رضا پورحسین، مدیر سابق شبکه چهار در چهل وهفتمین نشست از سلسله نشستهای«چالش کرونا و زندگی مومنانه» که به شکل مجازی برگزار شد، گفت: در این مقوله با سه پدیده کرونا، رسانه و مخاطب مواجه هستیم که در این راستا کرونا به عنوان یک وحشت وارد جامعه شد و مردم مستقیما به رسانه رجوع میکنند.
وی در خصوص برخورد انسان با رسانه در زمان شیوع ویروس کرونا عنوان کرد: با ظهور این بیماری چند ویژگی در انسانها به وجود آمد که استرس فراگیر و دردناک به آحاد جامعه یکی از این ویژگیهاست.
پورحسین با اشاره به تاثیر استرس افراد در دنبال کردن اخبار، گفت: عموما افراد سالم به صورتی فعال اخبار را پیگیری میکنند و عموم جامعه که دربرگیرنده افراد منفعل هستند، در اخبار به هر سمتی کشانده میشوند.
وی با اشاره به عوامل کاهش استرس در روزهای ابتدایی شیوع کرونا بیان کرد: زمانی که نظام سلامت در همان روزهای ابتدایی شیوع این ویروس به موفقیت دست یافت، استرس ادراک شده افراد متفاوت شد و میزان استرس جامعه کاهش یافت.
پورحسین در خصوص کارکرد رسانه در کرونا افزود: کارکرد رسانه به دلیل ذات خود در هر جامعه و فرهنگی متفاوت است و رسانه عموما در افراد منفعل دارای تاثیرگذاری منفی است.
وی در تبیین رسانه بحران بیان کرد: رسانه در زمان بحران باید دارای ویژگیهایی مانند سرعت و دقت در انتقال پیام به مخاطب باشد که این موضوع مطالبه مردم است اما یک نوع سرگردانی را در رسانههای جمعی در این ایام شاهد بودیم که سبب سلب اعتماد مردم از فضای رسانه شد.
پورحسین در ادامه بیان کرد: پیامهای کرونایی در این ایام دارای سرعت بود اما صحت نداشت و سبب تشویش و اضطراب جمعی میشد اما با گذرزمان مردم به رسانه ملی روی آوردند که تنها مرجع خبرگیری مردم در زمان شیوع این ویروس، صدا و سیما بود.
وی با اشاره به اقبال مردم به اخبار صدا و سیما عنوان کرد: مردم در بمباران اطلاعات فضای مجازی دچار سردرگمی شدند که همین امر سبب رجوع مردم به صدا و سیما شد.
پورحسین در خصوص مدیریت پیام عنوان کرد: با اقبال مردم نسبت به رسانه ملی، صدا و سیما به فرماندهی خبرسلامت تبدیل شد که هرگونه آموزش و توصیههای بهداشتی را از فیلتر وزارت بهداشت عبور میداد.
وی گفت: قبل از اوجگیری شیوع کرونا در اروپا و آمریکا متاسفانه رسانههای بیگانه به شدت علیه رسانههای ملی ایران و همچنین دولت و وزارت بهداشت با هدف ناکارآمد نشان دادن سیستم بهداشت تلاش کردند و گمان میکردند برگ برنده ای در نشان دادن ضعف جهموری اسلامی ایران پیدا کردهاند که پیامد آن ایجاد دلهره در مردم بود.
وی در ادامه عنوان کرد: رسانههای بیگانه به شکل مستقیم و غیر مستقیم آمارهای وزارت بهداشت را خدشهدار میکردند و سعی در نشان دادن نامناسب بودن وضعیت نظان سلامت ایران داشتند.
پورحسین همچنین تصریح کرد: در این ایام نظام سلامت آمریکا و اروپای مدرن فشل شد و مردم این کشورها دچار استرس شدند، رفتار هایی در اروپا رخ داد که سالها این رفتارها را نفی و به جهان سوم نسبت میدادند و مضطربترین و بدویترین رفتارها مانند هجوم به فروشگاه ها از مردمان همین ملیتها سر زد.
