به گزارش ایسنا، سعید سهرابپور در این رابطه اظهار کرد: چند سالی است که دانشگاهها خواهان همکاری با صنایع، علیالخصوص صنعت خودرو هستند؛ اما تاکنون این مهم به طور جدی و کامل محقق نشده است؛ این در حالی است که در صورت همکاری صنعت خودرو با شرکتهای دانشبنیان و دانشگاهها میتوان به پیشرفتهای خوبی دست یافت. ضمن اینکه برخی از پیشرفتهایی که در صنایع ما اتفاق افتاده است، نتایج این همکاریهاست. اکنون نیز دانشگاهها و نخبگان از هر گونه همکاری با خودروسازان و قطعهسازان استقبال میکنند و مراکز علمی به دنبال فرصت هستند تا سطح همکاریها افزایش پیدا کند.
رییس دبیرخانه جذب نخبگان در دانشگاهها در بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد: دانشگاهها ایدههای مناسب و اقتصادی در طراحی خودرو، ساخت قطعات و سایر الزامات توسعهای صنعت خودرو دارند و امیدوارند در شرایطی که اخیرا به خودروسازان تکلیف شده، بتوانند آنها را به شرکتهای خودروسازی ارائه دهند و همکاری مشترک داشته باشند. آنها آماده همکاری و ساخت قطعات استراتژیک خودرو هستند. چنین امری پیش از این در سایر صنایع به سرانجام رسیده است؛ لذا با تکیه بر توان جامعه دانشگاهی بسیار راحتتر میتوان مشکلات به وجود آمده ناشی از تحریمها را بیاثر کرد.
بینیازی از واردات قطعات
سهرابپور با بیان اینکه همکاری با دانشگاهها میتواند خودروسازان را از واردات قطعات حساس خودرو بی نیاز کند، تصریح کرد: اگر صنعت خودرو میخواهد از ایدهها و خلاقیت نخبگان و جامعه دانشگاهی بهره ببرد، بایستی به سرعت به سوی تعریف پروژههای مشخص و عملیاتی حرکت کنیم. همه به این موضوع باور و اعتقاد دارند که تقویت همکاری بین صنعت و دانشگاه ضروری است اما در عمل چنین اتفاقی نمی افتد. به نظر میرسد به جهت تحریمهای صورت گرفته بتوان سطح همکاریها را افزایش داد.
رییس اسبق دانشگاه شریف افزود: به دلایل مختلف صنعت خودرو کشور نتوانسته است همپای پیشرفتهای جهانی در این حوزه حرکت کند. برای جبران گذشته، بهترین راهکار این است که خودروسازان از جامعه دانشگاهی و نخبگان بهره بیشتری ببرند. ما دانشگاههای متعددی داریم که در حوزه خودرو پروژههای خوبی تعریف کردهاند؛ لذا با بهرهگیری از تجربه و دانش آنها میتوان به نتایج خوبی دست یافت.
وی در پایان تاکید کرد: تنها خواسته ما این است که خودروسازان همانند جامعه دانشگاهی علاقهمند به همکاری مشترک شوند؛ برای موفقیت در این حوزه باید مذاکرات جدی صورت گیرد.
تقویت و افزایش تولید در صنعت خودرو با همکاری دانشبنیانها
در همین زمینه بهنام نیکفر-عضو اتاق بازرگانی ایران- نیز در رابطه با استفاده از توان مجموعههای دانشبنیان در صنعت خودرو، اظهار کرد: مجموعههای دانشبنیان در بخشهای مختلف پیشرفت بسیاری داشتهاند که به واسطه حضور آنها در اقتصاد، برخی از مشکلات حوزه تولید برطرف شده است. از آنجا که کشور با تحریم روبرو است و امکان واردات برخی قطعات خودرو وجود ندارد، بهترین راهکار این است که از توان مجموعههای دانشبنیان فعال در حوزه خودرو استفاده کرد.
وی افزود: شرکتهای خودروساز با اعلام اینکه در تولید کدام قطعات میخواهند که از توان مجموعههای دانش بنیان استفاده کنند، میتوانند به سمت حل مشکلات تولید حرکت کنند. بخشی از مشکلات بازار خودرو و گرانیهای ایجاد شده به جهت کاهش تولید خودرو و عدم تجاری سازی خودروها (به علت نقص قطعه) است؛ بنا بر این با حضور مجموعههای دانش بنیان، صنعت خودرو تقویت شده و این امکان برای خوردوسازان فراهم خواهد شد تا تیراژ خود را بالا ببرند و دیگر خودرویی به علت تحریم و نقص قطعه در پارکینگ شرکتهای خودروساز باقی نماند.
