چرا هندی‌ها از پروژه راه آهن چابهار- زاهدان کنار گذاشته شدند؟

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام کرد: دلیل کنار گذاشتن هندی‌ها از پروژه خط ریلی چابهار – زاهدان این بود که خود آنها پای کار نیامدند و نهایتا این پروژه با اعتبار ۳۰۰ میلیون یورویی صندوق توسعه ملی آغاز شده و امیدواریم تا پایان دولت به بهره برداری برسد.

عباس خطیبی درباره این که چرا هندی‌ها از پروژه راه آهن چابهار – زاهدان کنار گذاشته شدند به ایسنا این گونه توضیح داد که یکی از برنامه‌های ما از ابتدا برای آغاز پروژه  چابهار زاهدان این بود که از فاینانس خارجی استفاده کنیم که با توجه به ابراز تمایل هندی‌ها برای سرمایه گذاری در این زمینه با آنها مذاکراتی انجام دادیم و حدود سه سال گذشته تفاهم نامه‌ای با آنها امضا شد.

وی افزود: با وجود امضای تفاهم نامه و گذشتن چند ماه از آن اقدام موثری از سوی هندی‌ها صورت نگرفت و حتی پس از آن به درخواست آنها این تفاهم نامه را تمدیدکردیم اما به نظر می‌رسید طرف هندی چندان در فاز عملیاتی جدی نیست.

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: با توجه به این که توانایی اجرای این پروژه از نظر فنی در داخل وجود داشت به سمت منابع صندوق توسعه ملی رفتیم وتوانسیم  با وجود ناامیدی از طرف هندی‌ها و این که آنها خودشان پای کار نیامدند ۳۰۰ میلیون یورو اعتبار برای پروژه راه آهن چابهار- زاهدان مصوب کنیم که از این میزان تاکنون ۱۰۰ میلیون یورو تخصیص داده شده است.

خطیبی درباره روند پیشرفت این پروژه گفت: منابع تخصیص داده شده به تدریج در این طرح تزریق شد و تاکنون ۴۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌ایم و در عملیات زیر سازی میزان پیشرفت ۶۱ درصد بوده است.

وی با بیان این که همه تلاشمان را می‌کنیم که تا پایان دولت خط ریلی چابهار- زاهدان به بهره برداری برسد گفت: این طرح با توجه به توسعه بندر چابهار و افزایش ظرفیت آن تا ۸ میلیون تن راه اندازی شد تا بتوانیم این بندر را به خط ریلی سراسری متصل کنیم.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۹ تیر ۱۳۹۹ / ۱۳:۳۹
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 99042921514
  • خبرنگار : 71214

برچسب‌ها