باستانی در گفت‌وگو با ایسنا:

باید از همین حالا به فکر مشکلات پساکرونا باشیم

نماینده مردم تربت حیدریه، مه‌ولات و زاوه گفت: در کنار کرونا باید از همین حالا به فکر مشکلاتی که دولت از دوماه آینده با آن مواجه خواهد شد، بود.

سعید باستانی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: اگرچه منطق می‎گوید که با شیوع ویروس کرونا باید قرنطینه بود و تا زمانی که نتوانیم نحوه شیوع این ویروس را کنترل کرده و آمار مبتلاها و فوتی را کاهش دهیم هیچ کدام از کسب و کارها نباید فعالیت خود را آغاز کنند، اما از سویی تاب آوری اقتصادی کشور در عرصه‏های مختلف حد و اندازه‏ای دارد و این اجازه را نمی‏دهد.

وی گفت: هرچند صنوف و کسب و کارهای مختلف و صنعت تا مدتی می‏توانند فعالیت خود را تعطیل کنند، اما هر کشور بر اساس توان مالی، بافت جمعیت و سبک زندگی و نهادهای حمایتی که دارد فقط مدت زمانی را می‎توانند تحمل کنند که به آن تاب‌آوری اقتصادی گفته می‎شود.
نماینده تربت حیدریه، مه‌ولات و زاوه بیان کرد: هرچند از سویی انتظار داریم محدودیت‌ها همچنان ادامه می‌داشت اما از سویی اگر تاب آوری اقتصادی را رد کنیم به سمت شکست اقتصادی و رکود بسیار بدی پیش خواهیم رفت.

وی تصریح کرد: چون دولت‏ها می‎دانند تا چه زمان و چه میزانی می‎توانند از صنعت و کسب و کارهای کوچک حمایت کنند به همین جهت بعد از گذشت زمانی تصمیم گرفته می‎شود که با یکسری تدابیر، اجرای پروتکل‎ها و زمان‌بندی‎ها شروع فعالیت را اعلام کنند.

باستانی اظهار کرد: اگرچه برخی ما را با دیگر کشورها مقایسه می‎کنند اما باید وضعیت اقتصادی، مسائل تاب آوری اقتصادی و مدیریت‎ها را هم در نظر داشت. چون نمایندگان اعداد و ارقام را ندارند، به همین جهت نمی‎دانیم تصمیم هایی که گرفته شده براساس توان مالی کشور، توان درمانی و یا تاب آوری اقتصادی بوده یا مسائل دیگر  به همین جهت مجبور هستیم به آنچه که دولت و ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم می‎گیرند اعتماد کنیم.
وی مطرح کرد: شاید انتظار بود دولت یک میلیون تومان را بلاعوض بدهد اما ما در مقام تصمیم‌گیری نیستیم و نمی‎دانیم توان مالی دولت چگونه است که به هر فرد چه میزان پرداخت کند، البته در روش اجرا انتقاداتی وجود دارد.

این نماینده مجلس ادامه داد: آثار درآمدهایی که طی این سه ماه از بین رفته و هزینه‎هایی که بر دوش 3 میلیون و 500 هزار واحد صنفی و تولیدی در کشور ایجاد شده از دو ماه آینده خود را نشان می‎دهد و مشکلات اقتصادی مردم آغاز می‎شود.

باستانی گفت: 6 میلیون و 800 هزار نفر سرپرست خانوار و  3.1 میلیون نفر از اصناف، کسبه و کسب و کارهای خرد  به خاطر شیوع ویروس کرونا در کشور دچار مشکل شدند، در مجموع 25 میلیون نفر به خاطر کرونا آسیب دیدگی شدید دارند که از دوماه آینده آثار خود را نشان می دهد.

وی افزود: شاید اکنون با پرداخت یک میلیون تومان که آن هم به صورت وام بوده و باید بازپرداخت گردد بخشی از مشکلات برطرف شود اما این اعداد اصلا کفاف آنها را نمی‎دهد، در کنار کرونا باید به فکر مشکلاتی که دولت از دوماه آینده با آن مواجه خواهد شد، بود.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه‌ولات و زاوه با اشاره به اینکه بنیه اقتصادی کشور می‎توانست بهتر باشد، عنوان کرد: با توجه به اینکه درآمد خام کشور حدود 400 میلیارد دلار است و اگر تولید ناخالص ملی 430 میلیارد دلار گفته می‎شود، یعنی فقط توانستیم 30 میلیارد دلار ارزش افزوده اضافه کنیم، این ضعف سیستمانیک کشور را نشان می‎دهد چون نتوانستیم ارزش افزوده ایجاد کنیم و در این خصوص مشکل داریم.

وی تصریح کرد: با وجود تمامی این مسائل ولی با توجه به توان اقتصادی کشور کاری که اکنون دولت انجام داده عملکرد قابل قبولی دارد، با توجه به اینکه برخی کسب و کارهای خرد دستوری تعطیل شدند و مجوز فعالیت به آنها داده نشده باید روش حمایتی از آنها مشخص باشد و براساس کارگر و پرسنلی که دارند وام با بهره پایین به آنها پرداخت گردد.

 نماینده تربت حیدریه مه ولات و زاوه همچنین اظهار کرد: برخی کسب و کارها هم که خودشان تعطیل شدند و یا زیان دیدند به طریق دیگری باید حمایت شوند، وام‎ها با نرخ سود کم پرداخت گردد و بانک‎ها سخت گیری نکنند، از سویی به تعداد ماه‌هایی که فعالیت نداشتند یا بخشودگی بیمه و مالیات و یا حداقل با نرخ پائینی اعلام شود.

وی گفت: چون بعد از کرونا سبک زندگی تغییر خواهد کرد و در سبد خانوار مواد شوینده بیشتر و به تبع خرید فست فود کمتر خواهد بود، به همین جهت شناسایی این مشاغل مهم است که کدام یک از کسب و کارها به خاطر تغییر سبک زندگی بعد از کرونا آسیب خواهند دید و باید حمایت شوند.

باستانی عنوان کرد: اگرچه اکثر کسب و کارها در استان خراسان به خصوص مشهد براساس گردشگری بوده و اکنون آسیب زیادی به آنها وارد شده و شاید بعد از کرونا این آسیب دیدگی جبران نشود به همین جهت باید در این استان به صورت ویژه به آن‎ها توجه شود.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۲:۳۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99020906423
  • خبرنگار : 30147

برچسب‌ها