به گزارش ایسنا، حسین انتظامی که ۲۶ آبان سال ۹۷ به عنوان رییس سازمان سینمایی (ابتدا به عنوان سرپرست) معرفی شد، تا به حال فقط یک بار با خبرنگاران حوزه سینما در نشستی خبری رو در رو شده که آن هم به ۳۰ اردیبهشت سال ۹۸ برمیگردد.
او در آن نشست پاسخهای چندان دقیقی به بیشتر سوالها نداد و همه را به برنامههای سازمان و پس از تدوین نهایی آنها ارجاع داد، به همین دلیل گفتوگویش با خبرنگارها برخلاف انتظار با جوابهای کلی و کوتاه و خیلی بیحاشیه تمام شد.
حالا انتظامی دومین نشست خود را با اهالی رسانه تدارک دید تا در این روزهای پرحاشیه و کرونازده سینما پاسخگوی سوالها باشد که البته بخاطر شرایط فعلی این نشست به صورت مجازی و آنلاین برگزار شد.
حسین انتظامی در این نشست که امروز 19 مرداد ماه برگزار شد، بدون مقدمه فقط ضمن تبریک عید غدیر و روز خبرنگار درخواست کرد که نشست با سوالات آغاز شود؛ سوالات بصورت مکتوب و در فضای مجازی پرسیده شد و به جزء وقفه چند دقیقه ای به دلیل قطعی اینترنت، نشست در فضای مجازی پخش شد.
رییس سازمان سینمایی در پاسخ به سوال ایسنا درباره حاشیه هایی که برای شورای صنفی نمایش پیش آمد و منجر به صدور بیانیهای از سوی خانه سینما علیه سازمان سینمایی آن هم پس از حدود هشت سال شد و اینکه آیا قرار است این شورا همچنان با همین وضعیت و در سازمان سینمایی با تعبیر برخی سینماییها به عنوان «شورای دولتی اکران» ادامه فعالیت دهد؟ گفت: شورای صنفی نمایش مطابق نظام نامه اکران تشکیل شده است. مسیری که همکاران ما در شورای نظارت و ارزشیابی رفتند، درست است. اتفاقا این شورا متشکل از کسانی است که همه در اکران ذی نفع هستند، یعنی از صنف سینماداران، تهیهکنندگان و... در این شورا حضور دارند. یکی از وجوه اصلی شفافیت، انتشار ضوابط است. من بر شفافیت تاکید دارم. یکی از صنوفی که به شکل سنتی، جامعیت نداشته باشند یا نخواهند نمایندهای معرفی کنند، سازمان کسی را از آن صنف انتخاب میکند تا شرایط فراهم شود. یکی از پیشنهادهایی که به ما شد، این است که تا زمان رفع شرایط فوق العاده کرونا، ستاد کرونا که از اسفندماه تشکیل شد در زمینه اکران هم تصمیم گیری کند.
انتظامی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه چرا سازمان سینمایی صدور مجوز در بخش VOD را راحت در اختیار صداوسیما گذاشته است؟ توضیح داد: ما در فناوریهای نوپدید از جمله ویاودی نیازمند تعریف جدیدی در حکمرانی فضای مجازی هستیم تا برداشت متفاوت دستگاهها اصلاح شود. مراجع تخصصی در حال بررسی هستند تا بعد از جمعبندی مبنای عمل دستگاهها قرار گیرد.
او در ادامه درباره برگزاری جشنواره فیلم فجر و دبیری ابراهیم داروغه زاده گفت: با دبیران پنج جشنواره سازمان جلسهای برگزار کردیم و چون از جشنواره صحبت میکنیم، یک بخش اصلی نمایش فیلمها، است در کنار آن آموزش و برگزاری بازار نیز هست. بنابراین دوستان ما در دبیرخانههای پنجگانه در حال بررسی مدلهای مختلف برگزاری جشنواره آنلاین هستند تا متوجه شویم چقدر از این جشنوارهها را میتوانیم به شکل سنتی و معمول برگزار کنیم و چقدر از این جشنوارهها را میتوانیم به شکل آنلاین برگزار کنیم. امیدوار هستیم به زودی به یک جمعبندی برسیم. شاید بشود ظرفیتهایی برای برگزاری جشنواره فیلم کوتاه و مستند به شکل آنلاین ایجاد کرد، اما درباره جشنواره فجر فعلا بنا بر برگزاری آن است و اگر به دلیل کرونا نتوانیم به شکل سابق برگزار کنیم، اگر پلتفرمهایی نداشته باشیم که امنیت فیلمها را تضمین کند، سراغ اکران آنلاین هم نمیرویم.
