به گزارش ایسنا، دکتر عاملی در این جلسه طی سخنانی با گرامیداشت فرا رسیدن ایام الله دهه فجر گفت: این روزها باید بیشتر به نعمت الهی انقلاب اسلامی فکر کنیم و خداوند را به خاطر این نعمت شاکر و سپاسگزار باشیم.
وی افزود: شکر این نعمت یعنی توجه به این موضوع که انقلاب اسلامی واقعا از نظر اجتماعی، فرهنگی و دینی ما را زنده کرده است. در مقابل شکر گذاری نعمت های انقلاب که بزرگترین نعمت تاریخ ایران به حساب می آید، کفر و پوشاندن و نادیده گرفتن نعمت انقلاب اسلامی است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با یادآوری نقش شهیدان در پیروزی و حفظ انقلاب اسلامی ادامه داد: همه باید از شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مدافعین حرم و... سپاسگزار باشیم چون به این شهدا مدیون هستیم.
عاملی گفت: اینکه حکیم انقلاب اسلامی حضرت آیه الله خامنه ای بر اسلام انقلابی تاکید می کنند ریشه در تعالیم قرآنی دارد: اِنَّ الَّذِینَ قالُوا رَبُّنَا اللهُ ثُمَّ استَقاموا ... الله گفتن و بر راه خدا پایدار بودن مستلزم مقاومت و توجه به تعالیم مقاومت اسلامی است. باید مسیر عمل صالح را گسترده کرد، در واقع باید بر گسترش عمل صالح مقاومت کرد.
انقلاب اسلامی حرکتی خلاف جریان رایج سیاسی و فرهنگی غرب است
وی افزود: انقلاب اسلامی حرکتی خلاف جریان رایج سیاسی و فرهنگی غرب است و در حالی که بسیاری از متفکران و از جمله آنتونی گیدنز عصر انقلاب دینی را پایان یافته تصور می کردند؛ در عصر سیطره و تسلط سکولاریسم یک انقلاب دینی به پیروزی رسید و جهان را متحول کرد. در آن زمان عوامل اقتصادی و دموکراسی خواهی را عامل انقلاب تلقی می کردند ولی انقلاب اسلامی با مطالبه الهی و دینی ظهور پیدا کرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به برگزاری همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی گفت: حرکت های علمی از این دست هرچه خود جوشتر باشد موفق تر است و به همین دلیل باید اتکاء به منابع دولتی در این زمینه کاهش یابد.
وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی به رشته های علمی جدید که حاصل پیشرفت های فناوری و ارتباط این پیشرفت ها با حوزه فرهنگ است، توجه خوبی دارد.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به رویکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی در تدوین سیاست های علمی و فرهنگی گفت: رویکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که ایده ها در قالب لوایح باید از جانب دستگاه های ذی نفع و نهادهای مردم نهاد برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شوند.
سبکهای سنتی و قدیمی حکمرانی؛ دیگر توانایی اداره جامعه را ندارند
وی افزود: حوزه فناوری های نو یک حوزه بسیار مهم است و چون بر اثر این فناوری ها ما با یک انتقال بزرگ اجتماعی مواجه شده ایم و به همین علت دیگر روش های سنتی و قدیمی حکمرانی توانایی اداره جامعه را ندارند.
عاملی با اشاره به مفهوم جغرافیای فرهنگی ادامه داد: واقعیت این است که جغرافیای فرهنگی تغییر کرده است و امروز همه می دانند که فرهنگ یک جامعه توسط دولت و جامعه در حوزه جغرافیایی آن جامعه به تنهایی ساخته نمی شود بلکه با توجه به ارتباطات همزمان و یکپارچه، متغیرها و مولفه های زیادی در فرهنگ تاثیرگذار هستند که خارج از جغرافیا قرار دارند و در واقع مداخلات فرامحلی فرهنگی زیاد شده است.
وی با اشاره به میزان تولید محتوای دیجیتال در منطقه غرب آسیا گفت: نقش این منطقه در تولید محتوای فضای مجازی کمتر از یک درصد است و بیش از ۹۹ درصد این محتوا توسط جهان دیگر یعنی جهان غرب تولید می شود که این موضوع یک تهدید است.
