احتمال بروز حادثه مشابه بیروت صفر است

مدیرعامل پالایشگاه نفت تهران درباره احتمال وقوع حادثه‌ای مشابه بیروت در پالایشگاه تهران گفت: ما تهدیدهای زیادی داشته‌ایم و در این راستا جلسات متعددی در حوزه پدافند غیرعامل و HSE برگزار شده و به طور مرتب مانور برگزار می شود و همکاری د ائمی بین سازمان‌های امدادرسان و شهرداری صورت می‌گیرد تا جایی که می توان گفت احتمال بروز حادثه مشابه بیروت صفر است.

به گزارش ایسنا، حامد آرمان‌فر امروز در نشستی خبری با بیان اینکه به رغم تحریم و تلاش‌هایی که داشته‌ایم همواره تهدید نیز می‌شویم، اظهار کرد: این اطمینان را می‌دهیم که اتفاقی رخ نخواهد داد به لحاظ امنیت و ایمنی استانداردهای خاص خودمان را داریم و محافظت صورت می‌گیرد.


وی ادامه داد: ما تجارب جنگ و بمباران پالایشگاه‌ها را داشتیم در زمان حریق و آتش سوزی مخازن پروتکل‌هایی داریم مبنی بر اینکه مخازن کناری خنک می‌شوند که آتش تسری پیدا نکند اما در هر حال حریق در نفت اجتناب‌ناپذیر است.


تولید بنزین در پالایشگاه تهران ۲۰ درصد افزایش یافت


مدیرعامل پالایشگاه تهران گفت: در حال حاضر روزانه هفت میلیون لیتر بنزین پاک در این پالایشگاه تولید می شودکه با اجرای طرح تبدیل کاتالیستی نفتا علاوه بر افزایش کیفیت بنزین تولیدی به یورو ۵، ظرفیت تولید نیز به ۸.۵ میلیون لیتر می‌رسد.


آرمان فر با بیان اینکه گازوییل پالایشگاه تهران مطابق استانداردهای یورو است و نسبت به پالایشگاه‌های دیگر کیفیت بالاتری دارد، اظهار کرد: با وجود مشکلات در شرایط کرونا، اورهال انجام شده است.


وی با بیان اینکه روزانه ۵۳ هزار و ۵۰۰ بشکه معادل هشت میلیون لیتر گازوییل یورو ۴ و یور ۵ در این پالایشگاه تولید و به تهران و البرز و از خط لوله به مشهد ارسال می‌شود، گفت: گازوییل یورو ۴ حداکثر ۵۰ پی پی ام و یورو ۵ نیز ۱۰ پی پی ام است و کل سوخت جت تولیدی در پالایشگاه تهران نیز به فرودگاه امام خمینی ارسال می‌شود.


مدیرعامل پالایشگاه تهران با بیان اینکه پروژه برق این پالایشگاه ۳۰ مگاوات است که تا ۱۵ مگا وات امکان افزایش ظرفیت نیز وجود دارد، تصریح کرد: همچنین شبکه برق این پالایشگاه به برق سراسری متصل است که سودآوری را ارتقا می‌دهد.

 
آرمان فر با بیان اینکه در تولید کاتالیست به دلیل تحریم مشکل وجود داشت و در حال حاضر در تامین کاتالیست به خودکفایی کامل رسیده‌ایم، گفت: در حال حاضر از محل تجدید ارزیابی افزایش سرمایه نداریم و تجدید ارزیابی از محل سود انباشته و سایر اندوخته ها انجام می شود و ۷۰ درصد افزایش سرمایه خواهیم داشت. 
مدیرعامل پالایشگاه تهران افزود: سرمایه فعلی ۴.۴ هزار میلیارد تومان است که با افزایش سرمایه ۳.۱ هزار میلیارد تومانی سرمایه شرکت به ۷.۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد.


به گفته وی، اکنون ظرفیت خوراک دریافتی ۲۳۰ هزار بشکه است که حدود ۱۰ هزار بشکه از آن نفت سنتزی (میعانات گازی) است.

