مهم‌ترین برنامه های جهش تولید در بخش تولید و تجارت

اهم برنامه‌های سال جهش تولید بخش صنعت، معدن و تجارت نهایی و توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) به همه معاونت‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه ابلاغ شد؛ در گزارش پیش رو به مهم‌ترین اهدافی که در این برنامه تعیین شده پرداخته‌ شده است.

به گزارش ایسنا، این برنامه‌ها در هفت محور و ۴۰ برنامه شامل توسعه و تعمیق ساخت داخل در راستای جهش تولید با ۱۱ برنامه، مدیریت واردات و توسعه صادرات غیرنفتی با پنج برنامه، توسعه معادن و صنایع معدنی با اجرای نقشه راه با پنج برنامه، توسعه فناوری و محصولات دانش‌بنیان با پنج برنامه، مدیریت بازار و ساماندهی لجستیک تجاری با پنج برنامه، بهبود فضای کسب‌وکار مرتبط با بخش صنعت، معدن و تجارت با پنج برنامه و تأمین منابع مالی و توسعه سرمایه‌گذاری با چهار برنامه تنظیم شده است.

در ادامه بر اساس اطلاعاتی که از سوی وزارت صمت در اختیار ایسنا قرار گرفته به برخی از مهم‌ترین هدف‌گذاری‌های این برنامه پردخته شده است.

جایگزینی ۳.۲۸ میلیارد دلار واردات با تولید داخل

برای مثال در محور اول، یعنی توسعه و تعمیق ساخت داخل، می‌توان به هدفگذاری جایگزینی ۳.۲۸ میلیارد دلار تولید به جای واردات، فعال سازی  ۱۵۰۰ واحد صنعتی راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، تکمیل ۶۰ طرح ملی و طرح‌های صنایع پیشران و بهره برداری ازظرفیت خالی واحدها با اولویت صنایع پیشران در قالب چهار برنامه این محور اشاره کرد.

همچنین نوسازی ۴۲ هزار و ۳۴۱ دستگاه خودرو سنگین، تولید  ۲۱۸۰ دستگاه انواع واگن و ساخت ۷۸ فروند انواع شناور از جمله مهم‌ترین اهدام سه برنامه بعدی محور اول و اجرای طرح توسعه پوشاک روستایی در پنج استان، ایجاد نام و نشان ملی در عرصه، افزایش کیفیت محصولات و دستیابی به بازار جهانی پوشاک، ایجاد پیوند بین حداقل  ۵۰۰ واحد متوسط و کوچک با واحد های بزرگ و تکمیل ۴۰ خوشه صنعتی و خاتمه ۱۰ خوشه در حال اجرا در راستای تکمیل زنجیره ارزش اهداف برنامه‌های مهم دیگر این محور است.

افزایش ۳۹ میلیارد دلاری صادرات به ۱۵ کشور همسایه

در محور دوم که موضوع آن مدیریت واردات و توسعه صادرات غیرنفتی است، افزایش تنوع محصولات صادراتی و افزایش صادرات به میزان ۳۹ میلیارد دلار به ۱۵ کشورهای همسایه و ۱۰ میلیارد دلار به چین و هند، ارزش تهاتر۵ میلیارد دلاری، صدور ۳ میلیارد دلار بیمه نامه و ضمانت نامه اعتباری به کشورهای هدف، تولید۴ میلیون متر مربع فرش دستباف و توسعه صادرات این محصول به کشورهای یاد شده، از جمله اهداف مهم است.

احیای حداقل ۱۵۰ معدن غبرفعال، انجام ۴۰ هزار نقطه ژئوفیزیک زمینی و ۱۰۰ هزار متر حفاری نیز از جمله اهداف مهم  محور توسعه معادن و صنایع معدنی است.

تولید ۱۵ هزار خودرو برقی و ۵۰ هزار موتورسیکلت برقی

در محور چهارم یعنی، توسعه فناوری و محصولات دانش‌بنیان نیز می‌توان به هدفگذاری اندازه گیری و بهبود بهره وری عوامل تولید در ۲۰ بنگاه بزرگ صنعتی، اجرای طرح توانمند سازی تولید و توسعه اشتغال پایدار (طرح ملی تاپ) در حداقل ۱۰۰۰ بنگاه اقتصادی، بازسازی و نوسازی حداقل ۵۰ واحد صنعتی بزرگ و ۱۵۰۰ واحد صنفی تولیدی در راستای ارتقا بهره‌وری، تولید ۱۵ هزار خودرو برقی‌ و هیبریدی و تولید ۵۰ هزار موتورسیکلت برقی اشاره کرد.

راه‌اندازی ۳ شهرک صنفی

افزایش ۲۰ درصدی سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای، راه اندازی سه شهرک صنفی، کاهش نوسانات قیمت کالا و خدمات اساسی و جلوگیری از بحران با استفاده از سیاست‌های وارداتی و تعرفه‌ها، افزایش تجارت الکترونیکی به ۸۰۰ هزار میلیارد تومان از جمله اهداف محور مدیریت بازار و ساماندهی لجستیک تجاری است.

در محور ششم که به موضوع بهبود فضای کسب‌وکار مرتبط با بخش صنعت پرداخته شده، کاهش زمان صدور مجوزها، ایجاد و توسعه سامانه‌های جامع اطلاعاتی، تکمیل پروژه سامانه انبارها و سامانه جامع تجارت و تهیه اپلیکیشن‌های کلیه سامانه‌های مربوطه و اجرای پروژه الکترونیکی کردن فرآیند ثبت و سفارش از جمله اهداف مهم در نظر گرفته شده است.

۱۵۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی از طریق ابزارهای نوین

در محور آخر هم که مربوط به تأمین منابع مالی و توسعه سرمایه‌گذاری است، تامین مالی از طریق ابزارهای نوین مانند انتشار اوراق، بازار سرمایه، لیزینگ، صندوق‌ قابله معامله و ... به میزان ۱۵۰ هزار میلیارد ریال، راه‌اندازی سه هلدینگ سرمایه گذاری استانی و تخصصی و جذب حداقل یک میلیارد دلار سرمایه خارجی رغیب سرمایه گذاری شرکت‌های خارجی دارای سهم بازاری در ایران از جمله اهداف مهم  در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ / ۰۴:۲۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 99012413156
  • خبرنگار : 71623