ادامه تحرکات امارات در سقطری یمن در میان سکوت عربستان

یک منبع یمنی از اقدامات امارات در استان ارخبیل سقطری یمن برای ساخت پایگاه در میان سکوت عربستان پرده برداشت.

به گزارش ایسنا، یک منبع یمنی به عربی۲۱ گفت: به دنبال اخراج دولت (مستعفی) از جزیره سقطری و مسلط شدن هم‌پیمانان امارات (شورای انتقالی جنوب یمن) بر نهادهای آن، ابوظبی اکنون آزادانه در این جزیره فعالیت می‌کند.

این منبع که نخواست نامش فاش شود، افزود: نیروهای عربستانی مستقر در فرودگاه و بندر سقطری نیز نسبت به تسلط نیروهای شورای انتقالی بی‌توجه‌ هستند.

ایجاد پایگاه‌های نظامی

منبع مذکور در ادامه تصریح کرد، اماراتی‌ها سه موضع را در سقطری برای ایجاد پایگاه نظامی تعیین کرده‌اند.

وی ادامه داد: این سه موضع شامل؛ "رأس قطینان" واقع در جنوب غرب سقطری به سمت جزیره "سمحه" "عبد الکوری" و شاخ آفریقا، "جمجمه مومی" واقع در دور دست‌ترین نقطه شمال شرق سقطری و منطقه "بلعبوده" واقع در نزدیکی فرودگاه سقطری هستند.

این منبع همچنین فاش کرد که خلفان المزروعی، نماینده امارات در سقطری طی چند سال گذشته درصدد خرید این مواضع از ساکنان این مناطق بود. این مقام اماراتی پیشنهادهای وسوسه‌انگیزی را ازجمله اعطای تابعیت امارات و یا دادن خانه مسکونی به آنها در امارات ارائه کرد اما این پیشنهادهای وسوسه‌ انگیز با مخالفت ساکنان سه منطقه مذکور مواجه شد.

طبق گفته این منبع، المزروعی با دادن دو خودرو به شیخ قبیله "دعنهوا" که ساکن منطقه "رأس قطینان" هستند قصد خریدن وی را داشت اما این پیشنهاد نیز با مخالفت شیخ قبیله مواجه شد. اما با تسلط نیروهای شورای انتقالی جنوب یمن مورد حمایت امارات بر شهر "حدیبو" مرکز سقطری ابوظبی به زور قدرت و به بهانه ساخت پایگاه نظامی تسلط رأس قطینان را به دست گرفت.

بازداشت‌ها و کوچاندن اجباری

این اقدام همزمان با سلسله بازداشت‌ها توسط شبه‌نظامیان شورای انتقالی صورت گرفت و این نیروها مقامات، روزنامه‌نگاران و نظامیان را بازداشت کردند که آخرین مورد آن محمد عبدالله بن طعری، منشی استاندار سقطری بود.

این منبع همچنین تأکید کرد: شبه‌نظامیان شورای انتقالی اخیراً اقدام به کوچاندن اجباری اهالی استان‌های شمالی ساکن سقطری از این جزیره کردند.

وی افزود: اخیراً نیروهای شورای انتقالی چهار فرد را هنگام شنا در ساحل سقطری بازداشت کردند و برای سرپوش گذاشتن بر این اقدامشان پیش از انتقال این افراد به خارج سقطری اتهاماتی ازجمله "مشارکت در اقدام علیه شورای انتقالی" را به آنها نسبت دادند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۴:۵۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99052014743
  • خبرنگار : 71610