به گزارش ایسنا، در دو سال اخیر، افزایش چندبرابری قیمت ارز باعث افزایش قیمت در بسیاری از محصولات شده است و حتی محصولات داخلی هم از این قاعده مستثنی نبودند. بسیاری از ابزارها و محصولات ICT که وارداتی هستند نیز به تبع نوسانات ارزی با افزایش قیمت روبهرو بودند، شاید گوشی یکی از نمونههایی باشد که به دلیل افزایش عموم مردم از این کالا، افزایش قیمت آن در دو سال گذشته مورد توجه قرار گرفته و کمتر کسی در ایران از این نوسانات ارزی و تاثیر آن بر گرانی کالاها غافل است.
با وجود این در دو سال گذشته، هزینه اینترنت برای کاربران ایرانی افزایش قابل توجهی نداشته است. درواقع با وجود دو تا سه برابری شدن قیمت تمامی اقلام و محصولات، قیمت اینترنت ثابت و موبایل، اگر ارزان نشده، گرانتر هم نشده است، وعدهای که از ابتدای سال ۹۸ داده شد و تا پایان سال ۹۸ هم این موضوع محقق شده و حتی در شرایط روزهای پایانی سال و شیوع کرونا، به کاربران اینترنت رایگانی اهدا شد که اگرچه در مواردی منجر به اختلال در کیفیت بود، اما مصرف اینترنت را تا ۱۰۰ درصد افزایش داد.
محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در پاسخ به اینکه آیا با افزایش قیمت تمامی کالاها در سبد خانوار، ثابت ماندن قیمت اینترنت منطقی است، گفته بود: بحث مقرون به صرفهبودن استفاده در قبال ارزان بودن استفاده است. اگر میخواهیم ICT رشد و توسعه پیدا کند، هزینه خدمات ICT باید متناسب با جیب مردم باشد. اگر ما به سهم هزینه ICT در سبد خانوار توجه نکنیم، نتیجهاش این میشود که به حقوق شهروندی احترام نمیگذاریم.
حسین فلاح جوشقانی -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- نیز همان ابتدای سال ۹۸ ابراز امیدواری کرد با تمهیداتی که اندیشیده میشود، قیمت اینترنت در حوزه اینترنت ثابت و هم موبایل افزایش پیدا نکند، چراکه با وجود ارزان بودن قیمت اینترنت در مقیاس جهانی، مردم بر اساس درآمد و وضعیت اقتصادی خودشان معتقدند که قیمت اینترنت در ایران گران است.
هرچند در مقابل اپراتورها با توجه به هزینههای بالای سرمایهگذاری و نگهداری معتقدند که قیمت اینترنت در ایران ارزان است، اما رگولاتوری و وزارت ارتباطات وعده برقراری توازن میان خواستههای کاربران اینترنت و ارائهدهندگان خدمات اینترنت یعنی اپراتورها را داد و همچنین تلاش برای اینکه با کاهش هزینههای اپراتورها، قیمتهای ارائه خدمات اینترنت توسط اپراتورها بالاتر نرود.
هرچند قیمتهای فعلی اینترنت برای ارائهدهندگان خدمات اینترنتی چندان مطلوب نیست و شرکتهای FCP مشکلات مالی دارند و معتقدند پایین بودن تعرفه اینترنت در اپراتورهای موبایلی، موجب شده تمایل افراد به استفاده از اینترنت موبایل بهجای اینترنت ثابت باشد، درخواست افزایش تعرفه خدمات اینترنتی را داشتند، اما رگولاتوری افزایش قیمت را در گروی بررسی کارشناسی دلایل و ابعاد مختلف این موضوع دانست و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم عنوان کرد این شرکتها باید به جای درخواست برای افزایش تعرفه، با سرمایهگذاری و ارائه کیفیت خوب، به ایجاد تغییر در برنامههایشان بپردازند.
همچنین سجاد بنابی –نایبرییس هیأتمدیره شرکت ارتباطات زیرساخت- با بیان اینکه خواسته ما قطعاً در حال حاضر نه تنها گران نشدن قیمت اینترنت بلکه حتی کاهش قیمتها است، گفته بود: بر اساس برنامهریزیها، تلاش میشود قیمت اینترنت، نسبت به قیمتهای فعلی افزایش پیدا نکند و ما برای کاهش قیمت اینترنت زیرساخت برنامه داریم. دلیلش هم این است که در دنیا اینترنت در حال ارزان شدن است.
اگرچه در حال حاضر بیشترین خواسته مصرفکنندگان خدمات اینترنتی، بهبود کیفیت و سرعت اینترنت است، اما در شرایطی که امروزه اینترنت به عضو جداناپذیری از سبد خانوار تبدیل شده و در حالی که تقریبا تمامی اقلام این سبد در یک سال گذشته همواره با افزایش قیمت روبهرو بوده، قیمت اینترنت افزایش نیافته است. بنابراین میتوان به آینده چشم دوخت که همگام با ارزانی خدمات اینترنتی در دنیا، با وعدههایی که داده میشود، این اتفاق در ایران هم رخ دهد و حتی با وجود نوسانات ارزی، قیمت اینترنت کاهش یابد.
انتهای پیام