وی درباره دبیر جشنواره فجر هم تاکید کرد: نزدیک به برگزاری هر رویداد نام دبیر جشنواره به طور رسمی اعلام میشود.
او در ادامه درباره امکان اکران آنلاین فیلم «رستاخیز» در محرم امسال بیان کرد: مجوز عرضه این فیلم در شبکه نمایش خانگی در سال ۱۳۹۸ صادر شده است، بنابراین این موضوع از نظر سازمان سینمایی منعی ندارد و این به تصمیم مالکان فیلم بازمیگردد. البته فارابی یکی از مالکان فیلم است ولی برای اکران باید اتفاق نظر وجود داشته باشد.
انتظامی درباره راهاندازی سیستم شورای صنفی نمایش برای اکران آنلاین گفت: در این باره پیشنهادی مطرح شده که با حضور صنوف، شورای صنفی نمایش آنلاین هم داشته باشیم تا هم ترافیک را کنترل کنند و هم ضوابط و مقرارت را به شکل صنفی با هم بررسی کنند، بویژه آنکه گفته شده برخی آمار در این حوزه قابل استناد نیست بنابراین از اصل این ایده استقبال میکنیم.
رییس سازمان سینمایی در بخشی از این نشست تاکید کرد که اگر جشنوارهای برگزار نشود بودجه آن را در جایی دیگر نمیتوان صرف کرد مگر با توافقهای اصلاحی با سازمان مدیریت بودجه. با این حال بیشتر در صدد هستیم تا جشنوارهها را بخاطر کشف استعدادها و ایجاد نشاط در حوزه تولید برگزار کنیم.
انتظامی درباره نبودن نام بعضی فیلمها در فهرست اعلام مالکیتها گفت: یکی از اهداف انتشار این فهرست شفافیت بود ولی فیلمهایی که اسمشان نیست یا درخواست گواهینامه مالکیت نداشتند یا مالکیت آنها در حال راستی آزمایی است به این معنی که ممکن است ادعاهایی بر مالکیت آنها وجود داشته باشد.
او در پاسخ به اینکه چه اصراری به باز بودن سالن های سینمایی هست وقتی مخاطب ندارند و چرا از اکران آنلاین بیشتر حمایت نمیشود؟ بیان کرد: اصراری که سینماداران دارند بخاطر نیروهایی است که در این سینماها کار میکنند و اگر اکران کاملا متوقف شود آسیب جدی وارد میشود. البته مطابق مصوبه ستاد کرونا بازگشایی سینماها کاملا داوطلبانه است، اما در عین حال باید سیاستهایی داشته باشیم تا از اکران آنلاین بیشتر استقبال کنیم.
انتظامی درباره رفع توقیف برخی فیلمها مثل «گزارش یک جشن» یا «ارادتمند، تینا، بهاره، نازنین» و اینکه امکان صدور مجوز آنها تا پایان دولت هست یا خیر؟ گفت: این به شورای نظارت و ارزشیابی برمیگردد که در صورت درخواست بررسی کند.
رییس سازمان سینمایی درباره حاشیههای خانه سینما در برخورد با صنوف مختلف و دیدگاهش نسبت به نقش صنف در مدیریت سینما گفت: یکی از سیاستهای عمومی دولت عقب نشینی به نفع صنوف است و همین شورای صنفی نمایش از ترکیباتی است که وظایف کلیدی دارد و در صنف هم هست. بنابراین هر چه مشارکت بیشتر باشد به دوام کار، کمک بیشتری میشود و در این راستا تفاهمنامههایی میان سازمان سینمایی و خانه سینما وجود دارد و هر آنچه اتفاق افتاده اسنادش موجود است.
وی در پاسخ به وضعیت پروژههای سینمایی در حال تولید و رعایت پروتکلهای بهداشتی در آن گفت: اصل اول برای همه ما تولید است و در شرایط فعلی سلامتی سینماگران. در تولید ستاد کرونا اوایل خرداد فازبندیهایی انجام شد که در مرحله اول اولویت با پروژههایی بود که فقط چند جلسه از فیلمبرداری باقی مانده بود. برای مراحل بعد پروتکلهایی تهیه شد که منتشر شد تا اعضای گروهها در جریان حقوق خود باشند که اگر تخطی صورت گرفت به سازمان سینمایی یا مراجع ذیربط اطلاع دهند.
