به گزارش ایسنا، بنابر اعلام مدیر وب، استارت آپ دقیقا چیست، چه کسانی و چگونه میتوانند آن را راهاندازی کنند. با ما همراه شوید تا در این مقاله اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار دهیم.
استارت آپ چیست؟
واژه انگلیسی startup company به معنای یک شرکت تازه تاسیس و نوپا است. خدمات و حوزه کاری این شرکت میتواند هر چیزی باشد و تنها محدود به یک موضوع خواص نیست. از ترجمه لفظی این واژه که بگذریم، استارت آپ معنی کمی متفاوتتری خواهد داشت. استارت آپ به شرکتی گفته میشود که خدمات و محصولات جدیدی را ارائه داده و یا خدمات و محصولات موجود را به شکلی نوین ارائه میدهد.
در حال حاضر و باوجود پیشرفت تکنولوژی و تاثیر فناوری بر تمامی عرصههای زندگی، این مفهوم بیشتر برای کارهایی نوین مبتنی بر تکنولوژی و فناوری به کار میرود درحالیکه میتوان از کسبوکارهای جدید بدون استفاده از دنیای دیجیتال و فناوری نیز نام برد. نکته مهمی که موفقیت در این نوع از کسبوکار را ضمانت میکند، تلاش بیوقفه و بهروز کردن مداوم اطلاعات است. اطلاعات یکی از مهمترین پایههای راهاندازی و موفقیت یک استارت آپ است که باید بهروز، تخصصی و سطح بالا باشد.
استارت آپ چه ویژگیهایی دارد؟
این مفهوم درواقع برای پیدا کردن یک مدل کسب کار است که دارای ویژگیهایی مانند تکرارپذیری و مقیاسپذیری باشد. مقیاسپذیری به معنای آن است که کسبوکار برای توسعه و ارتقای خود نیازی بهصرف هزینههای بالا نداشته باشد.
برای مثال درصورتیکه یک فروشگاه به دنبال افزایش شعب کاری خود باشد، باید هزینههای قابلتوجهی پرداخت کند. درحالیکه این هزینه معمولاً برای استارت آپ ها در مقایسه با میزان توسعه بسیار کم است. درصورتیکه هزینه اولیه راهاندازی کسبوکار برای کارآفرینان زیاد و غیرقابل پرداخت باشد، افراد و یا شرکتهایی تمام یا بخشی از هزینهها را پرداخت کرده و طی قراردادهایی در سهام یا سود کسبوکار شریک خواهند شد.
برخلاف تصور بسیاری از افراد که start up را یک کسبوکار موفق میدانند، هیچ تضمینی برای موفقیت کسبوکار در ابتدای راه وجود ندارد. درواقع یک start up ممکن است بنا به هر دلیلی با شکست مواجه شود.
جهت گسترش و ارتقا این شیوه از کسبوکار و کارآفرینی هرساله دورهها و جشنوارههای مخصوصی در سراسر کشور و جهان برگزار میشود. در این جشنوارهها مدیران کسبوکار، برنامه نویسان، افراد دارای ایده، کارآفرینان، سرمایهگذاران و علاقهمندان به start up حضور خواهند داشت. افراد ایدههای خود را بیان کرده و اشخاص و مؤسسات علاقهمند به هر موضوع گروههایی تشکیل خواهند داد. در این جلسات ایده و انجام آن بهطور تخصصیتر موردبررسی قرار میگیرد.
استارت آپ خود را چگونه راهاندازی کنیم؟
برای آنکه بتوانید یک کسبوکار نو و موفق راهاندازی کنید، باید تمامی مراحل آن را دانسته و باپشتکار و دانش آن را دنبال کنید.
· گام اول داشتن ایده بر اساس نیازهای جامعه است. شما باید برای رفع نیازهای رایج افراد یک ایده نو و خلاقانه داشته باشید. شما میتوانید ایدههای خود را با دوستان صاحبنظر خود به اشتراک گذاشته تا به نقاط قوت و ضعف آن پی ببرید.
· بیگدار به آب نزنید! در مرحله دوم بهتر است یک نسخه آزمایشی و امتحانی از محصولات یا خدمات خود طراحی کنید. این مرحله میتواند نواقص احتمالی را به شما نشان داده و احتمال شکست را کاهش دهد.
· در مرحله سوم گام را فراتر ندهید! شما در این مرحله باید خدمات یا محصولات خود را به تعدادی از افراد باسلیقههای مختلف ارائه داده و نظرات آنها را بهدقت بپرسید. این مرحله میزان محبوبیت و موفقیت شمارا تا حد زیادی نشان خواهد داد.
· مرحله بعد، مرحله تامین سرمایه است. درصورتیکه خودتان سرمایه اولیه آغاز کار را ندارید، باید سرمایهگذار پیدا کنید. در این مرحله میتوانید از شتابدهندهها نیز کمک بگیرید. شتابدهندهها افراد و یا مؤسساتی هستند که در قبال دریافت مزایایی شمارا به سرمایهگذاران معرفی خواهند کرد.
· پس از جذب سرمایه و قبل از آغاز کار برای جلوگیری از کپیبرداری حتما ایده و یا شرکت خود را ثبت کنید.
· بعد از آغاز به کار، برای کسبوکار خود تبلیغ کنید. شما میتوانید از روشهای مختلفی محصولات و خدمات خود را به افراد معرفی کرده و آنها را به مشتریان خود تبدیل کنید.
· برای موفقیت استارت آپ خود حتما همواره به دنبال افزایش آگاهی، رفع نواقص و بهبود کیفیت کاری خود باشید. حتما بازخورد مشتریان خود را بررسی کرده تا با نقاط ضعف و قوت خود بیشتر آشنا شوید.
راه اندازی استارت آپ و یک کسبوکار جدید کاری چندان سخت و پیچیده نیست، اگر ایده خاصی دارید همین امروز دستبهکار شوید!
ما در مدیروب ویدئوها، پادکست و مقالات رایگان زیادی برای راهاندازی استارت آپ ها منتشر کردیم که میتوانید همینالان آنها را مشاهده کنید.
انتهای رپرتاژ آگهی