دکتر محمد کافی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: زمانیکه انسان به زندگی روزمره مراجعه میکند نقش خبرنگار و رسانهها برایش روشن میشود و اگر به برخی از ملزومات زندگی به صورت روزانه، ماهانه یا در سال به آن نیاز پیدا میکنیم، بحث اخبار مقولهای است که به صورت لحظهای به آن نیاز داریم، خصوصاً برای ما ایرانیها که موضوع خبر بسیار مهم است.
وی افزود: وجهه دومی که رسانهها را این روزها بسیار مهم جلوه میدهد حجم دادهها و خبرهای درست و نادرست است. به عنوان یک استاد و رئیس یک دانشگاه بزرگ معتقدم، خبرهای علمی حتی سطحی و پیش پا افتادهای این روزها پخش میشود اما نقش خبرنگار و رسانهها در تشخیص خبر درست از نادرست و سره از ناسره، تشخیص یک حقیقت، کشف علمی درست و نادرست و ادعاهای مختلف بسیار مهم است و همین موضوع باعث میشود یک رسانه، خبرگزاری و خبرنگار، برند و رفرنس شود.
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: این روزها در رابطه با مسأله کرونا، ادعاها و دادههای بسیار زیادی مطرح میشود ولی آن رسانه و خبرنگاری که مورد وثوق مردم است و ماموریتی بر دوش دارد، علمی، منطقی و دقیق به خبر درست میپردازد و از بین تمام این دادهها، اطلاعاتی در میآورد و در اختیار مخاطب خویش قرار میدهد.
کافی با اشاره به اینکه «رسانهها و خبرگزاریهای مختلفی در کشور در حال فعالیت هستند»، عنوان کرد: به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) تبریک عرض میکنم که توانسته است نظر مخاطبان خودش را به ویژه قشر دانشجویان و دانشگاهیان را جلب کند. به نوبه خودم هر روز اول صبح ایسنا را چک میکنم و از تلاش خبرنگاران در این روزها تشکر میکنم. روزهای سختی که خبرنگاران در صحنههای مختلف و حوادث دارند حقیقتا ستودنی است و من به عنوان یک دانشگاهی روز خبرنگار را تبریک میگویم و به جهاددانشگاهی که فعالیتهای مختلفی را انجام میدهد، به ویژه حمایت از ایسنا و اینکه این ظرفیت و این بستر را ایجاد کرده است که این خبرگزاری چنین بدرخشد.
وی خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین رسالتهای دانشگاه، کشف حقایق علمی است و در نظر دارد تا این حقایق را به دانشجویان منتقل میکند و کاربست این حقایق علمی را در جامعه ترویج کند و به بخش صنعت و کسب و کار معرفی کند. در این جریان مدام انتقال دانش و علم وجود دارد اما این روزها به دلیل ظرفیتهای فراوان رسانهای که ایجاد شده است بسیاری از علوم عمومی شدهاند و اطلاعات باید در سطح جامعه ترویج پیدا کنند و پخش شوند.
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: به ویژه در حوزه علم که مدعیان دروغین هم در آن وجود دارند، رسانهها نقش مشخصی دارند، اما به عنوان دانشگاه در تعامل با رسانههای مختلف مقداری عقب هستیم. به عنوان مثال زمانیکه بحث برداشتن حصارهای دانشگاه مطرح میشود، اگر به موقع دانشگاه با رسانهها همکاری میداشت به راحتی میتوانست اطلاع رسانی کند که در چنین شرایطی دانشگاه هیچ قصدی برای انجام این کار ندارد و پس از سه روز دانشگاه با رسانهها این ارتباط را گرفت و موضوع رسانهای شد. اگر تعامل دانشگاه با رسانه بیشتر میبود میتوانستیم در لحظه این کار را انجام دهیم.
وی افزود: هنوز هم فکر میکنیم که خیلی از اخبار باید از فیلترهای مختلفی بگذرد. درصورتیکه اگر دانشگاه بتواند دراتاق شیشهای زندگی کند و به شکلی کار کند که اخبارش به راحتی در اختیار رسانهها قرار گیرد هم به نفع خودش خواهد بود و هم جامعه از از این امر منتفع خواهد شد.
کافی تاکید کرد: جهاددانشگاهی فرزند آموزش عالی و دانشگاهها است و عمده مأموریت و رسالتش پیوند بهتر دانشگاه و جامعه است. فلسفه وجودی جهاددانشگاهی این است که یک بالش دانشگاه و بالی دیگر جامعه است. تلاشهای فراوانی مدیران این نهاد انجام دادهاند که این امر اتفاق افتد. هرچند فراز و نشیبهای مختلفی در این ماموریت خطیر داشتهاند، اما در مجموع عملکرد بسیار مثبتی داشته است. جهاددانشگاهی یکی از موفقترین نهادهای علمی این کشور است و خوشبختانه توانسته است خدمات ارزشمندی را به جامعه و کشور ارائه کند. دانشگاه فردوسی مشهد با این نهاد در قله همکاری قرار دارد و در این جهت با این سازمان پروژههای مختلفی را داشتهایم و خدارو شکر میکنم که دانشگاه فردوسی یک کارنامه ۴۰ ساله همکاری با جهادانشگاهی داشته است.
انتهای پیام