به گزارش ایسنا، پیش از انتشار این ویدیو به بیان توضیحاتی درباره موسیقی کرمانجی شمال خراسان و ولیالله رحیمی از زبان علی مغازهای ـ کارشناس موسیقی ـ میپردازیم.
مغازهای میگوید: «موسیقی شمال خراسان به سه گونه موسیقایی که به نوعی در هم ادغام شدهاند، تقسیم میشود، اگرچه هویتهای مستقل خود را هم دارند. این سه گونه موسیقی شامل موسیقی کردهای کرمانج شمال خراسان، موسیقی ترکهای کرمانج شمال خراسان و موسیقی فارسهای شمال خراسان است.
*در گذشته کردها بنابر دلایل سیاسی برای مقابله با اقوام مهاجم به شمال خراسان کوچانده شدند. این اقوام فرهنگ و سنن خود را به آن منطقه انتقال دادند که در همان جا بومی سازی شد و حیات آن همچنان تداوم دارد.
*همچنین در این منطقه ترکها نیز اقوامی مهاجر از مناطق مختلف ترک نشین با گویش و زبان ترکی هستند و در آن منطقه اسکان پیدا کرده اند. این منطقه مملو از ترکهایی با ساز اصلی دوتار است. اصولا که دو تار ساز ترکها است؛ گرچه که کردها و کرمانجها نیز دو تار را با نغمهها و نواهای خود مینوازند، ولی لحن و حس دو تار، دو تار ترک است.
*تمام مناطق شمال خراسان زیست بوم فارسهای خراسان هم بوده است. درواقع در یک جمع بندی کلی میبینیم که در این منطقه سه لحن، سه زبان، سه گویش و فرم موسیقی در هم تلفیق پیدا کرده است و در نهایت در منطقه شمال خراسان شاهد این سه همزیستی فرهنگی که موسیقی بسیار درخشان و متمایزی را در آن منطقه ایجاد کرده است، هستیم؛ به گونهای که در این منطقه کردها ترکی میخوانند، ترکها کردی و فارسها هر دو را.
*استاد ولیالله رحیمی معروف به «عاشق ولی» از کمانچه نوازان برجسته کرمانجهای آش خانه بود که تسلط او به کمانچه، الحان و نغمات کرمانج این منطقه بر کسی پوشیده نیست. نوازندگی او در حد اعلا بود که متأسفانه در حدود ۷۶ سالگی در سال ۸۸ در کوران حوادث آن زمان در گذشت. «عاشق ولی» یادگار خوبی از موسیقی کرمانج بود که خوشبختانه چیزهایی از او ضبط شده ولی حد و اندازه نیاز ما به ثبت و ضبط این نوع موسیقیها، فراتر از این میزان بضاعت ضبطهای موجود است. این افراد عصاره موسیقی اقوام بودند و تلاشهایی برای اینکه موسیقی این اقوام به شکلی برای نسلهای بعد باقی بماند، شد. ولی از آن جایی که این تلاشها همواره گذرا و معطوف به تعدادی از جشنوارهها بوده، بیشتر شبیه به عکس یادگاری است. به نهادی نیاز داریم که بتواند آثار موسیقی نواحی را به معنای واقعی گردآوری و تجمیع کند. این کار حدود ۲۰۰ سال پیش در غرب صورت گرفته ولی درایران هواره به آن تزئیناتی نگاه شده است.»
در ادامه میتوانید ویدیو کمانچهنوازی ولیالله رحیمی به همراه آواز علی عصمتی تماشا کنید:
انتهای پیام