ساوه همچنان با کمبود فضای آموزشی و معلم روبروست

مدیر آموزش و پرورش شهرستان ساوه گفت: با وجود تلاش‌های دولت و مشارکت خیرین مدرسه ساز برای تامین فضای آموزشی ساوه، اما این شهرستان همچنان با کمبود فضای آموزشی و معلم روبروست.

ابراهیم فراشیانی در جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان ساوه که با حضور مدیر کل آموزش و پرورش استان مرکزی و با محوریت ساماندهی فضاهای آموزشی و نیروی انسانی و نیز هزینه فوق برنامه مدارس هیات امنایی، تشکیل شد، اظهار کرد: براساس آمار سامانه سناد در سال تحصیلی ۹۸-۹۷‌ تعداد ۵۰ هزار و ۹۱۱ دانش‌آموز و امسال ۵۲ هزار و ۳۰۵ دانش‌آموز بدون احتساب آمار پیش‌دبستانی در سطح مدارس شهرستان ساوه مشغول به تحصیل هستند.

وی افزایش ۱۳۹۴ دانش آموز در سال تحصیلی جدید نسبت به مدت مشابه سال قبل را به دلیل صنعتی و مهاجرپذیر بودن شهرستان ساوه دانست و افزود: همه ساله در شهرستان ساوه به علت ویژگی مهاجرپذیری بر تعداد دانش‌آموزان افزوده می شود و همین امر نیازمند فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز است.

وی در ادامه اظهار کرد: مناطق حاشیه ای ساوه با تراکم بالای دانش‌آموزی مواجه است به طوری که  در یک مدرسه ۵۰۰ دانش‌آموز در ۱۳ کلاس تحصیل می‌کنند و در برخی از کلاس‌ها ۴۰ دانش آموز حضور دارند که نیازمند ساماندهی است.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان ساوه از ریزش دانش آموزان در مدارس غیرانتفاعی به دلیل شرایط اقتصادی متاثر از کرونا خبر داد و افزود: این موضوع حجم مراجعات اولیا را برای ثبت نام در مدارس دولتی افزایش خواهد داد که می‌تواند به چالش بزرگی تبدیل شود.

وی افزود: در مقطع متوسطه اول بالغ بر ۴۰۰ دانش آموز افزایش یافته است. در اکثر مدارس مقطع متوسطه اول میزان دانش آموزان در هر مدرسه‌ای بیشتر از میانگین کشوری است و دلیل آن عدم افزایش سرانه فضای آموزشی در این مقطع آموزشی است. در مقطع متوسطه دوم پسرانه شرایط خوبی در زمینه رشته‌های تحصیلی و توازن رشته‌ای وجود دارد.

فراشیانی افزود: سیاست آموزش و پرورش بر این است که ۶۰ درصد دانش آموزان در رشته های فنی و مهارت محور هدایت و مابقی در رشته‌های نظری مشغول به تحصیل شوند که در مقطع متوسطه دوم پسرانه شرایط خوب است، اما در مدارس دخترانه از معیار آموزش و پرورش کمی انحراف داریم به طوری که ۳۷ درصد در هنرستان و مابقی در مدارس نظری تحصیل می‌کنند که دلیل آن کمبود امکانات و زیرساخت‌های آموزشی است.

وی بر تامین اعتبارات لازم و فضای آموزشی برای ساخت مدارس با همکاری خیرین تاکید کرد و افزود: امیدواریم با تکمیل چند طرح آموزشی تا آغاز سال تحصیلی جدید بخشی از کمبود فضای آموزشی شهرستان برطرف شود.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان ساوه در خصوص کمبود نیروی انسانی و معلم اظهار کرد: هم اکنون ۸۵۶ کلاس درس برای مقطع ابتدایی در نقاط شهری و روستایی مورد نیاز است که ۴۷۸ نیروی انسانی معلم برای آن موجود است و با احتساب جمعیت دانش آموزی تعداد ۴۰۳ معلم ابتدایی کم داریم، همچنین تعداد ۲۹۳ معلم در مقطع متوسطه اول، ۱۹۴ معلم در مقطع متوسطه دوم و ۱۹۱ معلم در هنرستان  کم داریم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر و در مجموع بدون احتساب نیروهای حق‌التدریسی ۱۰۸۱ نفر کمبود معلم و نیروی انسانی در تمامی مقاطع تحصیلی شهرستان وجود دارد که باید شرایط استخدام و بکارگیری فراهم شود. محدودیت در جذب نیروی انسانی با مدرک فوق دیپلم شرایط را برای تامین نیرو دشوار کرده است که باید سازوکار مناسبی برای برون رفت از آن فراهم شود.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۶:۲۲
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 99031811048
  • خبرنگار : 50212