این موضوع در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو بیشتر مورد توجه بود، چراکه پیش از اعلام رسمی نتایج انتخابات در این حوزه انتخابیه که بیش از یک و نیم روز به طول انجامید، برخی رسانههای محلی و پایگاههای خبری اخبار قطعی و حتی میزان آرای کاندیداها را ارائه داده و بر نتایج منتشره خود نیز پافشاری کردند.
حتی کار به جایی کشید که برخی پایگاههای خبری از «به دور دوم کشیده شدن انتخابات در این حوزه انتخابیه» خبر داده و برخی نیز قاطعانه اعلام کردند که «نتایج قطعی بوده و دور دومی در کار نیست»! در حالی که هنوز هم نتایج رسمی از سوی شورای نگهبان به وزارت کشور اعلام نشده بود. این نتایج گاه با روح و روان مردم و هواداران کاندیداها بازی کرده و فضای رسانهای استان را متشنج میکرد.
سوال اینجاست که این پایگاههای خبری و رسانههای محلی از کدام مرجع به چنین اطلاعاتی دسترسی پیدا کرده و با چه تضمینی آن را منتشر میکردند؟ این موارد که در بسیاری از رویدادها خودنمایی میکند، بیانگر آن است که نظارتی بر روی فعالیت این رسانهها وجود ندارد و آنان هرآنچه که به دستشان برسد "صحیح یا غیرصحیح" یا "موثق یا غیرموثق" را پخش میکنند و هر زمان که خبرشان تکذیب شد به راحتی آن را خروجی سایت و یا کانالهای خود حذف میکنند. به همین راحتی!
این موارد هشداری برای مردم است تا سواد رسانهای خود را تقویت کرده و چنین رسانههایی که بدون توجه به رسالت اصلی رسانهها اخبار را منتشر میکنند را شناسایی کرده و اخبار را از منابع رسمی و موثق پیگیری کنند تا از انتشار شایعات و اخبار کذب جلوگیری شود؛ چراکه رسالت اصلی یک رسانه، «انتشار اخبار درست» است.
در این میان رسانهها و خبرگزاریهای رسمی منتظر اعلام رسمی نتایج انتخابات از سوی ستاد انتخابات بودند تا نتایجی واقعی و رسمی، به دور از هیجان و برداشتهای شخصی را به مردم برسانند و رسالت رسانهای خود مبنی بر انتشار اخبار صحیح را انجام دهند.
جدای از ماجرای انتخابات، در مورد شایعه درگذشت «خسروی آواز ایران، محمدرضا شجریان» نیز رسانههای محلی و رسانههای غیررسمی به سرعت به شایعات دامن زده و سپس نیز اخبار خود را تکذیب کردند، اما رسانههای رسمی و خبرگزاریها بدون اطلاع از منابع موثق، خبری در این خصوص منتشر نکردند و به محض دریافت اطلاعات متقن نیز منتشر کرده و از ادامه شایعات جلوگیری کردند.
بر اساس این گزارش، در جامعهای که گسترش فضای مجازی تا دل دور افتاده ترین روستاها و بین اقشار مختلف مردم کشیده شده است، جا دارد که مسئولان امر نظارت بیشتری بر فعالیتهای رسانهها داشته و همچنین مردم نیز با ارتقای سواد رسانهای خود، رسانهها و اخبار رسمی را دنبال کنند.
انتهای پیام