/بروزرسانی شد/

از پذیرش مسافر در استان همدان معذوریم

با توجه به شیوع جهانی کروناویروس بر آن شدیم تا نظر فرمانداران شهرستان‌های استان همدان را درباره کنترل مبادی ورودی شهرها به منظور عدم ورود مسافران به استان بررسی کنیم چرا که استاندار همدان در چهارمین ستاد استانی پیشگیری، کنترل و هماهنگی مقابله با کروناویروس اعلام کرد در ایام نوروز از پذیرش مسافر و گردشگر در استان همدان معذوریم و هیچ گونه اسکانی در استان نداریم.

فرماندار ویژه ملایر در گفت‌وگو با ایسنا، با تأکید بر اینکه اسکان مسافر در این شهرستان کاملاً ممنوع است، از ایجاد سه ایست و بازرسی جدید در ورودی‌های این شهرستان خبر داد و گفت: از فردا خودروهای پلاک استان های دیگر در سه ورودی ملایر به سمت خروجی هدایت می‌شوند.

قدرت الله ولدی اظهار کرد: در حال حاضر در ورودی اراک به ملایر کنترل ۲۴ ساعته مسافران و خودروهای ورودی به شهرستان توسط کادر بهداشتی صورت می‌گیرد و مسافران ورودی تب سنجی و غربالگری می‌شوند.  

وی با اشاره به اینکه سه ورودی شهرستان به شدت کنترل شده و خودروهای غیربومی به کمربندی هدایت خواهند شد، تصریح کرد: از فردا -پنجشنبه ۲۲ اسفندماه- خودروهایی با پلاک غیر از استان همدان که از  سه ورودی همدان به ملایر، بروجرد به ملایر و اراک به ملایر وارد شهرستان شوند، توسط اکیپ‌های ایست و بازرسی به سمت خروجی هدایت شده تا وارد شهرملایر نشوند.

فرماندار ملایر با تأکید بر اینکه امسال ستاد اسکان در شهرستان وجود ندارد، خاطرنشان کرد: تمامی هتل‌ها، خانه‌مسافرها و مهمانپذیرهای ملایر تعطیل و حق پذیرش مسافر ندارند و به تمامی فعالان حوزه گردشگری ابلاغ شده تا از پذیرش مسافر خودداری کنند.

ولدی از تعطیلی روزبازارهای این شهرستان خبر داد و افزود: به منظور پیشگیری از شیوع کروناویروس در شهرستان ملایر تمامی روزبازارها تعطیل شدند.

وی با اشاره به برگزار نشدن مراسم پنجشنبه آخر سال در بهشت هاجر این شهرستان، ادامه داد: در تمامی آرامستان‌ها و بهشت هاجر شهرستان ملایر اعلام شده که مراسمی در پنجشنبه آخر سال نداشته باشند و شهرداری و نیروی انتظامی مسیرهای منتهی به بهشت هاجر را خواهد بست بنابراین به شهروندان توصیه می‌شود از مراجعه به این آرامستان خودداری کنند.

ولدی با تأکید بر اینکه اجازه ورود به بهشت هاجر ملایر داده نخواهد شد، خاطرنشان کرد: همچنین در اماکنی که هر ساله مراسم چهارشنبه سوری برگزار می‌شد نیز امسال منع ورود دارند.

نباید بین مردم مناطق مختلف بذر کینه و کدورت پاشیده شود

فرماندار همدان نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با تأکید بر اینکه کسی را دعوت نمی‌کنیم به همدان سفر کند، بیان کرد: ممنوعیت تردد بین استان ها توسط ستاد ملی کشوری صادر شده و ما نیز دعوت نمی‌کنیم کسی به همدان سفر کند.

حسین افشاری با بیان اینکه وابستگی‌های اجتماعی بین ساکنان شهرهای مختلف وجود دارد، اظهار کرد: برخی از افراد برای حضور در منزل پدری یا اقوام خود به همدان سفر می‌کنند بنابراین نمی‌توان گفت باید از ورود این افراد جلوگیری کرد.

وی با تأکید بر اینکه کرونا تا دو ماه آینده از کشور خارج می‌شود اما نباید بین مردم مناطق مختلف بذر کینه و کدورت پاشیده شود، تصریح کرد: در صورتی که گزاش مردمی از حضور افراد غیربومی داده شود با هماهنگی مرکز بهداشت اکیپ‌هایی در محل حاضر شده و این افراد را معاینه کرده و اگر مشکوک به بیماری باشند به مراکز درمانی منتقل می‌شوند.

