کرونا به روایت آمار

در شانزدهمین روز از شیوع کرونا در کشور استان خراسان جنوبی از نظر تعداد مبتلایان به جمعیت دوازدهمین استان است.

باتوجه به اعلام رسمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور تا ساعت دو بعدازظهر پانزدهم اسفند، تعداد افراد مبتلا به بیماری کرونا به ۳۵۱۳ نفر و تعداد افراد فوت شده به ۱۰۷ نفر رسید.

به گزارش ایسنا، روز چهارشنبه ۳۰ بهمن، رسما با شناسایی دو فرد مبتلا به کروناویروس ٢٠١٩ در قم، این ویروس در کشور شناسایی شد.

در خصوص میزان شیوع این ویروس استان تهران با ۱۳۵۲ نفر ، قم ۳۸۶ نفر ،گیلان ۳۳۳ نفر و اصفهان ۲۳۸ نفر رتبه های اول تا چهارم بیشترین تعداد افراد مبتلا را از آن خود کرده‌اند و استان خراسان جنوبی با مثبت شدن آزمایش به تعداد ۱۵ نفر از نظر تعداد افراد مبتلا رده ۲۲ را دارا است.

در خصوص میزان شیوع ویروس کرونا باتوجه به جمعیت استان‌ها بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ نیز می‌توان گفت استان قم با میزان ۲۹.۸۷ نفر مبتلا در یکصد هزار نفر بیشترین تعداد افراد مبتلا نسبت به جمعیت را دارد و استان گیلان با ۱۳.۱۶ نفر و مرکزی با عدد ۱۲.۵۹ و تهران با ۱۰.۱۹ نفر از جمعیت یکصد هزار نفر بیشترین میزان شیوع بر اساس جمعیت را دارد.

استان خراسان جنوبی با جمعیت حدود ۷۶۸ هزار نفر و ابتلای ۱۵ نفر با در نظر گرفتن میزان شیوع بر حسب جمعیت رده دوازدهم را با میزان ۱.۹۵ نفر در یکصد هزار نفر دارد.

در کل کشور نیز از هر یکصد هزار نفر جمعیت ۴.۳۹ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند. استان بوشهر با ۳ نفر مبتلا با عدد ۰.۲۶ نفر در یکصد هزار نفر کمترین شیوع در این شاخص را دارد.

از منظری دیگر در کل کشور در نگاه ملی آمار در سال ۱۳۹۵ تعداد ۱۱۸ هزار و ۱۵۶ تخت فعال بیمارستانی وجود دارد، در این آمار در تعریف تخت فعال بیمارستانی آمده است که تختی در بیمارستان که دارای امکانات تشخیصی، درمانی، پشتیبانی، خدماتی و پرسنلی و آماده بستری کردن بیماری است.

با توجه به اینکه آزمایش ۳۵۱۳ نفر مثبت اعلام شده است؛ لذا ۲.۹۷ درصد تخت‌های فعال بیمارستانی در کشور توسط بیماران کرونایی که آزمایش آن‌ها مثبت اعلام شده است در نظر گرفته شده است.

با توجه به اینکه نمونه‌های بیشتری به آزمایشگاه‌ها ارسال شده که هنوز جواب آن‌ها تایید نشده؛ لذا تعداد تخت‌هایی که توسط بیماران کرونایی در نظر گرفته بیشتر از این عدد خواهد بود، اما با در نظر گرفتن این عدد شمایی کلی از وضعیت اشغال تخت‌های بیمارستانی بدست می‌آید.

در بین استان‌ها نیز قم با اشغال ۲۲.۵ درصد تخت‌های فعال بیمارستانی توسط بیماران کرونایی که جواب آزمایش آن‌ها مثبت اعلام شده است رتبه اول و استان‌های گیلان با ۹.۵۳، مرکزی با ۸.۹۶ ، البرز ۷.۲۶، قزوین ۵.۹۹ و تهران با ۴.۸ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

استان خراسان جنوبی نیز با ۱.۲۸ درصد اشتغال تخت‌های فعال بیمارستانی توسط بیماران کرونایی در رتبه ۱۴ و استان کهکیلویه و بویر احمد با ۰.۲۲ درصد در انتهای جدول قرار دارد.

با توجه به اینکه تاکنون ۲۳ هزار و ۳۲۷ نمونه در کشور برای بررسی مثبت بودن بیماری کرونا به آزمایشگاه‌ها ارسال شده است؛ به عبارت دیگر ۱۵ درصد نمونه‌هایی که به آزمایشگاه ارسال شده است به صورت قطعی به بیماری کرونا مبتلا بوده‌اند.

با توجه به اینکه ابتلای قطعی 3513 نفر به کووید 19 تایید شده و 739 نفر از مبتلایان، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند؛ به عبارت دیگر ۲۱ درصد مبتلایان بهبود یافته و ترخیص شده‌اند و تعداد ۱۹ نفر فوت‌شدگان هستند؛ یعنی ۰.۵۴ درصد افرادی که جواب آزمایش آن‌ها مثبت اعلام شده است، فوت کرده‌اند.

یادداشت از سید ابوالفضل موسوی‌نژاد، مدرس ریاضی

انتهای پیام

  • جمعه/ ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۲:۵۷
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 98121612570
  • خبرنگار :