سه مشکل اساسی بزرگترین سد لاستیکی کشور در آستارا

رئیس اداره منابع آب (آب منطقه ای) بندر مرزی آستارا گفت: کمبود مصالح، اعتبار مالی و تملک نشدن اراضی، سه مشکل اساسی پروژه سد لاستیکی ملاهادی آستارا بزرگترین سد لاستیکی کشور است.

آرش سیف اللهیان در جریان بازدید از سد لاستیکی خانه های آسیاب که بروی رودخانه ملاهادی در حال احداث است، در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: پروژه سد لاستیکی آستارا با بدنه RCC و روکش CPC یا بتن مسلح با ارتفاع ۱۰ متر از فراز کف رودخانه تا بالای تاج به روی رودخانه ملاهادی در حال احداث است.

وی با بیان اینکه حجم مخزن این پروژه ۷۲۰ هزار مترمکعب است، ادامه داد: این حجم آب برای شرب و کشاورزی در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: حجم آب شرب حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ لیتر بر ثانیه می تواند دبی آب مورد نیاز برای ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست، آب شرب بیش از ۱۵ روستا و قسمتی از آب شرب شهر آستارا را تأمین کند.

سیف اللهیان سه مورد کمبود مصالح، اعتبار مالی و تملک اراضی را از مشکلات اساسی این پروژه عنوان کرد و توضیح داد: پروژه "مصالح" مناسب برای بتن را ندارد و اگر این معضل بدین شکل بماند، سرعت اجرای پروژه کاهش می یابد.

وی با اشاره به اینکه سه قطعه زمین برای تملک تعیین تکلیف نشده است، یادآور شد: باید در حداقل ترین زمان ممکن این موضوع مرتفع شود.

رئیس اداره منابع آب آستارا در پایان به اعتبار این پروژه اشاره کرد و توضیح داد: وزارت نیرو از اعتبارات ملی رقمی معادل ۱۵۰ میلیارد ریال را برای احداث سازه سد اختصاص داده است و برای احداث راه دسترسی و پل برآورد اعتباری جدید نیاز است.

وی در بخش پایانی سخنان خود اضافه کرد: جهت تأمین و کمک آب شرب روستاهای مدنظر و شهر آستارا باید احداث خط انتقال آب از اولویت های شرکت آب و فاضلاب در شهرستان باشد.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱ خرداد ۱۳۹۹ / ۰۸:۵۱
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 99030100043
  • خبرنگار : 50039