اثر مثبت کرونا در کاهش انتشار کربن از سوخت فسیلی

با اعمال محدودیت‌های بی سابقه در زمینه سفر، کار و صنعت به منظور کنترل شیوع ویروس کرونا، انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۰ بزرگترین کاهش تقاضای سوخت‌های فسیلی و در نتیجه کاهش انتشار جهانی کربن ثبت شود.

به گزارش ایسنا، بر خلاف برآوردهای قبلی، کارشناسان اقلیم انتظار دارند انتشار دی اکسیدکربن ناشی ازصنعت سوخت های فسیلی جهان در سال جاری میلادی حدود پنج درصد یا  ۲.۵ میلیاردتن کاهش یابد و به پایین ترین سطح خود طی یک دهه گذشته محدود شود. این میزان کاهش انتشار در یک سال ناشی از یک بحران جهانی، یک رکورد طی ۵۰ سال گذشته محسوب می شود.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی، از اینکه کاهش شدید انتشار گازهای گلخانه ای در سال ۲۰۲۰ به عنوان یک پیروزی در حوزه مقابله با تغییر اقلیم تلقی شود، هشدار داده و می‌گوید «این کاهش انتشار  به دلیل افت فعالیت های اقتصادی اتفاق می افتد که در آن هزاران نفر معیشت خود را از دست می‌دهند و در نتیجه اجرای تصمیم های درست دولت ها در حوزه سیاست های اقلیمی آنها نیست».

بررسی رایستاد انرژی که یک شرکت مشاوره و تحقیقاتی انرژی نروژی است، نشان می‌دهد انقباض شدید در تولید ناخالص داخلی جهان و توقف ناگهانی پروازها  و رانندگی می‌تواند باعث شود که تقاضای نفت جهان با افت بیش از پنج برابر کاهش تقاضا ناشی از مالی جهانی بحران در سال ۲۰۰۸ مواجه شود.

اریک هولد ریسو - رییس گروه مشاوران رایستاد انرژی - با اعلام این مطلب گفت: پاندمی کرونا ویروس رویدادی بی سابقه برای بازار های انرژی است که تأثیر قابل توجهی در انتشار کل کربن جهان خواهد داشت. آخرین باری که تقاضای جهانی نفت کاهش یافت مربوط به بحران مالی درسال ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ بود که تقاضای جهانی نفت با کاهش ۱.۳میلیون بشکه در روز مواجه شد. اما ویروس کوید ۱۹می‌تواند باعث شود که تقاضای جهانی نفت بیش از پنج برابر آن کاهش یابد.

بر اساس اعلام دبیرخانه اوپک، تحلیلگران برآورد می‌کنند تقاضای جهانی نفت خام در سال ۲۰۲۰ به طور متوسط ۱۱ میلیون بشکه در روز یا چهار میلیارد تن در کل کاهش یابد.

طبق محاسبه رایستاد انرژی، این امر به تنهایی باعث کاهش انتشار ۱.۸ میلیاردتن دی اکسیدکربن می‌شود. همچنین آنها انتظاردارند کاهش مصرف برق منجر به کاهش۲.۳ درصدی تقاضا برای گاز طبیعی و زغال سنگ شده و انتشار کربن آنها را به ترتیب۲۰۰ و ۵۰۰ میلیون تن در سال کاهش دهد.

بخش عمده ای از افت بی سابقه تقاضای نفت مربوط به صنعت حمل ونقل هوایی جهان خواهد بود. به طور معمول،روزانه ۹۹۷۰۰ پرواز تجاری در جهان انجام می شود، اما جلوگیری از سفرهای غیرضروری برای مهار شیوع ویروس کوید ۱۹میتواند به سقوط ترافیک هوایی به طور متوسط تقریباً به یک چهارم معمول درطول سال منجر شود. حضور کمتر خودروها در جاده هانیزتقاضا برای بنزین و گازوییل را به طور متوسط ۹.۴ درصد در طول سال کاهش داده و در نتیجه تقاضای نفت درسال ۲۰۲۰ در بخش حمل و نقل جادهای  به طور متوسط ۲.۶ میلیون بشکه در روز کاهش می یابد.

تحلیلگران می‌گویند مصرف سوخت ها در بخش حمل و نقل ممکن است در نیمه دوم سال شروع به بازیابی کند، اما این افزایش موجب بازگشت تقاضای جهانی نفت به سطوح سال گذشته نخواهد شد. در واقع، انتظار می رود تقاضای انرژی در چین، بزرگترین واردکننده نفت جهان، ماه آینده چهار ماه پس از شیوع در استان ووهان، روند احیای خود را آغاز کند.

با این حال طبق گزارش رایستاد انرژی، این افزایش تدریجی بوده و تا اوایل ماه سپتامبر به سطح عادی خود باز نخواهد گشت. اگر چه این امر می تواند باعث افزایش آهسته تقاضای جهانی انرژی در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ شود، اما انتظار نمی رود که به سطح سال ۲۰۱۹ افزایش یابد.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۲۹ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 99012917001
  • خبرنگار : 71498