بیم انگلیس و آمریکا از هدف قرار گرفتن مسئول سابق سازمان اطلاعات عربستان

مسئولان سابق سازمان اطلاعات انگلیس و آمریکا نگران این هستند که ولیعهد عربستان "سعد الجبری"، مسئول سابق سازمان اطلاعات عربستان را که مقیم کانادا است، هدف قرار دهد.

به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن پست نوشت: دلیل این نگرانی نقش محوری سعد الجبری در تدوین برنامه مبارزه با تروریسم در عربستان است.

این روزنامه به نقل از مایکل مورل، از مدیران سابق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) نوشت: الجبری طی دوره فعالیت خود بسیاری از عربستانی‌ها و آمریکایی‌ها را نجات داد.

جورج تنت، مدیر سابق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) نیز این مسئله را تأیید کرد.

مورل گفت: اقدامات مقامات عربستان علیه الجبری و بازداشت دختر و پسرش در عربستان اقدامی غیرقابل قبول است.

خالد، پسر الجبری که جراح قلب است و با پدرش در تورنتو زندگی می‌کند به خبرنگاران گفت که برادرش عمر(۲۱ساله) و خواهرش ساره(۲۰ساله) اواسط مارس بازداشت شده‌اند تا مقامات عربستان از آن‌ها به عنوان اهرم فشاری برای مجبور کردن پدرشان به بازگشت به عربستان استفاده کنند.

این روزنامه در مقاله‌ای نوشت: تنش و اختلافات میان سعد الجبری و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان زمانی آغاز شد که الجبری به دستور محمد بن نایف، ولیعهد سابق عربستان در دیداری با جان برنان، مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) در آن زمان و دیدار دیگری با فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس در آن دوره حضور یافت.

این روزنامه نوشت: دلیل این اختلافات این بود که الجبری به شدت محمد بن سلمان را از جنگ یمن برحذر داشت.

این روزنامه به نقل از منابع عربستانی و انگلیسی نوشت: محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی در سال ۲۰۱۵ طی سفر محمد بن سلمان به امارات به او هشدار داد که الجبری احتمالا روابطی با اخوان المسلمین دارد. مسئولان سابق سازمان اطلاعات آمریکا و انگلیس این مسئله را تکذیب کردند.

خالد الجبری نیز این ادعا را تکذیب کرد و گفت که پدرش یک مسلمان متدین است و چگونه ممکن است کسی که از سوی القاعده هدف قرار گرفته عضو اخوان المسلمین باشد؟ این یک ادعای غیرمنطقی است.

نویسنده مقاله مذکور اشاره می‌کند که خانواده الجبری در ترس و نگرانی دائمی زندگی می‌کنند. آن‌ها می‌ترسند صحبت کردن درباره رنج و مشکلاتشان به نتایج عکس بینجامد. چه کاری می‌توانی انجام دهی زمانی که فرزندانت گروگان هستند و آمریکا قادر به کمک نیست.

خالد الجبری گفت: پدرم مبارزی عربستانی و یکی از شخصیت‌های فعال جنگ علیه تروریسم است. او خطری برای هیچ کس ندارد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ / ۰۹:۴۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99031005131
  • خبرنگار : 71516