انتظامی همچنین در پاسخ به اینکه با توجه به زمان باقی مانده از عمر دولت فعلی چه ضمانتی برای ادامه مصوبات این دوران سازمان سینمایی هست؟ گفت: ضمانت اجرایی، موفقیت یک برنامه است که بعد به صورت مطالبه درمیآید.
رییس سازمان سینمایی درباره اقدام مهم خود در این سازمان بجز شفافسازی و اینکه چه نمرهای به عملکرد خود میدهد؟ بیان کرد: من نباید به عملکرد خودم نمره بدهم و دیگران باید نمره بدهند. البته در هر سازمانی کار جمعی صورت میگیرد ولی آن چیزی که شاید برجستهتر باشد تاکید بر عدالت فرهنگی است که توانستیم توفیق نسبی داشته باشیم. شخص آقای وزیر هم بر این اصل تاکید دارند. نکته دیگر که بیارتباط با شفافیت نیست، پیشبینیپذیری است. ما باید همه ضوابط را منتشر کنیم تا افراد پیش از مراجعه به ما بتوانند از حقوق خودشان آگاه باشند. عین همین ماجرا برای حمایتهاست. نباید اینطور باشد که فیلمسازانی بعد از 10 سال متوجه بشوند که کدام موسسههای سازمان سینمایی از فیلمها حمایت میکنند. سیاست جوانگرایی، اعلام اولویتهای محتوایی ، توجه به فیلمهای هنر و تجربه از دیگر سیاستها بوده و امسال توجه بیشتری به انیمیشن، فیلم کوتاه و مستند داشتیم که اعتبارات ما نسبت به سالهای گذشته بسیار تغییر کرده است.
حسین انتظامی در بخشی دیگر از این نشست درباره اینکه چرا با رسانهها مصاحبههای چالشی ندارد و هرآنچه داشته هم به طرح سیاستهای کلی پرداخته است؟ به پروتکلهای رسانهای خود که پیشتر منتشر شده بودند اشاره و اظهار کرد: ارتباط مسئولان سینمایی با رسانهها برقرار است. شفافیت باید به شکلی باشد که سوال در زمینه چرایی و چگونگی ایجاد شود، نه اینکه خود خبر به شکل رانتی منتشر شود. شاید خود من امکان این را ندارم که صحبت تفصیلی با همه رسانهها داشته باشم ولی به خاطر خاستگاه رسانهای که داشتم، از ابتدای حضورم با کمک آقای نجفی پروتکل ارتباطاتی منتشر کردیم. قرار بر این است که هر رسانهای سوالی داشتند، چون مدیران گرفتار کار عملیاتی هستند سوال خود را با آقای نجفی مطرح کنند و سازمان سینمایی موظف است حداکثر 6 ساعت بعد پاسخ بدهد. البته طبیعی است که ما سوال تکراری را جواب نمیدهیم. البته من وظیفه دارم از همکاران خودم در رسانهها بخواهم که نقد جدی داشته باشند.
او در پایان درباره دلیل توقف انتشار نشریات مکتوب سینمایی که زیرمجموعه سازمان منتشر می شدند، هم ضمن اشاره به سابقه فعالیت رسانهای خود و اینکه میتواند ادعا کند رسانه را میفهمد، توضیح داد: در مسیری که برای مجلات طی شد، تاکید بود که دولت نباید رقیب بخش خصوصی شود. البته اطلاعات بودجه سال 98 و امسال را منتشر کردیم و جزئیات در آن کاملا مشخص است. نکته دیگر این است که من از سازمانها خواستم خودشان کتاب منتشر نکنند. اگر هدف ما این است که آموزش ایجاد کنیم، مثلا میخواهیم مقالهای درباره انیمیشن بنویسیم نیاز است که آن را سفارش دهیم یا بنویسیم و روی سایت به شکل رایگان منتشر کنیم.
به گزارش ایسنا، دومین نشست رییس سازمان سینمایی قرار بود از ساعت 13:30 تا 15 باشد که به دلیل قطع ارتباط زنده تا ساعت 16 ادامه یافت. این بار اگرچه سوالهای بیشتری مطرح شد اما جوابهای کلی و در برخی موارد همراه با پرهیز انتظامی و اشاره نکردن به حاشیهها همانند نشست قبلی بود.
در این نشست مسعود نجفی مدیر روابط عمومی ، رییس سازمان سینمایی را همراهی می کند.
این خبر در طول برگزاری نشست، بروز رسانی شد.
انتهای پیام