نشست اعضای ائتلاف فتح درباره دولت الکاظمی در خانه هادی العامری

نماینده ائتلاف فتح در پارلمان عراق ازنشست رؤسای این ائتلاف برای تعیین موضع خود درباره کابینه نخست وزیر مکلف این کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از بغداد الیوم، حنین القدو، نماینده ائتلاف فتح در پارلمان عراق در سخنانی گفت که به دنبال دلخوری برخی اعضای این ائتلاف از مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر مکلف این کشور، رؤسای ائتلاف فتح امروز (چهارشنبه) برای تعیین موضع خود نسبت به کابینه وی و دادن و یا ندادن رأی اعتماد به آن در پارلمان، نشستی را در خانه هادی العامری برگزار می‌کنند.

وی در این باره افزود: تنها جریان الحمه و کُردها موضع و حمایتشان از الکاظمی را اعلام کرده‌اند و هیچ جناحی در ائتلاف فتح تا بدین لحظه تصمیمش درباره وی را اعلام نکرده است.

حنین القدو در ادامه ضمن تأکید بر باز گذاشتن دست مصطفی الکاظمی برای انتخاب افراد پاک، هشدار داد که اگر پارلمان به دولت وی رأی اعتماد ندهد، عراق به سمت نامعلومی کشیده خواهد شد.

وی درباره ائتلاف با فراکسیون سائرون به رهبری مقتدی صدر نیز عنوان کرد: ائتلاف با سائرون یک ائتلاف شکننده است که بر پایه یک ایدئولوژی خاص نیست و گرایشی برای اتحاد دوباره احزاب شیعه به منظور مقابله با دشواری‌های پیش‌رو وجود دارد.

از سوی دیگر، یکی از نمایندگان ائتلاف سائرون عراق با هشدار نسبت به تلاش‌ها برای ادامه یافتن کابینه عادل عبد المهدی، تاکید کرد که سائرون از کابینه مصطفی الکاظمی، نخست وزیر مکلف این کشور حمایت می‌کند.

رامی السکینی، از نمایندگان ائتلاف سائرون در پارلمان عراق در گفت‌وگو با الشرقیه نیوز ضمن اعلام حمایت این ائتلاف از کابینه پیشنهادی مصطفی الکاظمی، اظهار کرد: در مورد برخی اهداف سیاسی مورد حمایت جهانی برای استمرار فعالیت عادل عبدالمهدی به عنوان نخست وزیر هشدار می‌دهیم.

این نماینده ائتلاف سائرون گفت: هر نخست وزیر جدیدی سه پرونده حساس دارد: در بعد اقتصادی حل مشکل کاهش شدید قیمت نفت، بعد امنیتی و شیوع ویروس کرونا که هر سه با توجه به پیچیدگی‌های موجود، به منزله چالش بزرگی برای کابینه جدید هستند.

السکینی تاکید کرد: ائتلاف سائرون امروز از کابینه الکاظمی حمایت می‌کند و هیچ گونه شروطی را به آن تحمیل نمی‌کند.

او در ادامه گفت: تایید کابینه به معنای آن نیست که ما از همه کاندیداها راضی هستیم بلکه در برخی موارد مخالف هستیم و فکر می‌کنم ۱۳-۱۴ وزارتخانه امروز به رای گذاشته خواهند شد و مساله مابقی وزارتخانه‌ها از جمله وزارت نفت و وزارت امور خارجه که هنور بحث و گفت‌وگو درباره نزار خیرالله، کاندیدای آن ادامه دارند، هنوز تمام نشده است.

السکینی افزود: قرار است وزارت کشور با کاندیدای خود عثمان الغانمی و وزارت دفاع با جمعه عناد تصویب شوند.

این نماینده ائتلاف سائرون در ادامه گفت: برخی احزاب سیاسی کنار رفتن عبدالمهدی را به منزله شکست اراده‌شان و هدف قرار گرفتن خود قلمداد کردند.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم نامه منسوب به سفیر آمریکا واقعی نیست و کسی که چنین امری را شایعه کرده، از شکست‌خوردگان سیاسی است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۰۹:۳۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99021712065
  • خبرنگار : 71610