دکتر علی خاکی صدیق در گفتوگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب به تشریح سیاست آموزشی دانشگاه ها بعد از شیوع کرونا ویروس پرداخت و اظهار کرد: بعد از اینکه ویروس کرونا در کشور شایع شد یعنی از همان ابتدای اسفند، سیاست وزارت علوم این بود که به سمت آموزش های مجازی حرکت کند.همچنین افزایش اختیارات دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در ابن خصوص هم از دیگر سیاست های وزارت علوم بود؛ چرا که وقتی که وارد حوزه یادگیری الکترونیکی شدیم طبیعتا این مراکز از نظر کارکرد زیرساخت ها، تسلط اعضای هیات علمی به مباحث و سایر مسائل با یکدیگر تفاوت هایی را داشتند. بطوریکه ما دانشگاه ها و موسساتی داشتیم که بیش از دو دهه تجربه آموزش مجازی را داشتند و دوره های آموزش الکترونیکی را برگزار می کردند ، در سوی دیگر مراکزی هم وجود داشتند که هیچ یک از این امکانات را در اختیار نداشتند.
وی در ادامه تصریح کرد: طبیعتا نمی توان فرمول یکسان و واحدی را در خصوص نحوه ارائه آموزش الکترونیکی به همه دانشگاه ها ارائه داد. در نتیجه تصمیم بر این شد که این اختیار تصمیم گیری را به خود دانشگاه ها واگذار کنیم و وزارت علوم بر چارچوب های کلی آن نظارت داشته باشد و خوشبختانه در حال حاضر دانشگاه ها و موسساتی را داریم که از همان هفته های اول و دوم اسفند آموزش های الکترونیک خود را آغاز کردند و دانشگاه هایی نیز این اقدام را از نیمه دوم فروردین آغاز کردند که در نهایت همه دانشگاه ها به این چرخه متصل شده و تاکنون بیش از ۹۲ درصد آموزش ها به شکل الکترونیک پوشش داده شده است.
دکتر خاکی صدیق تاکید کرد: با توجه به اینکه ارائه آموزش های مجازی تجربه اول دانشگاه ها بود طبیعتا نقاط ضعف و قوت زیادی داشت، اما بر اساس گزارش های دریافتی هر قدر که به سمت جلو پیش میرویم ضعف های این آموزش ها کمتر می شود و امیدواریم برای ترم آینده اگر ضرورت ایجاب کند که آموزش الکترونیکی داشته باشیم دانشگاه ها آماده تر به این موضوع ورود پیدا کنند و اگر هم کلاس های آموزشی از مهر آینده حضوری برگزار شد باز هم بسیاری از دانشگاه ها متقاضی باشند که تدریس ترکیبی داشته باشند. چرا که مزایای این نوع آموزش را دیدهاند.
وی تاکید کرد: دانشگاه ها تقاضا دارند که ما آئین نامه ها و مقررات آموزشی را به گونه ای اصلاح کنیم که آنها بتوانند از پتانسیل آموزش ترکیبی استفاده کنند که این اقدام در حال انجام است.
معاون آموزشی وزارت علوم در خصوص امتحانات ترم جاری دانشجویان نیز گفت: شیوه امتحانات پایان ترم در دانشگاه های مختلف متفاوت است. برخی از این مراکز امتحانات را به صورت حضوری برگزار کرده اند و اعلام نمودند به دلیل اینکه در مناطق سفید قرار دارند می توانند آزمون حضوری داشته باشند. برخی از دانشگاه ها نیز با مراکز دانشگاهی دیگر در استان ها هماهنگ کردند که دانشجویان استان های مختلف با مراجعه به آن واحدهای دانشگاهی امتحان حضوری بدهند. بنابراین اکثر دانشگاه ها به صورت الکترونیکی امتحان می گیرند.
به گفته خاکی صدیق، وزارت علوم در فروردین ماه امسال به دانشگاه ها تاکید کرد که با توجه به اینکه ممکن بود ترم به طور کامل مجازی برگزار شود و آزمون های الکترونیکی نیز نیازمند مهارت ویژه بود، در نتیجه بهترین نوع ارزیابی دانشجویان ارزیابی مستمر و در طول ترم است که بر اساس آن اساتید می توانند به شیوه های مختلف این کار را انجام بدهند تا ارزیابی های جامعی از وضعیت تحصیلی دانشجو داشته باشند و در نهایت نیز یک امتحان از دانشجو گرفته شود و این امتحان پایان ترم در کنار سایر روش های ارزیابی ملاک ارزشیابی آخر ترم دانشجو قرار بگیرد. بر اساس گزارش دریافتی از دانشگاه ها، بسیاری از اساتید ارزیابی در طول ترم را انجام دادهاند. این در حالی است که اگر بعضی بخواهند با یک امتحان دانشجو را ارزیابی کنند ممکن است در سیستم الکترونیکی درصدی خطا پیش بیاید.
