به گزارش ایسنا، برگزاری آخرین برنامهی هفتهی فرهنگی اصفهان و همزمانیاش با روز ملی خلیجفارس در نهم اردیبهشت امسال، بار دیگر نام کاخ عالی قاپو را به زبان انداخت. هر چند این نام به اعتقاد متولیان شهری اصفهان برای یکی از بهترین اتفاقات رخ داده در این مکان تاریخی بود، اما به اعتقاد فعالان فرهنگی اصفهان و رسانهها این بهترین اتفاق با هشدارهایی نیز همراه بود.
هشدارهایی که از احتمال ایجاد هر نوع آسیب به بنای صفوی عالیقاپو خبر میداد، آسیبهایی که میتواند نه امروز و سال بعد، که شاید یکی دو دهه دیگر این دولتخانه اصفهان را دچار چالش کند، هر چند ایدهدهندهگان اولیهی این طرح قصد ایجاد ارتباط بین دو اتفاق تاریخی در اصفهان را داشتند.
علی رضا روحانی - معاون فرهنگی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری و دبیر اجرایی هفته فرهنگی اصفهان - دربارهی علت برگزاری پخش زنده کنسرت بدون تماشاگر خواننده پاپ به ایسنا میگوید: هفته فرهنگی اصفهان از سوم تا نهم اردیبهشت ماه در اصفهان برپا بود که روز آخر آن با شبِ روزِ ملیِ خلیج فارس همزمان شده بود با توجه به موقعیت نامگذاری این روز و ارتباط آن با عالیقاپو فکر کردیم در صورت امکان این اجرا را در این مکان تاریخی برگزار کنیم.
او توضیح میدهد: روز خلیج فارس به این استناد نامگذاری شد که در چنین روزی پرتقالیها از بنادر جنوبی ایران به فرمان شاه عباس اخراج شدند. این فرمان از دولتخانه صفوی و از کاخ عالی قاپو توسط شاه عباس به امامقلی خان صادر شد. بنابراین با توجه به اینکه این واقعه تاریخی از این نقطه کلید خورد و یک حلقهی مفقوده بود و قصد داشتیم تا به بحث ارتباط بین اصفهان و موضوع خلیج فارس بپردازیم و به گونهای آن را به یک واقعه تاریخی بازنمایی کنیم.
وی با تاکید بر حساسیتهایی که که شهرداری اصفهان نسبت به حفاظت از میراث فرهنگی و بناهای تاریخی شهر اصفهان دارد، میگوید: هر چند ایدهآل برای ما این بود که در عالی قاپو برنامه را اجرا کنیم، اما به همهی عوامل اجرائی تاکید کردیم که اگر قرار باشد حتی یک خَش به دیوارهای عالی قاپو بیفتد، همهی برنامه را لغو یا مکان را جابجا میکنیم.
او همچنین با اشاره به جلسههایی که مسوولان هفته فرهنگی اصفهان با میراث فرهنگی برای برگزاری این برنامه داشتهاند، میگوید: از یک سو باید از تجمع مردم جلوگیری میکردیم به همین دلیل نمیتوانستیم وسط میدان نقش جهان این برنامه را اجرا کنیم. در عین حال نیز تمایل داشتیم تا در صورت امکان این برنامه را در دولتخانه صفوی اجرا کنیم، ایدهآل نیز این بود که در کاخ عالیقاپو باشد.
وی به مشورتهایی که در این زمینه با میراث فرهنگی انجام شده، اشاره میکند و میافزاید: در این زمینه به این نقطه رسیدیم که کمترین میزان تجهیزات را برای این برنامه استفاده کنیم، چه از نظر تصویر، چه عکس و چه باند صوتی. در نهایت هر چند موسیقی به صورت زنده اجرا شد، اما تمام خروجیهای صوت به پخش، دوربین و تصویر متصل بود، حتی یکسری از خبرنگاران را عامدانه دعوت کردیم تا شرایط را ببینند.
روحانی با اشاره به اینکه حذف هر نوع سیستمی که باعث ایجاد ارتعاشی هر چند کوچک در فضای ایوان عالیقاپو میشد، میگوید: تعداد افرادِ حاضر در ایوان به زور به ۳۰ نفر میرسیدند و در کل نیز همهی افراد حاضر در کاخ ۵۰ نفر نیز نمیشدند.
او اما دربارهی علت حضور هنرمندان صنایع دستی در کنار این اجرا در ایوان عالیقاپو نیز اظهار میکند: از یک سو فقط پنج نفر از هنرمندان صنایعدستی بیشتر برای حضور در اجرا دعوت نشده بودند، بنابراین حضورشان مشکلی را ایجاد نمیکرد و از سوی دیگر با توجه به اینکه یکی از شئون فرهنگ و هنر اصفهان صنایعدستی استان است و اصفهان یکی از شهرهای خلاق صنایع دستی محسوب میشودقصد داشتیم تا به این اتفاق نیز اشارهای شود، چون معتقدیم همین مستندات میتواند در باقی ماندن این نام برای اصفهان در فهرست یونسکو کمک کند.
دبیر اجرایی هفته فرهنگی اصفهان با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی از ابتدای آغاز کار تا آخرین لحظات خارج کردن وسایل از عالیقاپو نظارت کارشناسان را در دستور کار خود داشت و هفت نفر از میراث فرهنگی و یگان حفاظت در فضا حضور داشتند، ادامه میدهد: کارشناسان حتی در زمان چیدمان سازها و تنظیم نور برای نورپردازی به تیم اجرایی تذکرهای را داد، از سوی دیگر تصمیم به نصب سن در ایوان را داشتیم که به دلیل احتمال آسیب وارد شدن به کفِ کاخ، آن اتفاق اجرایی نشد.
وی اجرایی کردن این پروژه در محدودهای مانند «راهشاهی» در فضای پشت عالیقاپو را نیز یکی از گزینههای فکری تیم اجرا کننده طرح میداند و میافزاید: آن مکان اصلا تصویر مناسبی به ما نمیداد، در عین حال امکانِ چیدمان برنامه وجود نداشت، آن فضا عملا طوری نبود که بتوان برای آن برنامهریزی مناسبی داشت، به همین دلیل آن گزینه رد شد.
انتهای پیام