افشاری با بیان اینکه نباید انسجام و وحدت ملی را برهم بزنیم، خاطرنشان کرد: ما فقط از مردم می خواهیم به همدان نیایند و این گونه نیست که پلیس اجازه ورود ندهد و برخوردهای این چنینی صورت بگیرد.

فرماندار همدان با اشاره به افزایش اکیپ‌های غربالگری مسافران در مبادی ورودی شهر، گفت: در ورودی‌های استان از جمله عوارضی ساوه- همدان اکیپ‌ها به دو گروه افزایش یافته تا مسافران ورودی به استان غربالگری شوند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر کارکنان وزارت بهداشت که وظیفه تب سنجی مسافران را برعهده دارند، نیروهای هلال احمر و نیروی انتظامی نیز در غربالگری مسافران کمک می‌کنند.

افشاری با بیان اینکه تمامی ستادهای خدماتی نوروزی تعطیل است، ادامه داد: در شهرستان همدان هیچ گونه امکانات و خدماتی به مسافران ارائه نمی‌شود در همین رابطه دادستانی به بحث خانه مسافرها و کارتن به دستان ورود کرده و شش خانه مسافر در روزهای گذشته پلمب شده و ۶۰ کارتن به دست نیز احضار شده و از آنها تعهد گرفته شده البته هنوز به صفر نرسیده است.

عدم ارائه خدمات برای پنجشنبه آخرسال

فرماندار همدان با تأکید بر اینکه امسال مراسم پنجشنبه آخر سال در آرامستان همدان برگزار نمی‌شود، یادآور شد: سال گذشته ۲۰۰ هزار نفر در پنجشنبه آخر سال در آرامستان همدان حاضر شدند اما امسال هیچ گونه خدماتی از جمله وسایل تردد مهیا نمی‌شود.

افشاری از مردم خواست تا پنجشنبه پایان سال را با قرائت فاتحه در منازل خود داشته باشند، تأکید کرد: تلاش داریم با روش های اقنایی کار کنیم تا مردم از ورود به آرامستان خودداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از شهروندان همدانی در زمینه عدم حضور در مساجد و بقاع متبرکه رعایت کردند اما تعداد معدودی هستند که به توصیه‌های بهداشتی بی توجه هستند.

فرماندار همدان در پایان تعطیلی روزبازارها را یکی دیگر از راهکارهای کنترل شیوع کروناویروس در شهر همدان دانست.

جلوگیری از ورود خودروهای غیربومی امکان‌پذیر نیست

فرماندار شهرستان بهار نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه وضعیت کروناویروس در این شهرستان کنترل شده است، اظهار کرد: یک سوم خودروهای بهار پلاک تهران است بنابراین اینکه در مبادی شهر از ورود خودروهای غیربومی جلوگیری شود عملاً امکان‌پذیر نیست.

احسان قنبری با اشاره به شناسایی یک مورد بیمار کرونایی در این شهرستان، بیان کرد: در شهرستان بهار تنها یک مورد بیمار کرونایی وجود داشته که تحت درمان است.

وی با تأکید بر اینکه هیچ یک از شهرستان ها اجازه تشکیل ستاد اسکان مسافران نوروزی ندارد، تصریح کرد: در شهرستان بهار به تبعیت از کل استان ستاد اسکان تشکیل نشده و امکان اسکان مسافر وجود ندارد.

قنبری با بیان اینکه شهرستان بهار فضای مهمانپذیر ندارد، یادآور شد: در شهرستان بهار تنها یک هتل در شهر لالجین وجود دارد که آن هم اجازه اسکان مسافر ندارد.

فرماندار بهار با اشاره به اینکه در برخی استان ها در مبادی ورودی تب مسافران گرفته می‌شود، تأکید کرد: آزمایش هایی که در مبادی ورودی انجام می‌گیرد در حد تب سنجی است و به کرونا ربطی ندارد در واقع اقدامی در حد شعار است.

