حمیدرضا عظیمیان امروز (چهارشنبه -۲۳ بهمن ماه) در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه فولاد مبارکه بزرگترین تولید کننده ورقهای فولادی در منطقه است، اظهار کرد: این شرکت همچنین بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان به شمار می رود و سهم ۵۰ درصدی در تولید فولاد کشور دارد.
وی با بیان اینکه ارزش این شرکت ۱۱۰ هزار میلیارد تومان است، افزود: ۱۰۰۰ کارخانه به طور مستقیم و ۳۰۰۰ کارخانه به طور غیرمستقیم از مشتریان فولاد مبارکه هستند.
به گزارش ایسنا، مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به ظرفیت تولید ۷.۲ میلیون تنی فولاد مبارکه و ۱.۶ میلیون تنی فولاد سبا در سال، یادآور شد: بیشترین سهام فولاد مبارکه در اختیار شرکتهای سرمایه گذاری سهام عدالت و ایمیدرو است.
وی با بیان اینکه برخلاف ذوب آهن مشتریان فولاد مبارکه تنها تولیدکنندگان و صنعتگران هستند، اظهار کرد: زنجیره تولید فولاد مبارکه از معادن تا ورق رنگی کامل است، از سوی دیگر ۱۰۰ شرکت با فولاد مبارکه کار می کنند.
عظیمیان با بیان اینکه در بسیاری از واحدهای تولیدی میان ظرفیت اسمی و واقعی تفاوت فاحشی وجود دارد، تاکید کرد: با این وجود گروه صنعتی فولاد مبارکه همواره بیش از ظرفیت اسمی خود توان تولید و بهره برداری دارد، از سوی دیگر با تامین مواد اولیه مورد نیاز نورد گرم فولاد مبارکه می تواند بیش از ظرفیت اسمی خود تولید داشته باشد.
وی با بیان اینکه در این مجموعه ۳۵۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم فعالیت دارند، ابراز امیدواری کرد: مهمترین طرح توسعهای فولاد مبارکه از جمله کنسانتره سنگ آهن، کارخانه الکترودگرافیت، فولاد سفید دشت و نورد گرم دو تا اوایل سال آینده به بهره برداری برسد.
مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان با بیان اینکه از ابتدای فعالیت فولاد مبارکه تاکنون فروش داخلی و صادرات آن به بیش از ۲۰ میلیون تن فولاد رسیده است، تصریح کرد: در این مدت ارزآوری این شرکت ۸ میلیارد دلار بوده همچنین میزان فروش محصولات فولاد مبارکه طی ۱۰ ماهه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است.
وی در ادامه با بیان اینکه میزان برداشت آب از زاینده رود از سوی این شرکت کاهش داشته و امروز به یک درصد رسیده است، گفت: میزان برداشت آب فولاد مبارکه از زاینده رود در سال ۱۳۹۲ حدود ۴.۲ مترمکعب بر تن بوده که اکنون به ۲.۷ مترمکعب بر تن کاهش یافته است.
عظیمیان با تاکید بر اینکه فولاد مبارکه در سطح دنیا کمترین مصرف آب را در بین کارخانجات فولادی دارد، اظهار کرد: این شرکت به طور دائم اقدام به بازیافت، بازچرخانی و تصفیه آب میکند و میزان مصرف آب این شرکت از سال ۱۳۷۰ از ۴۰ میلیون مترمکعب اکنون به ۱۸ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.
وی با انتقاد بر اینکه وقتی مشکلی برای کشاورزی اصفهان پیش می آید متاسفانه فولاد مبارکه و صنعت را متهم می کنند، تصریح کرد: این شرکت برای کاهش مصرف آب همواره تلاش می کند و به همین منظور سیستم تصفیه فاضلاب ۹ شهر اطراف فولاد مبارکه توسط این شرکت اجرا شده است.
مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان با تاکید بر اینکه از ابتدای امسال بیش از ۶ میلیون تن فولاد از سوی فولاد مبارکه فروخته شده است، تاکید کرد: همواره برای تامین نیاز بازار داخلی تلاش می کنیم، اما متاسفانه مشکلات نهادهای دیگر به سیستم فولاد مبارکه تعمیم داده میشود.
وی با بیان اینکه فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین شرکت بورسی کشور طی یک سال گذشته دو بار افزایش سرمایه داده است، اظهار کرد: ایمنی همواره یکی از مهمترین مسائل مورد تاکید فولاد مبارکه است و به همین منظور سرمایه گذاری ویژه ای برای ارتقا سطح ایمنی کارکنان خود انجام داده است.
عظیمیان با اشاره به بومی سازی ۸۰ درصد قطعات مورد نیاز فولاد مبارکه از سوی این شرکت، ادامه داد: فولاد مبارکه در سال جاری ۳۸۵۰ قطعه را بومی سازی کرده و از ابتدای سال جاری تاکنون بومی سازی ۱۰۰۰ قطعه را در دستور کار خود قرار داده است.
وی تاکید کرد: تلاش فولاد مبارکه رسیدن از سطح قطعه سازی به سطح ماشین سازی است، همچنین طرح ۵ میلیون تنی شهید خرازی که در دهه ۸۰ مصوب شد منتظر آخرین حلقه خود یعنی نورد گرم دو است که با بهره برداری از آن از واردات فولاد بی نیاز خواهیم شد.
مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان در ادامه بزرگترین مشکلی اصلی فولاد مبارکه را در تأمین سنگ آهن، کنسانتره و گندله عنوان کرد و گفت: متأسفانه برخی از فعالان معدنی وارد فولاد سازی شدهاند همچنین صادرات معدنی نامتوازن شده و ناهماهنگی در تولید فولاد ایجاد شده است.
وی تصریح کرد: ما در تولید فولاد از دنیا عقب نیستیم، اما در تولید ورق، ۱۰ تا ۱۲ سال از دنیا عقب ماندهایم و این به دلیل عدم راه انداری پروژه نورد دو گرم فولاد مبارکه است.
عظیمیان با اعتقاد بر اینکه تولید فولاد مبارکه بیش از نیاز بازار است، گفت: متاسفانه مدیریت نادرست بازار توسط دستگاههای ذیربط موجب میشود تا گاهی مشکلاتی در تأمین نیاز کشور ایجا شود.
وی در خصوص پروژه نورد دو گرم فولاد مبارکه، توضیح داد: از سال ۱۳۸۴ تاکنون دو مرتبه مناقصه بینالمللی برای اجرای این پروژه برگزار شده که متأسفانه تحریمها باعث شده تا اجرای این پروژه متوقف شود.
مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان افزود: در حال حاضر یک شرکت چینی در مناقصه مجری پروژه نورد گرم ۲ شده است، البته ویروس کرونا تا حدودی موجب تعویق انعقاد قرارداد میان چین و جمهوری اسلامی ایران برای اجرای پروژه نورد گرم ۲ شده است.
وی در خصوص اعتبارات مورد نیاز این طرح، اظهار کرد: اعتبار مورد نیاز نورد گرم ۲ حدود ۲۶۰ میلیون یورو است و بخشی از پرداخت قرارداد مربوط به این طرح از محل فروش محصولات فولاد مبارکه تأمین خواهد شد.
عظیمیان با بیان اینکه بیش از پنج هزار میلیارد تومان از منابع اعتباری با بومی سازی محصولات و قطعات فولاد مبارکه صرفهجویی شده است، گفت: سال آینده پروژه ساخت اولین ماشین فولاد مبارکه اصفهان، به نتیجه میرسد.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه مواد اولیه مورد نیاز برای فولادسازان در کشور وجود دارد، اظهار کرد: متاسفانه مدیریت ناکافی در این بخش باعث شده تا گاهی این زنجیره برهم بخورد.
مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان در خصوص تاثیر تحریم ها بر عملکرد فولاد مبارکه، گفت: متاسفانه تحریمهای ثانویه آمریکا مشکلاتی را در حوزه جابجایی پول، خرید و صادرات برای فولاد مبارکه به وجود آورده اما این شرکت در تلاش برای به حداقل رساندن تا اثرات تحریمها است.
وی اضافه کرد: از سوی دیگر در بخش الکترودگرافیت هیچ مشکلی نداریم و تا دو سال آینده فولاد مبارکه ذخیره سازی خود را انجام داده است.
عظیمیان همچنین در خصوص ورود فولاد مبارکه برای اجرای پروژه سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ، توضیح داد: سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ پروژه ای امنیتی برای اصفهان است و اجرای آن باعث میشود تا حیات مردم اصفهان به خطر نیافتد، به همین منظور فولاد مبارکه در راستای مسئولیت های اجتماعی خود سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیارد تومانی در تأمین ورقهای فولادی لوله های این خط آبرسانی انجام داده است.
وی در خصوص سهم افزایش هزینه تولید ورق های فولادی در بخش های مختلف تولید از جمله مسکن، خودروسازی، لوازم خانگی و ...، توضیح داد: سهم هزینه ورق های فولادی در بخش ساختمان ۴ درصد و اگر مسکن گران شود نمی توان آن را گردن فولاد انداخت.
مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان افزود: همچنین سهم صنعت خودرو زیر ۱۰ درصد است و در تعاملاتی که با خودروسازان داشته ایم، نمی توان گرانی خودرو را به فولاد ارتباط داد.
وی تاکید کرد: در آینده فولاد مبارکه ورق بدنه، سقف و کاپوت خودروها و حتی برای خوردوهای شاسی بلند را تامین می کند.
عظیمیان همچنین در پایان با اشاره به اینکه بیشتر استان های کشور خط هوایی مخصوص خود را دارند، اظهار کرد: هئیت مدیره فولاد مبارکه در جلسه هفته گذشته خود مصوب کرد که خط هوایی با محوریت اصفهان و مبارکه برای استان تأسیس کند و این اقدام را در راستای مسئولیت های اجتماعی خود انجام می دهد.
وی با بیان اینکه راه اندازی این خط هوایی خواست تمام نمایندگان مجلس و مدیریت استان است، تصریح کرد: فولاد مبارکه با سرمایه گذاری خود در سال آینده راه اندازی این خط هوایی را کلید می زند.
مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان با بیان اینکه در ابتدا این درخواست باید در سامانه هوایی کشور ثبت شود و سپس مصوبه شورای عالی هوانوردی را به دست آورد، گفت: بعد از این مرحله فولاد مبارکه در تامین هواپیما و کادر مربوط آن اقدام خواهد کرد و این اتفاق در اوایل نیمه نخست سال ۱۳۹۹ اتفاق خواهد افتاد.
به گفته عظیمیان راه اندازی این خط هوایی به عنوان یکی از زیرساخت های اساسی موجب توسعه استان اصفهان به خصوص در بخش صنعت و گردشگری می شود.
انتهای پیام