به گزارش ایسنا، دکتر علی اکبر حق دوست در اختتامیه سیزدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری و بیست و یکمین همایش آموزش پزشکی که امروز در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد با تاکید براینکه آموزش علوم پزشکی در این روزها همراه با نوآوری و تحقیق و به روز ترین فرآیندها است، تاکید کرد: این روزها باهوشترین جوانان کشور با کنکور وارد دانشگاههای علوم پزشکی میشوند و همین آموزش موثر بوده که در شرایط کرونا اقتدار آفرین بوده است و جزو موفقترین حیطههای آموزشی کشور است به طوری که این آموزش تا حدی موثر است که بسیاری از ایرانیان از خارج از کشور برای دریافت خدمات سلامت به ایران مراجعه میکنند.
وی در ادامه خاطرهای از زندگی تلخ دانشجوی کرمانی که بعد از اعتیاد در رشته پزشکی پذیرفته شد، تصریح کرد: اگر معلمی، استاد دانشگاهی و دانشجویی این سختیها را درک نکند و نداند چه وظیفهای دارد نمی تواند به مردم کمک کند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: هیات علمی واقعی کسی است که معنای پاسخگوی اجتماعی را درک کند. پاسخگویی اجتماعی را باید به عنوان رکن اول آموزش پزشکی قرار دهیم. مبادا استادی ببیند که که دانشجویش افت تحصیلی پیدا کرده و یا سیگاری شده یا افسرده شده و بی تفاوت باشد. این وظیفه ما استادان است که به این موضوعات توجه کنیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت به نقش دانشگاههای علوم پزشکی در تربیت دانشجویان اشاره کرد و گفت: نباید کور و بدون نقشه راه حرکت کنیم. فکر نکنیم با افزایش تعداد مقالات و رشتهها و دانشکدهها وظیفه خودمان را انجام دادهایم بلکه باید بدانیم که به کجا می خواهیم برسیم. حتی اگر همه دانشگاهها هم وجود نداشته باشند باید بدانیم که حرکت علمی کشور ادامه دارد. اما خیلی زود ممکن است به جایی برسیم که دانشجویی نباشد که بیاید سر کلاس.
حقدوست افزود: نباید خودمان را به خواب بزنیم. در بسیاری از رشتههای غیر علوم پزشکی، در خیلی از رشتههای علوم پزشکی و حتی در برخی رشتههای دستیاری کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت پر میشود بنابراین هر دانشگاه علوم پزشکی باید نقشه راه خود را ترسیم کند.
او تاکید کرد: ما باید نقشه آمایش سرزمین را جدی بگیریم و نقشه راه اختصاصی را تدوین کنیم. اگر توانستیم مشخص کنیم که هر دانشکده و دانشگاهی به کجا میخواهد برسد آن وقت زمان مناسبی برای توسعه است. ضمن اینکه عینک توسعه کمی را باید از چشم برداریم. تا کی میتوانیم مرکز تحقیقاتی چهار نفره و گروه آموزشی سه نفره ایجاد کنیم؟
معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: زمانی میتوانیم بگوییم همگرایی ایجاد شده که در یک گروه آموزشی و یک مرکز تحقیقاتی چندین نفر همکاری کنند.
وی با بیان اینکه بحث جدایی وزارت علوم و وزارت بهداشت مطرح نیست، گفت: در یک دانشگاه علوم پزشکی نیز که از نظر فیزیکی دانشکدهها در یک مکان قرار دارند علوم پایهایها و بالینیها با همدیگر گفتمان عملی ندارند، پس نشان میدهد که درد جای دیگری است. همچنین باید دنبال توسعه هدفمند باشیم. دیگر توسعه کمی مطرح نیست و زمانی می توانیم مطمئن باشیم که برای چه و در چه جهتی گام بر میداریم که آموزش و دانشگاه ما هدفمند و دغدغه مند باشد.
انتهای پیام