تولید قطعات هایتک خودرو با تکیه بر توان دانشبنیانها
این عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: تولید قطعات "هایتک" خودرو با تکیه بر توان دانشبنیانها محقق خواهد شد؛ البته شرکتهای قطعهساز هم در این حوزه فعالیتهای بزرگی انجام دادند اما شرکتهای دانشبنیان به جهت ماهیتی که دارند میتوانند در این زمینه اثرگذاری مناسبی داشته باشند؛ لذا پیشنهاد ما این است که برای توسعه همکاریها، دفاتر مشترکی بین شرکتهای خودروسازی و مجموعههای دانشبنیان ایجاد شود تا به دنبال آن بتوان به تولیدی دست یافت که نخست، مورد نیاز صنعت خودرو باشد و سپس موجب همافزایی بین مجموعهها شود.
وی افزود: همکاری شرکتهای دانشبنیان با قطعهسازان از دیگر موضوعاتی است که میتوان دنبال کرد. در حال حاضر قطعهسازان بسیاری در کشور فعالیت میکنند اما به نظر میرسد برای رشد صنعت قطعهسازی و در ادامه خودروسازی باید از مجموعههای دانشبنیان بیشتر از گذشته کمک گرفت.
نیکفر خاطرنشان کرد: خودروسازان باید به سمتی حرکت کنند که خودروها به جهت کیفیت ارتقاء پیدا کنند، از این رو تاکید ما این است که حرکت به سمت شرکتهای دانشبنیان تقویت شود و فضای همکاری دو جانبه و حتی سهجانبه (قطعهسازان- خودروسازان- دانشبنیانها) فراهم شود تا شاهد رونق و رشد صنعت خودرو باشیم.
دانشبنیانها حلقه مفقوده صنعت خودرو
همچنین علیاکبر کریمی-عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس- نیز در را بطه با ضرورت استفاده از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان، گفت: شرکتهایی که بر اساس دانشفنی شکل میگیرند، میتوانند موتور محرک توسعه و پیشرفت باشند. این امر در مورد تمام صنایع صدق میکند؛ اما به نظر میرسد صنعتی که بیش از سایر صنایع به دانش فنی نیاز دارد، خودرو است.
وی افزود: در زمینه تولید کالا بهویژه خودرو از حیث برخی قطعات خاص و حساس خلاءهایی در کشور وجود دارد که قطعا شرکتهای دانشبنیان میتوانند با حضور جدی خود در این عرصه کمک شایانی به واحدهای صنعتی و تولیدی کنند.
کریمی با بیان اینکه صنایع باید به سمت کاهش وابستگی به کشورهای خارجی بروند و از توان مجموعههای دانشبنیان استفاده کنند، تصریح کرد: در برخی از موارد ما ماده اولیه تولید کالایی را داریم اما به آن توجه نمیکنیم و ماده اولیه را صادر میکنیم و سپس سراغ قطعهای میرویم که از ماده اولیه صادراتی کشورمان ایجاد شده و ارزش افزوده بالایی دارد.
وی تاکید کرد: زمانی که در کشور ماده اولیه کالایی وجود دارد نباید آن را صادر و با قیمت گزاف کالای نهایی خردیاری کرد. بدین جهت برای رهایی از چنین شرایطی بهتر است که از توان دانش بنیان ها استفاده کنیم. چنانچه شرکتهای دانشبنیان توان و دانش علمی خود را تقویت کنند، میتوانند حلقه وابستگی صنعت خودرو به خارج از کشور را قطع کنند و این نکته مهمی است که سیاست گذاران باید به آن توجه کنند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: درسالهای گذشته وابستگی صنعت خودرو به دانشفنی خارجی موجب شد تا با تحریمهای وضع شده از جانب دشمنان، صنعت خودروسازی کشور با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کند و آسیبهای بسیاری به آن وارد شود؛ حال با تجربه گذشته ممیتوان به سمت خوداتکایی قطعاتی رفت که مورد تحریم واقع شده است.
نقطه عطف در پیشرفت صنعت خودرو
وی خاطرنشان کرد: بیشک همکاری دانشبنیانها با صنعت خودروی کشور میتواند نقطه عطفی در جهت پیشرفت و افزایش دانشفنی در صنعت خودرو باشد و وابستگیها را کاهش دهد. ما در کشور ظرفیتهای بسیار خوبی در این زمینه داریم. چنانچه بتوانیم از آن به نحو مطلوب استفاده کنیم قادر خواهیم بود نقش به سزایی در توسعه و پیشرفت صنعت و کشور ایفا کنیم.
انتهای پیام