انگلیس نتیجه انتخابات بلاروس را به رسمیت نشناخت/ آلمان از لوکاشنکو خواست با معترضان گفتگو کند

همزمان با تداوم اعتراضات علیه حاکمیت "الکساندر لوکاشنکو"، بریتانیا نیز از پذیرفتن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بلاروس امتناع کرده است.

به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه "دیلی میل"، "دومینیک راب"، وزیر امور خارجه بریتانیا با محکوم کردن سرکوب اعترضات در بلاروس گفت: این آرا فریب‌کاری است.

اظهارات راب سه روز پی از آن مطرح شد که اتحادیه اروپا گفت نتیجه انتخابات را به رسمیت نمی‌شناسد.

وی همچنین خواستار تحقیقات مستقل توسط سازمان امنیت و همکاری مشترک در اروپا شد.

وزیر امور خارجه بریتانیا خاطرنشان کرد: دنیا با وحشت در حال تماشای خشونتی است که مقامات بلاروسی برای سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز در پی انتخابات فریبکانه مورد استفاده قرار می‌دهند. بریتانیا نتیجه این انتخابات را نمی‌پذیرد. ما فوراً به تحقیقات مستقلی از طریق سازمان امنیت و همکاری مشترک در اروپا در خصوص ایرادات این انتخابات نیاز داریم که این انتخابات و نیز سرکوب وحشتناک به دنبال آن را ناعادلانه تعیین کند. بریتانیا در این خصوص با شرکای بین‌المللی خود کار خواهد کرد تا افراد مسئول را تحریم کرده و مقامات بلاروسی را پاسخ‌گو گرداند.

رئیس جمهور آلمان از ارتش بلاروس خواست به خشونت متوسل نشوند

رئیس جمهور آلمان هم از ارتش بلاروس خواست در برابر اعتراضات مردم این کشور علیه آنچه تظاهرکنندگان انتخاب مجدد فریب‌کارانه یک هفته پیش رئیس جمهور دیرینه این کشور می‌خوانند، به خشونت متوسل نشوند.

"فرانک والتر اشتاین مایر" که پست وی عمدتاً تشریفاتی است، اظهار کرد: از ارتش بلاروس می‌خواهم با استفاده از زور، علیه مردم خودشان دچار گناه نشوند.

اشتاین مایر که گفت شجاعت تظاهرکنندگان را تحسین می‌کند، از "الکساندر لوکاشنکو"، رئیس جمهور بلاروس خواست به دنبال گفت‌وگو با آن‌ها باشد، و تأکید کرد که مردم بلاروس مستحق پشتیبانی و همبستگی هستند.

لیتوانی: کمک نظامی روسیه به بلاروس، به معنی "تهاجم" است

وزیر امور خارجه لیتوانی گفت: حمله نظامی روسیه به بلاروس، یک "تهاجم" ایجاد خواهد کرد.

"لیناس لینکویشس" در "ویلنیوس"، پایتخت لیتوانی به خبرنگاران گفت: هیچ دلیلی برای کمک نظامی از روسیه و نیز هیچ زمینه حقوقی یا زمینه دیگری برای این امر وجود ندارد. این امر، یک حمله به بلاروس را شکل می‌دهد و آخرین نشانه‌های استقلال این کشور را نابود می‌کند.

وی افزود: روسیه اگر چنین کاری بکند، خود را در مواجهه با آنچه در بلاروس می‌گذرد و در مواجه با پشتیبانی مردمی، در معرض خطر قرار می‌دهد. این کشور باید بفهمد که حمله توجیه‌شدنی نیست؛ چه از لحاظ قانونی، چه اخلاقی و چه سیاسی.

کاخ کرملین روز دوشنبه اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به "الکساندر لوکاشنکو" رئیس جمهور دیرینه بلاروس گفته است که مسکو آماده است در صورت لزوم، مطابق با پیمان نظامی جمعی به بلاروس کمک کند.

لینکویشس همچنین اظهار کرد که فشار خارجی در حال وارد آمدن به بلاروس است، اما اشاره نکرد این فشار از کجا به این کشور وارد می‌شود.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۵:۲۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99052720166
  • خبرنگار : 71605