لزوم تدوین و بروزرسانی سند آمایش علم و فناوری استان مرکزی

رییس دانشگاه صنعتی استان مرکزی، بر لزوم تدوین و بروزرسانی سند آمایش علم و فناوری استان، استقرار و اصلاح نظام نوآوری استان، تدوین برنامه آموزشی و فناوری و نوآوری براساس سند آمایش استان و تعیین اولویت های تحقیقاتی تاکید کرد.

دکتر آشتیانی امروز چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت در کارگروه آموزش، پژوهش و فناوری و نوآوری استان مرکزی با تاکید بر اینکه موضوع پژوهش در ایران مهجور باقی مانده است، اظهارکرد: با توجه به اسناد بالا دستی باید فرهنگ پژوهش در همه سازمان ها ایجاد شود.

وی با بیان اینکه اولویت اصلی استان مرکزی صنعت و معدن است، گفت: R&D در ایران کمتر از یک صدم درصدGDP کشور را به خود اختصاص می دهد در حالی که در کشورهایی مانند کره این شاخص به ۴.۳ درصد می رسد، در افق ۱۴۰۴ کشور دیده شده بود که این سهم به ۴ درصد برسد ولی در شرایط فعلی به یک درصد هم دست نیافته ایم.

رییس دانشگاه صنعتی استان مرکزی تصریح کرد: صنایع استان مرکزی یا فاقد مراکز تحقیق و توسعه هستند یا مراکز تحقیق و توسعه آنها کارایی و کارآمدی لازم را ندارند، بر همین اساس گروه کاری پژوهش و فناوری ذیل کارگروه به این موضوع ورود کرده است تا راهکار لازم در این راستا ارائه شود هرچند که موانع موجود انگیزه کاری اعضای هیات علمی را کاهش می دهد.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه معلم نمی خواهد بلکه نیازمند تغییر و تحول است، افزود: امروز دانشگاه ها در حال تبدیل شدن به مدارس بزرگ و صنایع در حال بدل شدن به کارخانه و کارگاه هستند، گفت: بر همین اساس دو وظیفه اصلی تعریف شده است که براساس آن دانشگاه ها به سمت تربیت نیروی متخصص مورد نیاز صنایع و رفع نیازهای پژوهشی دانشگاه ها هدایت می شوند، حتی مراکز تحقیقاتی مشترک با صنایع نیز تاسیس شده و در پی رفع مشکلات موجود هستیم.

آشتیانی با اشاره به اینکه وضعیت امروز کنکور فرهنگ جامعه را نشان می دهد، گفت: از بیش از یک میلیون متقاضی شرکت در کنکور، ۶۳۰ هزار نفر متقاضی رشته تجربی هستند و کمتر از ۸۷۰۰ نفر به سه رشته تاپ این رشته(پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی) راه می یابند و عملا تکلیف باقی متقاضیان را نمی دانیم به همین دلیل باید تحول بزرگی در این حوزه اعمال شود تا انتخاب رشته به درستی صورت گیرد. امروز رشته ریاضی که روزی در اولویت انتخاب رشته دانش آموزان بود به انتخاب چهارم رسیده است که آفت بزرگی را نشان می دهد و اگر امروز با مشکل مدیریتی در صنایع استان مواجه هستیم در آینده با مشکل مهندسی در صنعت روبرو خواهیم بود.

وی بر لزوم تدوین و بروزرسانی سند آمایش علم و فناوری استان، استقرار و اصلاح نظام نوآوری استان، تدوین برنامه آموزشی و فناوری و نوآوری براساس سند آمایش استان و تعیین اولویت های تحقیقاتی تاکید کرد و افزود: گروه کاری پژوهش و فناوری در پی تدوین بانک اطلاعاتی قوی از نیازهای استان است.

رییس دانشگاه صنعتی استان مرکزی با اشاره به دور شدن آموزش عالی از صنعت، اظهار کرد: دانشگاه اراک به عنوان دانشگاه مادر استان به نسبت دیگر دانشگاه های کشور دچار کمبودهایی است و مظلوم واقع شده است، از طرفی دانشگاه صنعتی نیز با همه پتانسیل ها برای حرکت در مسیر توسعه نیمی از امکانات سایت قدیم دانشگاه اراک را هم ندارد و لازم است که جهت رفع کم و کاستی ها حرکت شود.

به گزارش ایسنا، در این جلسه معاون فناوری پارک علم و فناوری استان مرکزی نیز در خصوص فعالیت گروه کاری نوآوری و کارآفرینی ذیل کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان مرکزی با اشاره به توجه این گروه کاری به زیرساخت ها و برنامه های عملیاتی و تولیدات واحدهای فناور در زمینه بیماری کرونا، گفت: دراین راستا با کارخانه های فناوری وارد مشارکت می شویم و با سه شرکت خصوصی استان همکاری آغاز شده است.

دکتر کریم الدینی بیان کرد: مسئولیت پارک، استقرار شرکت بیشتر با فروش بالاتر است و در همین راستا برنامه توسعه اراضی دنبال می شود، همچنین موضوع توانمندسازی مدنظر است و بر این اساس در سال گذشته دوره کارآفرینی، مهارتی و حقوقی و فناوری در قالب دوره توانا برگزار شد، همچنین امسال تفاهم نامه توانمندسازی با مشارکت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری را در دستور کار داریم.

وی بر لزوم تاسیس منطقه ویژه اقتصادی در استان و رفع ضعف های تحصیلات تکمیلی و توسعه بین رشته ای تاکید کرد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۳:۱۱
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 99022417572
  • خبرنگار : 50210