به گزارش ایسنا، برند گردشگری ایران با نماد تصویری «سیمرغ» و شعار «ایران باشکوه» (IRAN Majestic) همزمان با افتتاح سیزدهمین نمایشگاه گردشگری ایران توسط وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رونمایی شد.
هویت بصری برند گردشگری، سیمرغی به رنگ آبی است که به گفته علیاصغر مونسان _ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی _ هویت دینی و ملی ایران را به تصویر میکشد و تمام ویژگیهای مثبت مردم ایران را منتقل میکند و منحصر به فرد و متعلق به ایران است و نمونه آن در کشورهای دیگر دیده نمیشود.
او همچنین گفت: سیمرغ ویژگیهای زیادی دارد که شاعران و نویسندگان ایرانی زیاد به موضوع آن پرداختهاند.
مونسان این سیمرغ را کاملترین لوگو برای گردشگری ایران دانست و افزود: فرم این پرنده اساطیری درحال پرواز نشانه اوج گرفتن گردشگری ایران است.
وی با اشاره به شعار انتخاب شده در کنار برند گردشگری ایران، اظهار کرد: درباره انتخاب سیمرغ به عنوان هویت بصری برند گردشگری صد درصد وفاق وجود داشت اما درباره شعار بحث و حرفهایی شد.
زاهد شفیعی، مدیر پروژه برند گردشگری در وزارت میراث فرهنکی، گردشگری و صنایع دستی درباره شعار گردشگری با عنوان IRAN Majestic به ایسنا گفت: این شعار هنوز قطعی نشده و همزمان با نمایشگاه گردشگری، کمپینی ایجاد شده که شعار را به رأی و نظرسنجی گذاشته است و احتمال تغییر آن وجود دارد.
پویا محمودیان، معاون صنایع دستی هم درباره سیمرغ فلزی که در مراسم افتتاحیه نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی رونمایی شد، به ایسنا گفت: این پرنده هنر قلمکاری است که برای خلق آن پنج شبانه روز وقت صرف شده است و تماما صنایع دستی است.
سیمرغ گردشگری درحالی به عنوان برند قطعی گردشگری ایران انتخاب شده که همچنان درباره چرایی انتخاب این سمبل برای ایران و نقش، فرم و رنگ انتخاب شده برای آن و همچنین نقدهایی درباره شعار «ایران باشکوه» IRAN Majestic مطرح شد.
برای طراحی این برند گردشگری طبق اظهارات قبلی معاون گردشگری حدود یک سال زمان صرف شده است.
در مراسم رونمایی از برند و شعار گردشگری ایران نیز اعلام شد که درباره انتخاب پرنده سیمرغ به رنگ آبی که روی بدن و بالهای آن تصویری شبیه مقرنس دیده میشود، حدود ١٧٠٠ کارشناس، استاد دانشگاه و متخصص و گردشگری خارجی نظر دادهاند.
ایران تاکنون برند گردشگری نداشته، هرچند در مقاطعی شعارهای موقتی به منظور معرفی کشور در نمایشگاههای گردشگری داشته است. علاوه بر این نزدیک به دو دهه همایشها و کارگاه های مختلفی با موضوع برند گردشگری در کشور برپا شده بود که هیچ از یک آنها منتج به خلق برند یا شعار گردشگری نشد.
انتهای پیام