پروژه جایگزینی برق نیروگاه شمالی پالایشگاه تهران به بهره‌برداری رسید

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران از بهره‌برداری پروژه جایگزینی برق نیروگاه شمالی پالایشگاه تهران خبر داد و گفت: راه‌اندازی پروژه جایگزینی برق نیروگاه شمالی پالایشگاه نفت تهران از STG مولد برق با بخار آب به GTG ولد برق با گاز طبیعی افزایش ۹ درصدی راندمان واحد توربین‌های گازی، کاهش حدود یک درصدی مصرف انرژی، کاهش ۲۲ میلیون کیلوگرمی گازهای آلاینده و گلخانه‌ای و صرفه‌جویی مستقیم و غیرمستقیم ۲۱۰ میلیارد ریالی در سال را برای این پالایشگاه به همراه خواهد داشت.

وی تأکید کرد: این پروژه بخشی از پروژه بزرگ جایگزینی برق واحدهای قدیمی شرکت از STG به GTG با برق پشتیبان شهری است که بهره‌برداری کامل از آن، افزون بر دستاوردهای زیست‌محیطی، کاهش ۸.۵ درصدی مصرف انرژی پالایشگاه نفت تهران را به همراه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران گفت: این پالایشگاه به‌عنوان یکی از پالایشگاه‌های پیشرو در کشور موفق شد به‌تازگی عملیات تعمیر و نگهداری پالایشگاه را در شرایط حساس کرونا با رعایت دستورعمل‌های بهداشتی با موفقیت به اتمام برساند.

وی با بیان اینکه ظرفیت اسمی پالایشگاه را در ابتدای تاسیس ۸۵ هزار بشکه در روز عنوان کرد که در فاصله سالهای ۵۵ تا ۸۲ به ۱۲۰ هزار بشکه در رزو افزایش یافته است، گفت: روند رو به رشد مصرف فرآورده‌های نفتی و ضرورت تامین بازار داخلی منجر به ساخت و راه‌اندازی پالایشگاه دوم با ظرفیت ۱۰۰ هزار بشکه در روز شد، در سال ۱۳۸۲ با انجام برخی تغییرات ظرفیت اسمی پالایشگاه نیز به ۱۱۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت.

وی مجموع ظرفیت اسمی واحدهای تقطیر را ۲۳۰ هزار بشکه پالایش نفت خام در روز عنوان کرد و افزود: در حال حاضر ۲۵۰ هزار بشکه در روز پالایش می‌شود.

آرمانفر درباره موضوع عرضه دارا دوم و مباحثی که سازمان خصوصی سازی در این رابطه مطرح کرده بود توضیح داد: در این زمینه بین وزارت نفت و اقتصاد هماهنگی وجود دارد بنابراین است که درصدی از سهام شرکت‌های نفت تهران، اصفهان و تبریز بر اساس نظر سازمان خصوصی سازی در دارا دوم عرضه شود که دیروز اعلام شد به صورت بلوکی و ۱۵ درصد عرضه باشد و قیمت‌ها نیز بالاتر از ارزش بورس باشد.

مدیرعامل پالایشگاه تهران در ادامه گفت: پروژه CCR در حال مناقصه است و به سمتی می‌رود که واحد احداث شود پنج شرکت در مناقصه شرکت کرده‌اند و در مرحله انتخاب پیمانکار هستند.

پروژه سیراف به کجا رسید؟

وی درباره پروژه سیراف اظهار کرد: در حال حاضر پالایشگاه تهران واحدهای CCR و RCD را با سرعت اجرا می‌کند اگر این پروژه‌ها نبود قطعا سیراف برای ما جذاب بود. در هر حال سیراف را در اولویت بعدی قرار داده‌ایم.

وی درباره آلودگی اراضی کشاورزی با نفت گفت: تمامی مسیرهای زیرزمینی نمونه‌برداری شده و مشخص شده که آلودگی ناشی از بنزین یورو بوده که جزو محصولات پالایشگاه تهران نیست و مربوط به انبار ری و خط لوله است اما با این حال ما تعدد زیادی چاه گمانه‌زنی حفر کردیم که میزان هیدروکربن‌ها را بررسی کنیم. با حفر چاه‌ها ۳۰ متر مکعب مواد استخراج کردیم و اکنون چیزی وجود ندارد.

وی افزود: ۱۰ میلیارد تومان هزینه کردیم که آب شرب باقرشهر از پروژه آوینی تامین شود، وارد دو قرارداد نیز با جهاد دانشگاهی و دانشگاه تهران شده‌ایم که ۳۸ حلقه چاه احداث می‌شود و آب زیرزمینی را استخراج مواد هیدروکربنی را جدا و آب را دوباره به چاه برمی‌گردانیم.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۴:۰۰
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 99052115561
  • خبرنگار : 71498