مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان خبر داد:

حرکت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد روستاهای ایلام به سمت کارآفرینی

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان ایلام از انعقاد تفاهم نامه بین این ستاد و با شرکت فرش با هدف کارآفرینی در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد روستایی استان خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین «علی  چراغی‌پور» در دیدار با مدیرعامل شرکت ملی فرش ایران نمایندگی استان ایلام، اظهار کرد: در سال جاری  که به سال «جهش تولید» از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده است تلاش می شود فعالیت های فرهنگی در حوزه کارآفرینی به ویژه با محوریت فرش بافی در مناطق روستایی استان از طریق کانون های مساجد انجام شود.

وی با بیان اینکه  فرهنگ‌سازی برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی یکی از محورهای فعالیت های کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان است، تصریح کرد: با توجه به اینکه قشر عظیمی از اعضای کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان را بانوان تشکیل می دهند زمینه های لازم برای کارآفرینی در بین این قشر به ویژه حوره فرش بافی  با تعامل با شرکت ملی فرش در استان فراهم می شود.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان ایلام گفت: یکی از مهم ترین زمینه ها و در دسترس اشتغال در مناطق روستایی استان به ویژه در بین بانوان، فرش بافی است و تلاش شده است که در سایر حوزه ها با همکاری مسئولان و رابطان کانون های فرهنگی و هنری زمینه کارآفرینی در مناطق روستایی استان فراهم شوند.

 چراغی‌پور ادامه داد: همزمان با اشتغال بانوان روستایی به فرش بافی می توان فعالیت های فرهنگی و دینی را نیز انجام داد که کانون های فرهنگی و هنری با فراهم کردن زمینه لازم برای ایجاد کارگاه های فرش بافی در جوار مساجد نقش مهمی در این زمینه دارند.

وی با اشاره به اینکه فرش بافی می تواند یک شغل دائمی باشد، گفت: تفاهم نامه بین ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان با شرکت فرش در راستای تعامل هر چه بیشتر و  انجام فعالیت های فرهنگی و هنری به ویژه مشارکت در زمینه کارآفرینی و فرش بافی منعقد می شود.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان ایلام خاطرنشان کرد: فرهنگ‌سازی، ترغیب و تشویق جوانان و نوجوانان در راستای فرهنگ‌سازی و حمایت از تولیدات کارآفرینان کانون های مساجد محور برنامه‌های سال جاری مساجد است و تلاش خواهد شد که با برنامه‌های تبلیغی و فرهنگی و هنری با حضور اقشار مختلف به‌ویژه نسل جوان، گام‌های بزرگی در این حوزه برداشته شود.

سال گذشته ۴۸۰ متر مربع فرش در سطح کارگاه های استان ایلام بافته شده است

«خدیجه فاروغی»  مدیرعامل شرکت فرش ایران نمایندگی استان ایلام ، نیزبا اشاره به اینکه  شیوع کرونا در ابتدا به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا با مصوبه ستاد مبارزه با کرونا تعطیل شد و یا به صورت تک نفره به بافت فرش مشغول بودند، افزود: تعطیلی و کاهش فعالیت های کارگاه های فرش بافی به منظور رعایت پروتکل های بهداشتی، بافتن فرش در استان را در ابتدای سال جاری با رکود مواجه کرد.

وی تصریح کرد: تلاش شد که با کاهش تعداد افراد فعال و بافنده در کارگاه ها و همچنین محدود کردن کارگاه های فرش بافی، هم در زمینه جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و هم در زمینه اشتغال و جلوگیری از رکود بیشتر  این هنر صنعت در استان فعالیت شود.

مدیرعامل شرکت فرش ایران نمایندگی استان ایلام با بیان اینکه سال گذشته ۴۸۰ متر مربع فرش در سطح کارگاه های استان ایلام بافته شده است، تصریح کرد:  تلاش می شود که با حضور کارشناسان فرش بافی، اهالی روستاهای دورافتاده و محروم استان به ویژه بانوان را به سمت فرش بافی سوق داده شود و در این راستا با اجرای برنامه های آموزشی و تامین مواد اولیه و تجهیزات لازم فرش بافی، زمینه های لازم برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی فراهم می شود.

فاروقی با اشاره به اینکه 2 شهرستان بدره و ملکشاهی در بحث بافت فرش و تلاش بافندگان فرش در استان مطرح هستند، افزود: بی شک  تولید فرش و اشتغال به فرش بافی برای بانوان یک فرصت بسیار خوب است که کانون های فرهنگی و هنری نقش مهمی در راستای فرهنگ سازی در این زمینه دارند.

  • دوشنبه/ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۵:۵۳
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 99032616974
  • خبرنگار :