وی با بیان اینکه امکان کنترل مبادی شهرستان ها وجود ندارد، تصریح کرد: شهرستان بهار ورودی و خروجی‌های زیادی دارد و نمی‌توان تمام این مسیرها را کنترل کرد، از طرفی نمی‌توان جلوی مردم را گرفت بلکه این مردم هستند که باید مراعات کرده و تردد نکنند.

«کرونا» با هیچ کس شوخی ندارد

فرماندار شهرستان اسدآباد نیز به خبرنگار ایسنا گفت: اسدآباد شرایط نامناسبی داشته و هنوز مردم باورشان نشده که کروناویروس با هیچ کس شوخی ندارد.

مجید درویشی از مردم اسدآباد درخواست کرد که در خانه بمانند و به پویش «من در خانه می مانم» بپیوندند و با در خانه ماندن قطع کننده زنجیره سرایت کروناویروس باشند چرا که در صورت جدی نگرفتن توصیه ها روند آهنگ رشد و سرعت شیوع این بیماری شدت خواهد گرفت.

وی با تأکید بر اینکه خریدهای خانوارها صرفاً توسط یکی از اعضای خانواده انجام گیرد و از ازدحام و پرتراکمی تردد غیرضروری سطح شهر جلوگیری شود، افزود: برای کروناستیزی و ریشه کنی این مهمان ناخوانده به مشارکت همه مردم نیاز بوده و به طور قطع با بسیج همگانی کرونا را شکست خواهیم داد.

درویشی با بیان اینکه ضدعفونی ادارات و دستگاه های دولتی با مشارکت بخش خصوصی در شهرستان در حال انجام است، تصریح کرد: در حال حاضر در بیمارستان حضرت قائم(عج) یک بخش مستقل و کامل با تجهیزات برای افراد مبتلا و درگیر به کروناویروس به تعداد ۳۲ تخت و قابل ارتقاء به ۶۴ تخت درنظر گرفته شده است.

وی در پایان با اشاره به مستقر شدن غربالگری و تست تب در سه ورودی شهرستان از سمت سنقر، قروه و جاده کرمانشاه گفت: مردم به خاطر سلامت خود و دیگر شهروندان جمعه آخر سال را لغو کرده و به بهشت زهرا نرفته و در خانه بمانند.

زنجیره انتقال کرونا در نهاوند باید قطع شود 

فرماندار شهرستان نهاوند نیز به خبرنگار ایسنا گفت: نهاوند شرایط نسبتاً مناسبی داشته و هنوز مردم باورشان نشده که کروناویروس با هیچ کس شوخی ندارد و باید از ترددهای غیرضروری اجتناب کرده و مسائل بهداشتی و درمانی را رعایت کنند.

مراد ناصری از مردم درخواست کرد که در خانه بمانند و به پویش «من در خانه می مانم» بپیوندند و با در خانه ماندن قطع کننده زنجیره  سرایت کروناویروس باشند و افزود: اگر مردم خطر کروناویروس را جدی نگیرند و توصیه های بهداشتی را رعایت نکنند و در خانه نمانند، درگیر بحرانی می شویم که قابل جبران نخواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه همگان باید با یک عزم واراده همگانی در شهرستان قطع کننده زنجیر انتقال و انتشار کروناویروس در نهاوند باشیم، اظهار کرد: اداره صنعت، تعزیرات و اصناف مکلف هستند که نظارت بر تمامی مسائل داشته باشند و خوشبختانه هماهنگی و انسجام خوبی تا این لحظه صورت گرفته است.

ناصری با بیان اینکه از ازدحام و ترددهای غیرضروری سطح شهر جلوگیری شود، ادامه داد: یکی از مصوبات ستاد پیشگیری از مبارزه با کروناویروس در نهاوند بازدید و بررسی مسائل و مشکلات حوزه نانوایی های سطح شهر، بخش ها و روستاهای شهرستان است.

وی با بیان اینکه با توجه به شیوع کروناویروس می طلبد در نانوایی ها به عنوان یک مکان عمومی و رجوع همه مردم، اصول پیشگیرانه جدی گرفته شود، گفت: اتحادیه نانوایی ها را مکلف کردیم همه نانوایی ها در سطح شهرستان و در حوزه شهر و روستا مجهز به سیستم کارتخوان و در دسترس همه مشتریان باشند و برای هر نانوایی یک فروشنده مستقل که دیگر ارتباطی با پخت و پز نانوایی نداشته باشد و مسائلی را که بهداشت و درمان بر آن تأکید داشته، گرفته شود.