عاملی افزود: بر اساس تحول در حوزه فناوری های جدید؛ بسیاری از رشته های علمی دچار تغییر و تحول جدی شدهاند و میتوان گفت هوش مصنوعی مفاهیم زیادی و از جمله مفهوم حکمرانی را تغییر داده است.
طرح موضوع سواد رسانه ای و مجازی، از یک تحول بنیادین در علوم خبر می دهد
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بنا براین امروز با یک عرصه بزرگ در محیط دیجیتال مواجه هستیم و طرح موضوع سواد رسانه ای و مجازی در واقع از یک تحول بنیادین در علوم خبر می دهد.
وی با اشاره به اهمیت کار علمی در این زمینه گفت: بنا بر این انجمن علمی سواد رسانه ای یک انجمن مهم و مادر علمی است که می تواند کارکردهای زیادی داشته باشد.
عاملی افزود: موضوع سواد رسانه ای از ابعاد مختلف قابل دسته بندی است و با توجه به تاثیرات فضای مجازی در زندگی ما، این فضا یک فضای حقیقی و واقعی است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به حوزه های سه گانه سواد شامل سواد عمومی، سواد خصوصی و سواد اختصاصی ادامه داد: سواد اختصاصی جامعه ایران سواد متناسب با عرصه دینی و اسلامی است.
وی گفت: سواد تخصصی دایره بزرگتری دارد و به حوزه های تخصصی حوزه و رشته های مختلف مربوط می شود و به همین دلیل متاثر از فناوری های جدید است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مفهوم صنعت ۴ نیز افزود: صنعت ۴ صنعت فیزیکال سایبرنتیک است و امروز در صنایع کشورمان این صنعت جای خود را باز کرده است.
عاملی ادامه داد: موضوع "کار از راه دور" یکی دیگر از ثمرات صنعت ۴ است.
وی افزود: هم اکنون در حوزه پزشکی ۲۴ حوزه کار از مسیر دور مطرح شده که شامل جراحی از دور، پرستاری از دور و... است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مفهوم حکمرانی نو ادامه داد: این موضوع و مفهوم بسیار مهم است و دولت هوشمند و الکترونیک در این زمینه نقش مهمی دارد.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به تجربه کشور کره جنوبی در این زمینه گفت: در این کشور در طول یک بازه زمانی مشخص، مراجعه مردم به ادارات دولتی صفر شد و به این دلیل فساد اداری نیز به همین نسبت در ادارات کره جنوبی کاهش یافت.
دکتر فتوره چی هم در این نشست با طرح این پرسش که آیا مفهوم سواد رسانه ای صحیح است یا مفهوم سواد اینترنتی، گفت: می خواستم بدانم این تغییر مفهوم خاصی دارد یا به مقتضای تغییر در ادبیات و گفتمان این تغییر را اعمال شده است؟
دکتر عاملی با اشاره به سابقه موضوع صنعت رسانه ای گفت: هنگامی که آدورنو و هورکهایمر مقاله معروف خود در این زمینه را نگاشتند این مفهوم وارد گفتمان علمی جهان شد.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به موضوع وب ۵ افزود: جهان مجازی یک واقعیت است و محیط وب ۵ فضای ارتباطات را یکپارچه کرده است.
عاملی با اشاره به اهمیت الگوریتم ها در فضای مجازی گفت: با توجه به حاکم شدن الگوریتم ها در فضای مجازی، عصر جدید "عصر الگوریتم ها" نامگذاری شده است.
وی افزود: اکنون هوش مصنوعی حدود ۲ هزار میلیارد دلار گردش مالی دارد.
سواد رسانهای شکل بازاری پیدا کرده است
دکتر حسن بشیر ـ رییس سومین همایش سواد رسانهای و اطلاعاتی نیز اظهار کرد: امسال با همکاری مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال تحول مثبتی در بحث راه اندازی همایش سواد رسانهای ایجاد و این امر به دانشگاه امام صادق (ع) شد.
وی افزود: با تشکیل شورای علمی و راهبری این همایش، با حضور اساتید و پژوهشگران از دانشگاه ها و پژوهشگاه های مختلف انتظار داریم تا این همایش در گفتمانسازی سواد رسانهای و اطلاعاتی تحول مثبتی ایجاد کند.