کرونا فرهنگ غربی را به چالش کشید
پورحسین با بیان اینکه بعد از شیوع این ویروس در اروپا و آمریکا، لحن رسانههای معاند در نقد عملکرد نظام سلامت ایران تغییر کرد، گفت: این رسانهها پس از این اخبار این ویروس را بدون هیجان و خیلی عادی بیان میکردند و در فاصله چگونگی توصیف رسانهای طی ده روز تغییر عظیمی رخ داد که مردم به خوبی متوجه این تغییر بودند.
وی در ادامه تصریح کرد: مردم در ابن بازه متوجه تفاوت امکانات ایران در این ویروس با سایر کشورها شدند که ماحصل این اتفاق تغییر نگرش مردم در خصوص فرهنگ این ملتهای مدرن بود.
پورحسین با اشاره به اینکه افکار عمومی در خصوص شناخت فرهنگ غرب نشانگر یک جنگ شناختی به فرماندهی کرونا بود، اضافه کرد: در این راستا رسانه ملی در نشان دادن بسیج مردمی و همدلی ملی بسیار خوب عمل کرد به گونهای که تداعیکننده صحنههای مقدس دفاع مقدس بود.
وی در ادامه بیان کرد: تلویزیون در قیاس فضای معنوی ایران و سایر کشورها همزمان با اوج شیوع ویروس نقش بسیار خوبی را ایفا کرد.
پورحسین گفت: حضور رسانه ملی و سایر رسانه ها دراین صحنه پراسترس فراگیر دارای پیامدهایی بود که سرعت و دقت در انتقال پیام مهم ترین دستاورد آن بود.
وی در خصوص فعالیتهای هماهنگ رسانهها عنوان کرد: مدیریت فرماندهی نظام سلامت علاوه بر عمل به رسالت خود، به میزان قابل توجهی استرس ادراک شده مردم از کرونا را کاهش دادند.
پورحسین با اشاره به نقش رسانه در کنترل استرس جمعی عنوان کرد: با وجود تعطیلی اکثر ارگانها حجم فعالیت رسانهها دوچندان بود و در زمان قرنطینه با هدف ایجاد تنوع در زندگی مردم شاهد موجی از سریالها و فیلمهای سرگرم کننده در سیمای ملی بودیم.
وی در ادامه بیان کرد: رسانه برای کنترل اضطراب مردم اخبار کرونا را در ساعت مشخصی از روز اعلام میکرد و از کارشناسان متخصص استفاده میشد.
پورحسین با اشاره به تعطیلی مدارس عنوان کرد: با توجه به این امر به سرعت آموزشهای تلویزیونی با کمک معلمین شروع شد.
وی در خصوص برنامههای تلویزیون در ایام اوجگیری شیوع ویروس کرونا عنوان کرد: رسانه با اقدامات سریع و دقیق خود در تولید محتوا سبب دلگرمی مردم شد و صدا و سیما، الگوی جدیدی در شکلگیری افکار و رفتار مردم ایجاد کرد.
وی در خصوص سردرگمیهای اولیه رسانهها عنوان کرد: سرعت در اوایل کم بود اما دقت را از همان اول شاهد بودیم که همین دقت سبب آثار مثبت روانی شد.
پورحسین در خصوص سرعت انتقال پیام رسانهها بیان کرد: رسانهها در برخی موارد بدون توجه به محتوای پیام صرفا در سرعت انتقال پیام اصرار میروزند که در این موارد خود رسانه ها تبدیل به منبع اصلی انتقال استرس میشوند.
وی با اشاره به جعل و تکذیب رسانهها تصریح کرد: این سیاست در رسانهها اخلاقی و شرعی نیستند و رسانهها نباید به سراغ جعل و تکذیب بروند.
وی در خصوص صحت اخبار داخلی بیان کرد: مردم دیگر اعتمادی به رسانههای خارجی ندارند و به تعداد انگشتان دست اخبارهای خارجی را دنبال میکنند.
انتهای پیام