با ترمیم بخش‌های مختلف اقتصاد،

می‌توان رشد تولید خودرو را رقم زد

به اعتقاد یکی از اعضای هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، باتوجه به اینکه موضوع خودرو از وضعیت اقتصادی کشور جدا نیست، بنابراین با بالا رفتن قیمت ارز، تامین قطعه نیز دشوار می‌شود و نمی‌توان بر اساس هدف‌گذاری‌ها، تولید را دنبال کرد؛ لذا افزایش قیمت خودرو در بازار رخ می‌دهد.

به گزارش ایسنا، در طی سلسه جلسات بررسی علل التهابات و رشد قیمت خودرو در بازار توسط مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت، اقتصاددان‌ها و کارشناسان صنعت خودرو، اعلام کردند تقاضای بازار،  تقاضایی کاذب است و  راهکارهایی برای اصلاح این بازار ارائه شد؛ اینبار، یکی از اعضای هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، درباره چرایی افزایش قیمت خودرو و راهکارهای برای برون‌رفت از این شرایط، گفت:  قیمت خودرو همچون قیمت مسکن سیر صعودی دارد و  در بازار مانند سایر بخش‌ها همچون مسکن رو به افزایش است و تا زمانی که سیاست‌های کنترل ارز و هدایت نقدینگی مردم به سمت فعالیت‌های تولیدی نباشد، نمی‌توان شاهد ثبات قیمت‌ها بود.

آرمان خالقی با بیان اینکه مردم برای تبدیل نقدینگی خود سراغ کالاهایی می‌روند که ارزش ذاتی پول خود را حفظ کنند، گفت: در این شرایط خودرو در دسترس‌ترین است؛ چرا که حتی در برخی از موارد قیمت آن سریعتر از نرخ ارز و تورم بالا می‌رود.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه خودرو به دلیل رشد مداوم قیمت‌ها، سرمایه‌گذاری منطقی و کم ریسکی شده است، تصریح کرد: ممنوعیت واردات خودرو باعث شد که قیمت ارز تاثیر خود را بر خودروهای داخلی بگذارد و از آنجا که کشور در شرایط خاص است و کمبود ارز دارد، به هیچ عنوان نمی‌توان به سمت واردات خودرو با هدف کنترل بازار حرکت کرد، بدین جهت ضرورت دارد که دستگاه‌های اثرگذار تمام توان خود را برای کنترل قیمت ارز بگذارند.

عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تاکید کرد: زمانی که صاحب کالا در بازار با رشد قیمت ارز مواجه می‌شود، برای جلوگیری از افت دارایی‌های خود به سمت بازنگری و افزایش قیمت‌ها می‌رود؛ بنابراین خودرو نیز که از وضعیت اقتصاد کشور جدا نیست،  نمی‌توان از فعالان بازار خودرو خواست که با وجود افزایش قیمت ارز از هرگونه رشد قیمت کالاهای خود جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه رشد قیمت خودرو در بازار باعث شده فاصله قیمتی خودرو در کارخانه و بازار به شدت افزایش پیدا کند، افزود: همین امر عاملی می‌شود که در طرح‌های پیش‌فروش خودرو برخی از افراد برای کسب سود از فاصله قیمتی ایجاد شده برای ثبت نام صف‌کشی کنند و اجازه ندهند خودرو به متقاضیان اصلی برسد.

خالقی ادامه داد: در حال حاضر ما با دو محدودیت مواجه هستیم؛ یکی محدودیت تیراژ و دوم محدودیت ارز برای تامین قطعات خودرو که این امر در صف‌های طولانی بانک مرکزی مشخص است. اگر این محدودیت‌ها برطرف شود مشکلات صنعت خودرو تا حدودی حل خواهد شد.

عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران افزود: بهبود مناسبات بین‌المللی و تنظیم سیاست‌های اقتصاد کلان دو محور کلیدی برون‌رفت از شرایط به وجود آمده در بازار خودرو است، در غیر این صورت روش‌های دیگر ممکن است باعث رانت و سودجویی شود، تاکید می‌کنم که ترمیم بخش‌های مختلف اقتصاد سبب رشد تولید خودرو می‌شود.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۸ تیر ۱۳۹۹ / ۱۶:۱۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 99040806157
  • خبرنگار : 71616