حجتالاسلام مصطفی جلالی، در سفر خود به استان هرمزگان در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: سازمان تبلیغات اسلامی از نهادهایی است که با تولد انقلاب، متولد شد و در طول این سالها خود را با اتفاقات و زمینههایی که در کشور اتفاق افتاده تطبیق داده و در زمان جنگ، در عرصه سازندگی و دورههای مختلف، تطابق خود را با زمانه حفظ کرده است.
وی افزود: امروز وارد گام دوم انقلاب شدیم و انتصاب حجتالاسلاموالمسلمین محمد قمی بهعنوان رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز بخشی از این نگاه گام دومی سازمان بوده و اتفاق بزرگی را نیز در کشور رقم زده است.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: این سازمان امروز خود را سازمان تبلیغات اسلامی گام دوم انقلاب میداند و نگاهی گام دومی دارد که ناشی از رویکردهای کلان حاکمیت است، برای مثال اگر جوانگرایی، امت اسلامی و ... مسئله نظام است، مسئله سازمان تبلیغات نیز خواهد بود و در تلاش هستیم نگاههای گام دومی انقلاب را درزمینهٔ تبلیغ دین، توسعه دهیم.
جلالی در خصوص برنامههای سازمان تبلیغات اسلامی در ماه رمضان اظهار کرد: از اول ماه رجب، ستاد رمضان سازمان را راهاندازی کردیم اما شیوع ویروس کرونا که همه دنیا را تحت تأثیر خود قرار داده، باعث شد در برنامههای ما تفاوتهایی ایجاد شود. امسال، اعزام مبلغ که هرساله از اقدامات مهم ما در ماه رمضان بوده را نداشتیم اما برای جایگزینی این امر وارد فضای رسانه شدیم و این تجربه اگرچه در سازمان بیسابقه نبود اما خاص و ویژه بود.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در صداوسیما سه برنامه ویژه سحر و افطار داریم که در آنها فضاهای تبلیغی و گفتمانی ایجاد کردهایم، گفت: مهمترین برنامه امسال ما در ماه مبارک رمضان، رزمایش مواسات بود که اتفاقات بزرگی را توسط شبکههای مرتبط با سازمان تبلیغات در کشور رقم زد.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: تعبیر مقام معظم رهبری از مواسات، رزمایش مواسات بود به این معنی که مواسات، کار مردم برای مردم است و نه اقدامی حاکمیتی؛ ازاینرو ما سعی کردیم قبل از اینکه شبکههای مردمی خود را فعال کنیم، این مفهوم را توضیح دهیم. مردم باید بدانند طرح مواسات و همدلی یک رزمایش است و خود باید کار را به دست بگیرند. پس از نهادینه کردن این مفهوم، شبکههای مردمی را فعال و شروع به فعل مواسات کرده و در ادامه زمینه حمایتهای حاکمیتی را نیز فراهم کردیم.
جلالی ادامه داد: شبکه بزرگ هیئات مذهبی ما در سطح کشور، شبکه مساجد و امام محله ما با بیش از چهار هزار مسجد و امام محله و شبکه مؤسسات قرآنی ما با بیش از هزار موسسه قرآنی با هدایت سازمان تبلیغات وارد عرصه مواسات شدند.
وی در خصوص راهپیمایی روز قدس در سال جاری، بیان کرد: ما در این زمینه تابع ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم، ابتدا در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی تصمیم گرفته شد که اتفاقی نمادین در عرصه روز قدس رقم بخورد که ملاحظات باعث شد، طرح حضور خانوادهها سوار بر خودرو و با رعایت فاصله اجتماعی در راهپیمایی لغو شود اما پویشهای مجازی و تلویزیونی ما همچنان ادامه دارد.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی اضافه کرد: همچنین در روز قدس، هنرمندان برجسته کشور در فضایی تجسمی و تصویری در صحن قدس حرم مطهر رضوی رویداد بزرگی را رقم خواهند زد.
جلالی در خصوص مراسم روز عید فطر نیز اظهار کرد: در این زمینه نیز تابع ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم، ازاینرو برنامه عید فطر در شهرهای سفید برگزار خواهد شد و در شهرهای دیگر نیز بهصورت پراکنده، برنامههایی خواهیم داشت.
وی ادامه داد: رویداد بزرگ چند صدهزارنفری به لحاظ رعایت پروتکلهای بهداشتی اتفاق نخواهد افتاد اما با توجه به اینکه با فعال کردن مساجد محلات در شبهای قدر، تجربه خوبی کسب کردیم، پیگیر هستیم که باز بودن مساجد در عید فطر نیز با رعایت پروتکلهای بهداشتی تداوم داشته باشد.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: تجربه مراسم شبهای قدر در مساجد با رعایت پروتکلهای بهداشتی و فرهیختگی مؤمنان در رعایت این پروتکلها بسیار ستودنی بود. اگر نگاهی به وضعیت وسایل نقلیه عمومی و بسیاری اجتماعات دیگر بیندازیم، میبینیم که در بیشتر این اجتماعات پروتکلها رعایت نمیشود اما وقتی از جامعه مؤمنان درخواست میکنیم پروتکلها را رعایت کنند، کاملاً قانونپذیر هستند و این میتواند زمینهای باشد برای اینکه با عنایات ستاد ملی مبارزه با کرونا و رئیسجمهور، بازگشایی مساجد برای عید فطر ادامه پیدا کند.
جلالی با تأکید بر اینکه مساجد پایگاههای محلی بحران هستند، گفت: باید حواسمان به این مسئله باشد که وقتی مسجدی بسته میشود، دیگر در آن محله پایگاهی نداریم.