متخصص بیماری‌های عفونی:

تست‌ IgG برای تشخیص و مدیریت کرونا بازدهی ندارد

متخصص بیماری‌های عفونی گفت:در جامعه تست IgG بی‌رویه در حال انجام است درصورتی که هیچ بازدهی برای تشخیص و مدیریت کرونا ندارد .

محمدجواد دهقان نیری درگفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد:  تست‌های تشخیصی بیماری کرونا سه بخش متفاوت دارد که شامل  تست CRP، PCR  وآزمایشات سرولوژی یا بررسی آنتی‌بادی‌های ضدویروس کرونا است.

وی افزود: تست CRP تست‌های معمولی هستند که شامل شمارش گلبول‌های خون محیطی است. این تست‌های منظم و معمول تغییرات گلبولهای سفید در خون، لنفوسیت‌ها و سرعت رسوب‌ خون را نشان می‌دهد. تست CRP فاکتور واکنشی در خون است که قیمت ارزانی دارد و از نوع تست‌هایی هستند که به صورت حاشیه‌ای وجانبی می‌توانند شواهدی از بروز ویروس کرونا را به ما اعلام کنند، اما تست تشخیص قطعی نیستند؛ یعنی تغییرات در گلبول‌های سفید و... ما را راهنمایی می‌کند که شاید فرد مبتلا به عفونت کرونا است.

 این متخصص بیماری‌های عفونی بیان کرد: پزشک با استفاده از این تست‌ها، شواهد بالینی، اپیدمی و معاینه بیمار می‌تواند به نتیجه درست برسد. این تست‌های تشخیصی که کاهش گلبول‌های سفید خون، لنفوسیت‌ها و افزایش CRP را نشان می‌دهد در نیمی از موارد در تشخیص کرونا موثر بوده‌اند؛ بنابراین طبیعی بودن این تست‌های حاشیه‌ای دلیلی بر این نیست که فرد کرونا ندارد و تشخیص قطعی با پزشک است.

نیری با اشاره به اینکه بخش دوم آزمایشات بررسی ویروس‌شناسی است، گفت: در این تست ویروس به صورت مستقیم و بر روی ترشحات تنفسی مورد بررسی قرار می‌گیرد.بهترین نمونه آن برداشتن ترشحات دستگاه تحتانی است که بسیار سخت است. در این آزمایش ترشحات از ناحیه بینی و گلو افراد برداشته و نمونه‌گیری می‌شود که به آن PCR می‌گویند. اگر نتیجه این تست مثبت شود دلیل قطعی بر عفونت کرونا است که این عفونت می‌تواند در یک فرد با علائم یا بدون علائم باشد.

در تست  PCR حدود ۳۰درصد خطا وجود دارد

وی در خصوص نقطه ضعف تست  PCR، تصریح کرد: نقطه ضعف این ویروس‌شناسی این است که می‌تواند تا ۳۰درصد موارد نتیجه منفی کاذب را نشان دهد؛ یعنی ممکن است تا ۳۰ درصد موارد برای کسانی که کرونا دارند این تست جواب مثبت ندهد. بنابراین اگرجواب تست مثبت باشد تشخیص قطعی است و در صورت منفی بودن تست، کرونا رد نمی‌شود و ممکن است که فرد مبتلا به کرونا باشد.

این متخصص بیماری‌های عفونی بیان کرد: بخش سوم تست‌ها شامل آزمایشات سرولوژی یا بررسی آنتی‌بادی‌های ضد ویروس کرونا است که تحت عنوان تست‌های IgG و IgM انجام‌می‌شود. این تست در تشخیص بیماری کرونا کمک‌دهنده نیستند و در مراحل اولیه بیماری که بخواهیم تشخیص دهیم که فرد مبتلا است یا خیر فایده‌ای ندارد.

وی ادامه داد: نتیجه تست IgM معمولا ۱۰ روز تا دو هفته بعد از ورود ویروس و شروع علائم مثبت می‌شود. تست‌های IgG آنتی‌بادی‌های تاخیری هستند که حداقل سه هفته وقت لازم دارد که نتیجه مثبت شود. ارزش تشخیص این تست برای این است که متوجه شویم که شخصی در  گذشته مبتلا به کرونا بوده است یا خیر.این تست در مراحل اولیه تشخیص بیماری کاربردی ندارد. در جامعه تست IgG بی‌رویه در حال انجام است درصورتی که هیچ بازدهی برای تشخیص و مدیریت کرونا ندارد .

چرا با وجود داشتن کرونا تست برخی افراد منفی می‌شود؟

نیری در خصوص عواملی که سبب می‌شود تست کرونا منفی شود، افزود: یکی  از این عوامل بستگی به ویژگی خود تست دارد.طبیعی است وقتی یک تست برای تشخیص بیماری کشف می‌شود درصدی کفایت دارد و هر تستی صدرصد و مطلق نیست. توانمندی و حساسیت تست برای پیدا کردن بیماری حد و نصاب دارد که در بعضی‌ از تست‌ها میزان تشخیص۵۰ درصد است و در بعضی دیگر  این میزان به ۹۰ درصد می‌رسد.

وی ادامه داد: دومین عامل روش نمونه‌گیری است که شامل نقص‌هایی در نمونه‌گیری، حمل نمونه و زمان تاخیری است. زمان تاخیری یعنی از موقع گرفتن نمونه تا انجام آزمایش. همچنین وجود بیماری‌های همزمان در فرد است که جواب تست را منفی یا مثبت کاذب نشان دهد. بنابراین نتیجه تست‌ها روان و صریح نیست که هر فردی بتواند آن را تفسیر کند و حتما باید نتیجه را پزشک ببیند و تشخیص دهد.

زمان انجام تست برای تشخیص درست مهم است

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه زمان انجام‌تست‌ها متفاوت است، گفت: سریع‌ترین تستی که ما را به تشخیص می‌رساند تست PCR و بررسی ویروس در ترشحات تنفسی است که سه روز بعد از ورود ویروس در بدن نتیجه را مثبت نشان می‌دهد. همچنین در هفته اول شروع علائم که بیشترین تراکم ویروس را در بدن داریم شانس مثبت شدن نتیجه وجود دارد. یافتن ویروس در ادرار ومدفوع بیمار در هفته دوم اتفاق می‌افتد. در خصوص تست آنتی‌بادی‌ها باید سه هفته از علائم بیماری گذشته باشد تا بررسی‌ها نتایج مفیدی ارائه دهند.

آزمایش‌های خانگی کرونا قابل اطمینان است؟

وی در خصوص انجام آزمایشات خانگی، اظهار کرد: این آزمایشات خانگی کاملا بستگی به کیفیت آن آزمایشگاه  دارد. نمونه‌ها باید در دمای یخچال انتقال پیدا کند، اگر نمونه‌گیر مهارت لازم را در گرفتن نمونه داشته باشد و نمونه را به سرعت به آزمایشگاه منتقل کند و در باکس یخ‌دار نقل‌وانتقال را انجام دهد قابل اعتماد هستند. این قابل اطمینان بودن شامل انجام درست فرآیند آزمایش و رعایت استاندارهای لازم نیز می‌شود.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۳۱ تیر ۱۳۹۹ / ۱۱:۲۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99043123107
  • خبرنگار :