با تمام این اوصاف امروز (۲۳ فروردین ماه) پس از چند هفته تعطیلی، روزنامهها باز بر روی پیشخانها قرار گرفته و آماده عرضه به مخاطبانشان هستند.
اما کرونا و ادامه قرنطینه خانگی چه تاثیری بر سرنوشت روزنامههای کاغذی خواهد گذاشت؟
آیا روزنامهها در روزهای پیشرو همچون گذشته و با همان تعداد تیراژ چاپ و توزیع خواهند شد؟
ایسنا در همین رابطه گفتوگویی داشته است با مدیر مسوول روزنامه شرق که در زیر میخوانید:
مهدی رحمانیان، مدیرمسوول روزنامه شرق در پاسخ به این سوال که آیا در شرایط کنونی امیدی به فروش دوباره روزنامهها هست؟ گفت: قطعا عدهای هستند که علاقهمندند کاغذ دستشان باشد حالا چه کتاب، چه روزنامه و چه مجله. عدهای هم چون خبرها و تحلیلها را از رسانههای معتبر دنبال میکنند، علاقهمندند تا از طریق روزنامه این نیازشان را رفع کنند.
او درباره فعالیت رسانههای متعدد مجازی در سالهای اخیر که اخبار را رایگان در اختیار مردم قرار میدهند، گفت: سالهاست که در تمام دنیا اینترنت آمده است اما روزنامهها همچنان هستند. قطعا تیراژ کاهش پیدا کرده و مخاطب کم شده است اما همچنان رسانههای کاغذی مخاطبان خاص خود را دارند و خواهند داشت.
رحمانیان روزنامههای چاپی را یکی از مولفههای جدی اطلاع رسانی عنوان کرد و افزود: رونق و چه بسا تعریف دکهها همین رسانهها هستند؛ بنابراین وقتی رسانههای چاپی نباشند نقصانی در امر اطلاع رسانی وجود دارد.
در هفته اخیر که نسخه چاپی نبود کمبودش حس میشد و ما تماسهای زیادی داشتیم که میپرسیدند چرا منتشر نمیکنید و ما توضیح میدادیم که دست ما نیست و بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا ناچاریم و اینگونه قانعشان میکردیم.
مدیر مسوول روزنامه شرق دریاره محتوای روزنامهها در ایام کرونایی گفت: ما همیشه تاکیدمان بر تولید است و معتقدیم روزنامه زمانی میتواند در این عرصه حیات خودش را حفظ کند که تولید داشته باشد؛ الان هم این تلاش را مضاعف کردهایم و به دوستانمان گفتهایم که محتوا حتما تولیدمحور باشد.اگر روزنامه امروز (شنبه) «شرق» را نگاه کنید تقریبا تمام مطالبش تولیدی است و در کنار مسائل مهم روز طبیعتا کرونا همچنان محور خبرها است.
رحمانیان با بیان اینکه تیراژ روزنامه شرق تفاوتی با قبل از بیماری کرونا نداشته است، درباره توزیع روزنامهها در شرایط کنونی گفت: تا الان گزارشی به ما ندادهاند که در راه توزیع مانعی ایجاد شده باشد و روزنامه مثل سابق توزیع شده است.
انتهای پیام