معاون آموزشی وزارت علوم همچنین خاطرنشان کرد: عمده اعضای هیات علمی به دلیل اینکه متعهد به کار خود هستند تلاش خود را انجام می دهند امتحانات پایان ترم دانشجویان به بهترین نحو برگزار شود. اگرچه آزمون های الکترونیکی آسیبهایی دارد، اما باید توجه داشت که آزمون های حضوری نیز بعضا این آسیب ها را دارا هستند.
دکتر خاکی صدیق با تاکید بر اینکه ما در امتحانات حضوری با مساله تقلب دانشجویان مواجه هستیم، گفت: اگرچه ممکن است در آزمون های حضوری تقلب چندان شایع نباشد اما امیدواریم در آزمون های مجازی برخلاف تبلیغاتی که در فضای مجازی صورت می گیرد، دانشجویان دسترنج تلاش خود را به عنوان نمره نهایی دریافت کنند.
وی تاکید کرد: ارزیابی نهایی دانشجویان طبق آئین نامه های آموزشی بر عهده عضو هیات علمی یا استاد آن درس است و ما نمی توانیم استاد را موظف کنیم که پنج نمره را از آزمون کتبی و میزان نمرات دیگر را از ارزشیابی های شفاهی و یا بر اساس ارزیابی های خود تعیین کند. زیرا معتقدیم خود اساتید در این خصوص بهترین تشخیص را دارند و در این زمینه تصمیم گیری درستی خواهند داشت. اگرچه برخی دانشگاه ها نیز اعلام کردند بر اساس سیاست داخلی خود میزان نمره کتبی امتحان پایان ترم را اعلام میکنند.
معاون آموزشی وزارت علوم همچنین در خصوص آخرین وضعیت سامانه جامع آموزش مجازی دانشجویان نیز خاطرنشان کرد: منظور از سامانه جامع این است که ما یک نرم افزار واحد داشته باشیم؛ اما اینکه همه دانشگاه ها از طریق این سامانه واحد بخواهند آموزش خود را ارائه دهند امکانپذیر نیست. البته مطالعاتی که کارگروه آموزش های الکترونیکی وزارت علوم انجام داده بودند که جمع بندی آن این بود که سامانه یکپارچه برای دانشگاهها مفید نیست. بنابراین ایجاد نرم افزار مجازی واحد برای همه دانشگاه ها امکانپذیر نیست. چرا که وضعیت دانشگاه ها با وزارت آموزش و پرورش متفاوت است و آنها تنوع رشته ها، موقعیت ها و امکانات ما را ندارند و در هیچ جای دنیا نیز یک نرم افزار واحد برای آموزش مجازی دانشگاه ها طراحی نکردهاند.
وی ادامه داد: در حال حاضر دانشگاه های ما امکانات پیشرفته آموزش مجازی کل دنیا را دارد و دانشگاه های بزرگ از آن استفاده می کند اما اگر منظور این باشد که ما محتواها را به اشتراک بگذاریم یعنی دانشجویی از یک دانشگاه شهرستان بتواند محتوای آموزش مجازی دانشگاه شهرستان دیگر یا تهران را استفاده کند مشکلی نیست اما می شود به صورت یکپارچه به این سمت حرکت کرد اما اینکه در حال حاضر وزارت علوم مثل نرم افزار شاد آموزش و پرورش یک نرم افزار مشخصی را طراحی و دانشگاه ها را موظف کند از آن استفاده کنند در دستور کار قرار دهند.
معاون آموزشی وزارت علوم در خصوص وضعیت آموزشی دانشگاه ها در دوران پسا کرونا نیز گفت: در حال حاضر در کل دنیا در خصوص اینکه دانشگاه ها بعد از کرونا نیز صرفا آموزش حضوری داشته باشند و حتی در کشورهای پیشرفته نیز این ادعا نمی شود که آموزش حضوری را تعطیل کنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: آموزش بهمن پیش از سال ۹۸ با آموزش بعد از کرونا دیگر یکسان نخواهد شد اما این به معنای این نیست که آموزش حضوری تعطیل شود. هر وقت شرایط فراهم شود آموزش های حضوری را خواهیم داشت. چرا که تاثیرگذاری این نوع آموزش بسیار بیشتر است اما روشی که در حال حاضر بالاجبار افراد مجبور شدند استفاده از آن را یاد بگیرند و با آن کار کنند به اندازه ای امکانات گسترده ای دارد که می توان از آموزش مجازی برای کمک به آموزش حضوری استفاده کرد و به این ترتیب صرفا آموزش ما متکی بر وایت برد، تابلو و حضور در دانشگاه نخواهد بود. بنابراین در آینده نیز آموزش مجازی را در کنار آموزش های حضوری خواهیم داشت.
انتهای پیام