم‌نامه اقتصادی فرهنگی درسطح شهرستان منعقد شد که بانک رسالت به عنوان معین اصلی اقتصادی کار خود را شروع کرد و در کنار آن سه شرکت دیگر هم داشتیم که این شرکت‌ها در سطح محدودتر و بیشتر در روستاها وارد شدند و برای اشتغال‌زایی فعالیت‌های خوبی انجام دادند.

وی مطرح کرد: بانک رسالت تعداد ۵۱ هسته کار و تلاش را در شهرستان شکل داد که با تاکید استاندار و در جلسه‌ای که مرداد ماه سال جاری برگزار شد قرار بر این شد که این ۵۱ هسته تا پایان سال ۹۹ به ۵۰۰ هسته کار و تلاش ارتقا یابند که قطعا ایجاد ۵۰۰ هسته در رشد اقتصادی شهرستان نقش بسزایی ایفا خواهد کرد همچنین به دنبال این هستیم که معین‌های اقتصادی سرمایه‌گذار در حوزه زیرساخت‌ها و صنایع تبدیلی و تکمیلی در شهرستان راه بیندازیم که در دست پیگیری است.

وی همچنین به نقش معین‌های خرد در ایجاد اشتغال اشاره کرد و افزود: یکی از ظرفیت‌های مهم شهرستان در حوزه‌ فرش دستباف است  به طوری که شهرستان بجستان و روستای مرندیز دهکده‌ فرش استان است و با فعالیت‌های دو نفر از سرمایه‌گذاران و تعاونی‌های فعال روستایی حجم قابل توجهی اشتغال ایجاد شد و هر یک از این شرکت‌ها با ۶۰ واحد دار قالی برای حدود ۳۰۰ نفر اشتغال با درآمد خوب ایجاد کردند و کارگاه دیگری هم در شهرستان در زمینه تولید فرش در ابعاد بزرگ فعالیت دارد که در شبانه‌روز برای حدود ۱۲۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

تشکیل بالغ بر ۳۰ صندوق خرد روستایی

فرماندار بجستان تصریح کرد: ایجاد صندوق‌های خرد روستایی توسط منابع طبیعی و نیروی مقاومت بسیج از جمله فعالیت‌های دیگر مرتبط با مثلث توسعه اقتصادی است که نیروی مقاومت بسیج با وجود اینکه معین اقتصادی نیست ولی چون در جلسات اقتصاد مقاومتی شهرستان  شرکت دارند بالغ بر ۳۰ صندوق خرد روستایی را تشکیل دادند که این علاوه بر ۱۱ صندوق منابع طبیعی است و نقش بسزایی در ایجاد مشاغل خرد از جمله خیاطی‌ها، پرورش مرغ خانگی، دامداری‌های کوچک و... داشته‌ است.

وی همچنین به توسعه بومگردی از محل اعتبارات مثلث توسعه اقتصادی اشاره کرد و افزود: قبل از این بومگردی در شهرستان صفر بود، اما از محل تفاهم‌نامه‌های مثلث توسعه اقتصادی چهار اقامتگاه بومگردی شکل گرفت که به مانایی مسافر و ایجاد اشتغال‌های وابسته به آن کمک شایانی کرده‌ است.

ابراهیمی کردیانی خاطرنشان کرد: پرداخت وام‌های اشتغال روستایی هم از دیگر نقاط قوت این طرح بوده به طوری که قبلا سهم ما از اعتبارات حدود ۲ میلیارد و ۴۰۰ هزار تومان بوده که در پایان سال ۹۸ این مبلغ به ۱۶ میلیارد تومان رسید که نشان‌ دهنده تحرک و پویایی در حوزه جذب اعتبارات در بجستان است و توانستیم رتبه اول جذب اعتبارات روستایی را کسب کنیم.

وی آغاز به کار یک واحد تولیدی خوراک دام را از نمونه‌های بارز راهگشا بودن طرح مثلث توسعه اقتصادی دانست و گفت: یکی از واحدهای تولیدی خوراک دام که به دلیل مشکلات قضایی ۵ سال تعطیل بود با برگزاری جلسات در قالب طرح مثلث توسعه اقتصادی در مدت زمان کمتر از یک ماه مشکلش حل شد و این واحد تولیدی به گردونه تولید شهرستان برگشت  که نمونه‌ای از این دست زیاد داریم.

مشارکت گسترده اجتماعی مردم در کمک به ستاد کرونا

ابراهیمی کردیانی با اشاره به نقش موثر طرح مثلث توسعه اقتصادی در بخش فرهنگی، گفت: علاوه بر کاربردی بودن این طرح در بخش اقتصادی، در بخش فرهنگی نیز اقدامات خوبی انجام شده که با توجه به شیوع ویروس کرونا یکی از مهمترین موارد آن مشارکت گسترده اجتماعی مردم در کمک به ستاد کرونا است که با مشارکت مردم بیش از ۷۶ روز شهر را قرنطینه و ضدعفونی کردیم و حتی ورودی و خروجی‌ها را کنترل و ثبت کردیم که در کمتر جایی این اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: همچنین با وجود اینکه هیچ تعهدی برای ایجاد نقاهتگاه نداشتیم و ایجاد نقاهتگاه فقط مختص شهرهایی بود که بیمار بستری کرونایی در شهر داشتند، اما نقاهتگاهی با ۵۰ تخت راه‌اندازی کردیم که تا ۳۰۰ تخت هم پیش‌بینی کردیم ولی خوشبختانه به آن مرحله نرسیدیم که همه‌ این موارد از اعتبارات بخش فرهنگی مثلث توسعه اقتصادی تامین شد.

وی همچنین عنوان کرد: یکی از اقدامات فرهنگی موثر دیگر که در قالب طرح مثلث توسعه اقتصادی اجرا شد تولید ماسک در شهرستان بود که در روزهای ابتدایی شیوع بیماری با کمبود ماسک مواجه بودیم، اما با حمایت این طرح و با همکاری ستاد نماز جمعه، تعدادی از دانشجویان دانشگاه آزاد و فنی حرفه‌ای در زمینه تولید ماسک هم تا حدودی نیاز برطرف شد  و توانستیم حدود ۵۰ هزار ماسک تولید کنیم که ۴۰ هزار تا به طور رایگان بین مردم پخش شد.

از مجموع ۲۹ تفاهم‌نامه‌ ۱۸ تا به طور صد درصد اجرایی شده است

فرماندار بجستان یادآور شد: از مجموع ۲۹ تفاهم‌نامه‌ای که منعقد شده، ۱۸ تفاهم‌نامه به طور صد درصد اجرایی شده و بقیه هم در دست اقدام و پیگیری است و شاید در اجرای این طرح نقطه‌ ضعف‌هایی نیز داریم که  امیدواریم این نقطه‌ ضعف‌ها برطرف و قوت‌ها افزوده شود تا طرح به نحو درست اجرا شود.

گفتنی است شهر بجستان در جنوبی‌ترین قسمت خراسان رضوی واقع شده‌است و به عنوان دروازه استان از سمت جنوب،  محور مواصلاتی هفت استان جنوبی کشور است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۵:۲۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99052821065
  • خبرنگار : 50355