مسوول سولفورزدایی از سوخت،وزارت نفت یا نیرو؟

رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با اشاره به ضرورت سولفورزدایی از سوخت گفت: تاکید بر این است که وزارت نفت سوخت گاز به نیروگاه‌ها تزریق کند اما در گزارش وزارت نیرو تمامی برنامه‌ها متوجه وزارت نفت شده است و برنامه‌ای از سوی این وزارتخانه در خصوص سولفورزدایی از سوخت ارائه نشد.

به گزارش ایسنا، محمد مهدی میرزایی در چهل و سومین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها با اشاره به کنترل آلایندگی نیروگاه‌ها به عنوان نخستین دستور جلسه این کارگروه گفت: کنترل آلایندگی نیروگاه‌ها امروز نخستین دستور جلسه است که در آن ارائه راهکارها و تدابیر لازم جهت کاهش آلایندگی نیروگاه‌ها مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: رایزنی‌هایی برای این موضوع از سوی وزارت نفت و نیرو انجام شده و مکاتباتی در این زمینه از سوی این وزارتخانه با تاکید بر سولفورزدایی از سوخت در مقصد بوده است. از سوی دیگر وزارت نیرو نیز اعلام کرده است نصب دستگاه‌ها برای سولفورزدایی در نیروگاه‌ها هزینه زیادی دارد و بهتر است در مبدا انجام شود.

میرزایی ادامه داد: مقرر شد وزارت نیرو برنامه‌های خود را در این زمینه اعلام کند که چگونه فرآیند سولفورزدایی از سوخت را انجام خواهد داد و در جلسه امروز گزارشی از سوی نماینده وزارت نیرو ارائه خواهد شد.

وی تاکید کرد: استفاده از سوخت مازوت به جهت زیست محیطی و مسائل اقتصادی برای نیروگاه‌ها به صرفه نیست لذا مقرر شد وزارت نیرو برنامه‌های خود را در این زمینه ارائه کند. در حقیقت تاکید بر این است که وزارت نفت سوخت گاز به نیروگاه‌ها تزریق کند . در گزارش وزارت نیرو نیز تمامی برنامه‌ها متوجه وزارت نفت شده است و برنامه‌ای در خصوص سولفورزدایی از سوخت ارائه نشد.

میرزایی در بخش دیگری از این جلسه درباره محدوده طرح کاهش آلودگی هوا که دومین دستور جلسه امروز کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها بود، گفت: مقرر شد در سطح کلانشهرها طرح کاهش آلودگی هوا اجرایی شود و نخستین شهری که با فراهم کردن زیر ساخت‌ها این طرح را به اجرا گذاشت تهران بود البته اختلاف‌هایی میان پلیس و شهرداری در مورد واگذاری سرورها وجود داشت.

وی ادامه داد: در نهایت تصمیم گیری شد که تجهیزات این حوزه باید در اختیار شهرداری‌ها باشد. در همین راستا شهرداری مکاتباتی با سازمان حفاظت محیط زیست کرد و در خصوص عدم فراهم شدن زیر ساخت‌های اجرایی این طرح موضوعاتی اعلام شد که از جمله آنها می‌توان به لزوم افزایش ظرفیت استعلام از سامانه معاینه فنی یکپارچه (سیمفا) اشاره کرد.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به این که طرح کاهش آلودگی هوا بیش تر از آن که طرح ترافیکی باشد، طرح محیط زیستی است،گفت: براساس مکاتبه شهرداری و سازمان حفاظت محیط زیست ما نیز در مورد طرح کاهش آلودگی هوا با وزارت کشور مکاتباتی داشتیم تا روند اجرایی این طرح در شهرهای مختلف را پیگیری کنیم.

به گزارش ایسنا، در ادامه این جلسه نماینده وزارت کشور در تشریح روند اجرایی طرح کاهش آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور گفت: با کلانشهرها مکاتباتی انجام شده  است. از ابتدای آذر ماه سال جاری تا اواخر بهمن ماه روزانه ۳ میلیون استعلام معاینه فنی برای خودروهای تهرانی از سامانه سیمفا انجام شده که حداکثر ظرفیت برای تهران در حدود سه میلیون استعلام بوده است.

وی افزود: در اصفهان روزانه حدود ۹۰۰۰ استعلام و در مشهد روزانه حدود ۷۰۰۰ استعلام انجام شده در  حالی که حداکثر ظرفیت برای این شهرها در حدود ۵۰ هزار استعلام روزانه بوده است.

نماینده وزارت کشور ادامه داد: یک میلیون و ۳۸۵ هزار و ۷۷۲ برگه جریمه به دلیل نداشتن معاینه فنی در تهران به ثبت رسیده است. در حال حاضر شهر اهواز دوربین‌ها و زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده و با توجه به مذاکرات استانداری و فاوای ناجا مقرر شده است که کد تخلف برای این موضوع اختصاص پیدا کنند. در تبریز نیز از خرداد ماه آینده مقرر شده طرح کاهش آلودگی هوا اجرایی شود. در حال حاضر در این شهر پیامک‌های ارشادی در حال ارسال است. در شهر شیراز نیز از خرداد ماه سال آینده این طرح اجرایی خواهد شد و در حال حاضر پیامک‌های ارشادی ارسال می‌شود.

وی تاکید کرد: در مورد شهر قم ۱۸۰ دوربین در شهر نصب شده ولی ناجا به دلیل ایراداتی که از دوربین‌ها گرفته تنها سه مورد را تایید کرده و مابقی با استانداردهای مدنظر ناجا مغایر است. موارد اعلام شده گزارش‌های بوده که از سوی شهرداری‌ها برای وزارت کشور در خصوص اجرای طرح کاهش آلودگی هوا ارسال شده است.  در مورد شهر کرمانشاه نیز هیچ اقدامی در این زمینه انجام و  زیرساختی نیز فراهم نشده است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۳:۰۲
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 98113022479
  • خبرنگار : 71505