ناصری خاطرنشان کرد: این اجازه را به اتحادیه نانوایی‌ها دادیم که از امروز به بعد تحویل سهمیه آرد به صورت هفتگی مشروط به تأیید مسائل بهداشتی از سوی نماینده بهداشت شهرستان شود و چنانچه نانوایی در سطح شهرستان در هر منطقه ای کم کاری کند و مسائل بهداشتی را رعایت نکند طبق قانون با آنها برخورد می شود.

وی با بیان اینکه ضدعفونی ادارات و دستگاه های دولتی و سطح شهرستان توسط نیروهای شهرداری و گروه های جهادی در شهرستان در حال انجام است و با اشاره به مستقر شدن نیروهای غربالگری و تست تب در سه ورودی شهرستان از سمت فیروزان، قلعه قباد و ورودی نهاوند- همدان، ملایر گفت: مردم به خاطر سلامت خود و دیگر شهروندان خود در خانه بمانند و جمعه آخر سال را لغو کرده و در منزل فاتحه برای درگذشتگان خود داشته باشند و به قبرستان و بهشت زهرا نروند و در خانه بمانند.

فرماندار با بیان اینکه تمامی اماکن ورزشی دولتی و خصوصی شهرستان نهاوند تعطیل اعلام شده و اگر موردی دیده شود و تخلف کند، پلمب در دستور کار است، یادآور شد: فعالیت کلیه اماکن ورزشی نهاوند در شهر و روستا شامل سالن های چندمنظوره، باشگاه های بدنسازی و غیره دولتی و خصوصی بنا به تصمیم ستاد پیشگیری از شیوع کروناویروس با تأکید بر تعطیلی هر گونه فعالیت اماکن فوق الذکر تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام می شود و در صورت سرپیچی از اجرای دستورالعمل برابر دستورات ضمن برخورد با متخلفان اماکن  پلمب خواهند شد.

کنترل و تب سنجی در مبادی ورودی شمالی شهرستان رزن

فرماندار شهرستان رزن نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تلاش کردیم امکانات شهرستان را در جهت آموزش مردم پیش ببریم، اظهار کرد: با همکاری شبکه بهداشت و درمان مباحث آموزشی را برای پیشگیری آغاز کردیم و در عین حال سعی کردیم مبادی ورودی و خروجی را کنترل و کسانی که وارد شهرستان می شدند را توجیه کنیم.

سیدرضا سلامتی ادامه داد: با روند پیشرفت بحران در کشور سعی کردیم ایستگاه کنترل مبادی ورودی شمالی را فعال کنیم و ایست بازرسی و تست تب سنجی انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه درمان بیمارستان را آماده کرده ایم، گفت: یک اتاق ایزوله تنفسی و اتاق غربالگری ایجاد شده و با تلاش های انجام گرفته از شیوع این اپیدمی در شهرستان جلوگیری به عمل آمده است.

سلامتی خاطرنشان کرد: در بحث کنترل مسافران اقداماتی انجام گرفته و به دهیاران و بهورزان بخشنامه شده که به محض اطلاع از ورود مهمان سریع تر گزارش دهند تا شبکه بهداشت و درمان برای بررسی اقدام کند.

وی با بیان اینکه تلاش کردیم فرهنگسازی شود تا مردم مهمان نپذیرند و مهمانی نروندکه خوشبختانه بسیاری از مردم پذیرفته اند و رعایت می کنند، افزود: مراسمات عزا و عروسی و نمازهای جماعات تعطیل شده است و شرایط در شهرستان نسبتاً پایدار است اما در عین حال نگران هستیم.

فرماندار شهرستان رزن ضمن تشکر از مردم گفت: خواهش می کنیم جمعه آخر سال به زیارت اهل قبور نروید و مراعات و همکاری کنید تا پیک بیماری را بگذرانیم و با تمام توان و ظرفیت در خدمت مردم شهرستان هستیم.

وی در پایان به اقداماتی که شهرداری در این راستا انجام داده است، اشاره کرد و یادآور شد: سطح شهر، معابر عمومی، ایستگاهای تاکسی، فروشگاه های بزرگ و ادارات مرتبط توسط شهرداری ضدعفونی می شود.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۳:۴۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 98121914580
  • خبرنگار : 50037