بشیر با اشاره به پیشینه این همایش و نقش انجمن سواد رسانهای ایران در برگزاری آن، استفاده از تجربه گذشته را سببساز اتفاقات بهتر در همایش پیش رو عنوان کرد.
این استاد دانشگاه امام صادق(ع) همچنین تاکید کرد: متاسفانه سواد رسانهای شکل بازاری پیدا کرده است و ما در تلاشیم شکل عمومی و مردمی داشته باشد.
وی افزود: با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی قصد داریم تا به موضوع سواد رسانه ای و اطلاعاتی در نظام آموزشی کشور جایگاه مناسبی اختصاص دهیم که ایجاد گروههای درسی سواد رسانهای و اطلاعاتی در بسط و توسعه این نهضت بسیار راهگشا خواهد بود.
به سواد مجازی توجه بیشتری کنیم
در ادامه جلسه دکتر بهمنی ـ رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال نیز گفت: با توجه به تحولات فضای مجازی اگر بخواهیم حوزه فرهنگ عمومی و فرهنگ تخصصی را با یکدیگر مرتبط کنیم باید به سواد مجازی توجه بیشتری کنیم.
تحولات اجتماعی اهمیت سواد رسانهای را به ما گوشزد میکنند
در ادامه جلسه دکتر عبدالکریم خیامی ـ دبیر شورای علمی سومین همایش سواد رسانهای و اطلاعاتی نیز گفت: باید از تلاشهای برگزارکنندگان دو همایش قبلی که با عناوین "مسئولیت اجتماعی" و "خانواده" برگزار شد، قدردانی کنیم.
وی افزود: بعد از تشکیل کمیتههای علمی و راهبری، چارچوب مفهومی همایش با توجه به بیاینه گام دوم انقلاب و تمدن سازی نوین اسلامی ترسیم شد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) ادامه داد: برخی تحولات اجتماعی اهمیت سواد رسانهای را به ما گوشزد میکنند و برای شناخت این تحولات که رسانه ها در آن نقش فراوانی دارند، باید به موضع سواد رسانه ای تسلط داشته باشیم.
خیامی گفت: موضوع "حکمرانی نوین" یکی دیگر از موضوعاتی است که موردتوجه قرار گرفته و ارتباط این مفهوم با سواد رسانهای و اطلاعاتی موضوع سومین همایش است.
وی افزود: ظرفیت و قابلیتهای شورای های تخصصی و اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی میتواند در این زمینه کمکرسان باشد.
دانشگاه ها باید برای رسانه خط مشی تعیین کنند
بر اساس این گزارش، دکتر حسن خجسته عضو شورای علمی سومین همایش سواد رسانهای و اطلاعاتی با بیان اینکه موضوع سواد رسانهای و اطلاعاتی باید به شکل عملیاتی مورد توجه قرار گیرد، تاکید کرد: متاسفانه در حال حاضر درک و فهم واقعی از سپهر رسانهای کشور وجود ندارد. باید به مرحله ای برسیم که بتوانیم بگوییم مثلا صدا و سیما در محاصره رسانهای باید چه کنشی داشته باشد.
خجسته گفت: دانشگاه ها باید برای رسانه خط مشی تعیین کنند.
وی افزود: عدم فهم عمیق از سواد رسانه ای یکی از مشکلات سپهر رسانه ای کشور است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: رسانه های کشور باید برای مواجهه با رسانه های دیگر توانمند شوند و به همین دلیل باید اعتماد سازی رسانه ای به طور جدی مد نظر قرار گیرد.
در این جلسه اعضای شورای علمی و شورای راهبری سومین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی حضور داشتند.
این همایش با مشارکت مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و توسط دانشگاه امام صادق(ع) آبان ۱۳۹۹ برگزار میشود.
بر این اساس آخرین مهلت ارسال چکیده ۲۹ اسفند ۹۸ و آخرین مهلت ارسال مقاله ۲۰ تیر ۱۳۹۹ تعیین شده است.
علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت همایش به آدرس Milconf.ir مراجعه کنند.
انتهای پیام