جلال محمودزاده در گفتوگو با ایسنا در مورد عملکرد مجلس دهم، با بیان اینکه هر مجلسی نکات مثبت و منفی دارد، اظهار داشت: عملکرد مجلس دهم در زمینه نظارتی مناسب بوده است. تحقیق و تفحص، استیضاح و تذکرات زیادی در مجلس دهم به وجود آمد. در بعضی موارد قوانین دست و پاگیری وجود دارد که توانایی مجلس را محدود میکند.
نماینده مردم مهاباد در مجلس در مورد قوانینی که توانایی مجلس را محدود میکند، گفت: قوانین تحقیق و تفحص در آییننامه مصداق بارز چنین قوانینی است. اگر هیئتی بخواهد گزارش یک تحقیق و تفحص را به مجلس ارائه کند، باید مراحل زیادی را طی کند. این مراحل باعث میشود که تحقیق و تفحصها نتیجهای نداشته باشد.
این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: بعضی کمیسیونها با گروههای تحقیق و تفحص که اغلب وقت زیادی را گذاشتند، همکاری کافی ندارند. نتیجتا دستگاههای نظارتی به تخلفات خود ادامه میدهند. لازمه مشکلات فوق این است که نتایج تحقیق و تفحص که به کمیسیونها ارائه میشود، سریعتر به صحن علنی برود.
این نماینده مجلس، با تاکید بر ضرورت اصلاح آییننامه داخلی مجلس گفت: ما باید بتوانیم با متخلفین برخورد قانونی صریح کنیم. بیشتر تحقیق و تفحصهایی که از مجلس به قوه قضائیه رفته است، منتج به صدور حکم نشده است. این ضعف نظارتی مجلس است.
محمودزاده گفت: مجلس آینده برای اجرای بهتر قوانین و تقویت بعد نظارتی مجلس، باید آییننامه داخلی مجلس را اصلاح کند. ما قوانین زیادی داریم که این قوانین به صورت موازی به دستگاههای اجرایی ابلاغ شده است. این قوانین بخش اداری را دچار سردرگمی میکند. مجلس آینده باید بیشتر به سمت نظارت بر قوانین برود.
نماینده مردم مهاباد در مجلس گفت: مجلس کشورهای دیگر نیز اینگونه است. نمایندگان کمتر به سمت تولید قانون میروند مگر اینکه در مسئلهای، قانون وجود نداشته باشد. آنها بیشتر به سمت اجرای صحیح قانون میروند. مثلا دولت ایران اقدامات بسیار ضعیفی از قانون برنامه ششم توسعه داشته است. هم اکنون دولت ۱۰ تا ۱۲ درصد قانون ششم توسعه را میتواند اجرا کند. تا پایان عمرش نهایتا میتواند ۲۰ تا ۲۴ درصد قانون را اجرا کند. مجلس در این شرایط نباید قانون بنویسد بلکه باید بر قوانین نوشته شده نظارت کند.
انتهای پیام