به گزارش ایسنا، بنابراعلام آی کن، استارتاپ در واقع یک سازمان یا کسب و کار جوان و نوپاست که به تازگی شروع به ارائه خدمت یا کالایی کرده که پیش از این به این گونه ارائه نمیشده (مانند ایسمینار و آسان اسپرت، برای ارائه انواع خدمات آموزشی و ورزشی بصورت آنلاین با کمترین زمان و هزینه) و یا اینکه قبلا اجرا شده اما در بازار مورد نظر ما ( مثلا کشور ایران) ارائه نشده و معمولا ایده آن برگرفته از یک نمونه خارجی میباشد (مانند فروشگاه آنلاین دیجی کالا که برگرفته از نمونه خارجی آن به نام آمازون می باشد) و یا به گونهای بنیان گذاران آن معتقدند که در گذشته با کیفیت و ویژگیهای پایینتری ارائه شده است ( مانند سامانه حمل و نقل تپسی که بعد از اسنپ، با قدرت زیادی شروع به فعالیت کرد و توانست رقیب پررنگی برای آن به شمار بیاید.)
ایدههای استارت آپ چگونه به ذهن خطور می کند؟
همه ایدههای استارت آپ در واقع از یک نیاز شروع میشوند که به آن پاسخ مناسبی داده نشده است و یا راه حلهای موجود، آن طور که بازار یا جامعه توقع داشته نیاز را برطرف نمیکرده و یا اینکه راهحلهای نیاز یا مشکل به راحتی در دسترس نیستند.
ایدههای استارت آپ ممکن است از یک نمونه خارجی که در کشور ما وجود ندارد نشأت بگیرد و ما تصمیم بگیریم آن ساز و کار را در کشور خودمان نیز ایجاد کنیم. مانند فروشگاه آنلاین دیجی کالا که ایده آن از نمونه خارجی فروشگاه آنلاین آمازون گرفته شده است (که بیشتر استارت آپها در ایران به این گونه میباشند) و یا اینکه به صورت یک جرقه در ذهن افراد زده شده و با پیگیری به مرحله ظهور رسیده است. مانند سامانه سوخترسانی آنلاین پیدو که یکی از بهترین خدمات ارائه شده در عصر حاضر است.
در واقع ما برای خلق ایدههای استارت آپ از هر فرصتی میتوانیم استفاده میکنیم.
آیا لزوما استارتاپ ها با فناوری همراه هستند؟
به طور کلی میتوان گفت استارتاپ یک ایده و یا یک نوآوری ذهنی در شرایط موجود برای حل نقاط بحرانی و یا آسانتر کردن کارهای بشر می باشد که عموما بعد از رشد و توسعه سازمان، زمینه فعالیت به صورت یک فرهنگ بین مردم رواج پیدا می کنند.
میتوانیم ادعا کنیم با توجه به وجود دغدغههای فراوان و کمبود وقت در زندگیهای امروزه، معمولا استارتاپهایی موفق میشوند که با حوزه فناوری اطلاعات (به صورت اپلیکیشن، سایتها و سایر فضاهای آنلاین) در ارتباط می باشند؛ اما این لزوما به این معنا نیست که بدون حضور تکنولوژی ایده آن استارتاپ نمیتواند موفق بشود.
آیا همه استارتاپ ها موفق می شوند؟
شاید تا به حال رشد بی رویه استارتاپها در زندگی امروزه توجه شما را نیز به خود جلب کرده باشد. با توجه به این که استارتاپها با یک ایده ذهنی (که ممکن است تکراری و یا کاملا خلاقانه و بی مانند باشد) شروع می شوند، توجه افراد زیادی را به خود جلب می کنند و باعث می شوند افراد فعالیت خود در هر سازمان با هر رتبهای که هستند فراموش کنند و تلاش نمایند آنچه در ذهن می پرورانند را به حقیقت تبدیل کنند و از این راه به موفقیت بزرگی دست یابند. اما در واقعیت یک استارتاپ بیش از یک ایده میباشد و به زیرساختهای بسیار زیادی احتیاج دارد تا بتواند به بهرهبرداری و موفقیت کامل برسد. شاید به همین خاطر است که حدود ۹۰ درصد استارتاپها در همان ابتدا یا نیمه راه با شکست مواجه شده و نابود میشوند.
با ویژگی استارتاپهای موفق چقدر آشنا هستید؟
یک: یافتن خرابکاری و بی دقتی رقبا
دو: تمرکز عمیق بر هدف
سه: بهره گیری از تجربیات مشتریان
چهار: پایدار و متعهد به رشد
پنج: اعتماد و انعطاف پذیری به روش فعلی
شش: پیگیری مشتری، هدایت بازار
هفت: برنامهریزی و اجرای استراتژیک
هشت: ساخت تیم از ستارگان
نه: فعالیت سازنده و کارآمد
ده: دقت در مسئولیت
استارتاپ ویکند چیست؟
استارتاپ ویکند در واقع یک کارگاه تجربی و آموزشی است که در آن افراد زیادی با ایدههای مختلف و با زمینه فعالیتهای طراحی گرافیک، آشنایان با علم بازاریابی، مهندسین فنی و آشنا با علوم فناوری و برنامه نویسی، مدیران تجاری و یا کارآفرینان شرکت میکنند. گروههای دیگری نیز آنجا وجود دارند که با اخذ مجوزهای لازم از مراجع قانونی دولتی به جهت سازماندهی و مدیریت استارتاپ ویکند میپردازند. همچنین افراد یا تیمهایی که در استارتاپ ویکند ثبتنام کردهاند و به مسابقه میپردازند، تحت هیچ شرایطی نباید جزو افراد سازمانی و یا داوران باشند.
انتهای رپرتاژ آگهی