سید فرید موسوی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: اولین تاثیری که کرونا داشت بر روی سلامت و بهداشت جامعه بود ولی حسب اتفاقاتی که افتاد، اقتصاد نه تنها در ایران بلکه در تمام کشورهای دنیا آسیب جدی دید. به خصوص با توجه به ماهیت بخش خدمات و نقش نیروی انسانی در خروجی آن، این بخش بیشترین آسیب را دیده است. طبق آمارها ۵۰ درصد درآمد ناخالص ملی ما را خدمات تشکیل میدهد و این مستثنی از همه دنیا نیست.
وی افزود: در شرایط فعلی تقاضا کم شده و بیکاری مضاعفی را شاهد هستیم، علاوه بر بیکاری در بخش رسمی یک بیکاری هم هست که در اعداد و ارقام نمیآید و آن مربوط به بخش غیر رسمی در اقتصاد کشور است. ما ۴۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در اقتصاد داریم و این مربوط به بخش غیررسمی است که در اعداد و ارقام نمیآید اما به هر حال بخشی از اشتغال را به خود اختصاص داده است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تبعات اقتصادی بحران کرونا خاطرنشان کرد: تقاضا کم شده، صادرات کاهش پیدا کرده، بسیاری از کشورها مرزهایشان را بستهاند و طبیعتا وقتی اقتصاد جهانی با رکود مواجه شده و تقاضای جهانی کم شده تولید ما نیز با چالش مواجه خواهد شد. در واقع هم تقاضای داخل و هم صادرات با مشکل مواجه است. البته با توجه به ماهیت کالاهای صادراتی احتمال می دهم بخشی از صادرات ما که نیاز کشورهای دیگر است رشدی داشته باشد ولی قطعاً در میانمدت به رقمهای قبل نمیرسد و به هر حال از این شرایط تأثیر میپذیرد.
موسوی یادآور شد: ما شاهد رکود اقتصادی در دنیا هستیم و حتی پیشبینی میشود که این رکود اقتصادی بینالمللی از رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ هم عمیقتر و شدیدتر باشد. طبیعتاً جبران آن هم زمان طولانیتری خواهد برد. یکی از شواهدی که در این باره وجود دارد بانکهای مرکزی به عنوان نهادهایی هستند که با سرعت کمتری سیاستهایشان را تغییر میدهند؛ لذا وقتی بانکهای مرکزی سریع تغییر سیاست میدهند، ورود میکنند و اقدامات جدی را در دستور کار قرار میدهند که در شرایط عادی به این سمت حرکت نمی کردند نشان میدهد رکود و بحران جهانی شدیدتر و عمیقتر است و طبعا اینها بر اقتصاد ما نیز اثرگذار است.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پیشبینی اینکه این شرایط اقتصادی تا کی ادامه مییابد بستگی به این دارد که ما چه زمانی به جای اول خود برمیگردیم و بشر چه زمانی میتواند این بیماری را کنترل کند.
موسوی اضافه کرد: طبیعتا دولت باید یکسری اقداماتی انجام دهد ولی در بررسی راهکارهای ایران نمیتوان اقتصاد تحریم زده کشور را مد نظر قرار نداد و نسبت به آن بیتفاوت بود و راهکارهای خارج از آن ارائه کرد. وضعیت درآمدهای نفتی ما مشخص است، دولت هم یکسری اقدامات را شروع کرده و تمهیداتی اندیشیده که امیدواریم تسکینی بر دردها باشد. البته بخشهایی مثل کمکهای مردمی هم باید مدنظر قرار گیرد. به هر حال شرایط عادی نیست و رویههای قبلی جوابگو نیست، شاید دولت مجبور شود تصمیمات دیگری بگیرد زیرا در پارادایم های عادی نمی توان با این بحران برخورد کرد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پایان درباره نقش مجلس در این زمینه گفت: به هر حال منابعی برای جبران خسارات تخصیص یافته، اصلاح رویهها برای تخصیص حمایتها و مراقبت جدیتر باید در دستور کار دولت قرار گیرد. نحوه و فرآیند تخصیص نیز نیاز به مراقبت جدی دارد. در این شرایط نمی شود خطاهای گذشته را تکرار کرد ولی در عین حال سرعت بخشی به آن هم مهم است تا از حیز انتفاع خارج نشود. به اعتقاد من مهمترین نقشی که مجلس میتواند در این زمینه ایفا کند تقویت بعد نظارتی برای اجرای درست این تصمیمات است.
انتهای پیام