فراز و فرودهای طرح گلخانه‌ای در خراسان جنوبی

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی گفت: ۷۲ طرح گلخانه‌ای با مساحت ۹.۵ هکتار و با اعتبار ۲۸۴ میلیارد ریال در دست اجرا است که این طرح‌ها برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده‌اند، اما متاسفانه تاکنون به دلیل عدم ابلاغ یارانه تسهیلات طرح‌های آنان متوقف مانده است.

عبدالرضا رضایی اظهار کرد: در حال حاضر ۷۳۰ نفر به صورت مستقیم در گلخانه‌های استان مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: در حال حاضر بالغ بر ۷۲.۳ هکتار سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای در استان وجود دارد که سال گذشته حدود ۱۳ هزار تن محصول از این گلخانه‌ها برداشت شده است.

به گزارش ایسنا، مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی تصریح کرد: امسال بحث جهش تولید با پیش‌بینی توسعه ۶۰ هکتاری کشت گلخانه‌ای در استان دنبال می‌شود.

رضایی افزود: طرح نهضت گلخانه‌ای در خراسان‌ جنوبی و توسعه کشت گلخانه‌ای در استان از سال گذشته آغاز شده است.

وی بیان کرد: سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین استانداری خراسان جنوبی و شرکت شهرک‌های کشاورزی برای ایجاد افزایش ۷۰۰ هکتار کشت گلخانه‌ها در استان منعقد شد.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی یادآور شد: ۷۲ طرح گلخانه‌ای با مساحت ۹.۵ هکتار و با اعتبار ۲۸۴ میلیارد ریال در دست اجرا است که این طرح‌ها برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده‌اند، اما متاسفانه تاکنون به دلیل عدم ابلاغ یارانه تسهیلات طرح‌های آنان متوقف مانده و در حال پیگیری است.

مهدی سورگی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی نیز در این ارتباط اظهار کرد: سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین استانداری خراسان جنوبی و شرکت شهرک‌های کشاورزی منعقد و مقرر شد ۷۰۰ هکتار به کشت گلخانه‌ها در استان افزوده شود.

وی افزود: تاکنون 1300 هکتار اراضی مستعد در سطح استان شناسایی شده که از این میزان حدود ۹۵۰ هکتار در زمینه مجتمع‌های گلخانه‌ای، ۱۳۰ هکتار در زمینه مجتمع‌های دامی و حدود ۲۱۳ هکتار برای بارگاه زرشک بوده است.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: تاکنون واگذاری ۲۵۶ هکتار در زمینه گلخانه، ۴۰ هکتار در زمینه مجتمع‌های دامی و ۱۸ هکتار در زمینه بارگاه زرشک از طریق کمیسیون ماده (2) به شرکت شهرک‌های کشاورزی انجام شده است.

سورگی با اشاره به تاسیس شرکت بازرگانی با شاخص تامین نهاده و بازار مصرف تولیدات گلخانه‌ای در استان، بیان کرد: تولیدکنندگان محصولات گلخانه‌ای در استان باید برای راه‌اندازی سریعتر این شرکت بازرگانی مشارکت کنند.

رضا دره‌کی، مجری طرح توسعه گلخانه‌های جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در این نشست، از پیگیری برای ارتقای سطح تکنولوژی گلخانه‌های استان خبر داد و گفت: اکنون گلخانه‌های خراسان جنوبی از تکنولوژی متوسطی استفاده می‌کنند که با ارتقای سیستم‌های این گلخانه‌ها می‌توانند افزایش بیش از ۲۰۰ درصد تولید محصولات را داشته باشند.

وی افزود: تاکنون ۲۰۰ پروانه تاسیس گلخانه‌های کوچک مقیاس در استان صادر شده که از این میزان ۵۰ واحد با مساحت ۱.۵ هکتار احداث شده است.

مجری طرح توسعه گلخانه‌های جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: با گلخانه‌های کوچک مقیاس می‌توان از فضای حداقلی امکان برداشت حداکثر محصول را ممکن ساخت و با توجه به صدور ابلاغ دستورالعمل ساماندهی و صدور مجوز گلخانه‌های کوچک مقیاس، واحدهای گلخانه‌ای با مساحت کمتر از ۳۰۰ متر مربع اجازه تأسیس و فعالیت می‌یابند.

دره کی ادامه داد: سرمایه‌گذاری با حجم اندک و اعطای تسهیلات کم‌بهره در احداث گلخانه کوچک مقیاس می‌تواند در زمینه اشتغالزایی روستاییان سهم بسزایی داشته باشد.

وی بیان کرد: در حال حاضر مجوز احداث سطح‌های کمتر از ۳۰۰ متر گلخانه کوچک مقیاس توسط سازمان جهاد کشاورزی صادر و برای گلخانه‌های بین ۳۰۰ تا سه هزار متر را سازمان نظام مهندسی منابع طبیعی و کشاورزی استان صادر می‌کند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۷:۰۳
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 99022921153
  • خبرنگار :