روایتی از شغل‌های کاذب تلگرامی

چند می‌گیری کاربر عضو کنی؟!

اضافه کردن عضو به گروه‌ها و کانال‌ها برای افزایش تعداد اعضا، این روزها در حالی به یکی از راه‌های درآمدزایی تبدیل شده که از سوی دیگر نارضایتی بسیاری از کاربران را هم سبب شده است.

به گزارش ایسنا، ‌نمی‌توان انکار کرد که شغل‌های امروز تحت تاثیر پیشرفت سریع فناوری و اضافه شدن قابلیت‌هایی از شبکه‌های اجتماعی تا پیام‌رسان‌ها هستند. با وجود این، همواره جلوه‌های دیگری از اثرات فناوری نیز وجود دارد؛ در مورد شغل‌هایی که وابسته به فناوری هستند، صرف نظر از تغییر حالت از شغل‌های سنتی به مدرن، می‌توان به شغل‌های کاذب و یا راه‌های درآمدی اشاره کرد که شاید نتوان حتی از آن‌ها با عنوان شغل یاد کرد، اما این روزها حسابی بازارشان گرم شده است.

استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام برای تبلیغ کسب‌وکارها و پیام‌رسانی مانند تلگرام برای پیدا کردن مشتری‌، یکی از روش‌هایی است که این روزها محبوبیت زیادی دارد و حتی بسیاری از شغل‌های کوچک و خرد بدون استفاده از این قابلیت‌ها، از بین می‌روند همانطورکه سال گذشته با آغاز فیلترینگ تلگرام که تا امروز هم ادامه یافته و یا با قطع چند روزه‌ اینترنت در ماه‌های گذشته، بسیاری از این کسب‌وکارهای کوچک از تعطیل شدن کاسبی‌شان گله داشتند.

البته که در این مدت آمار بسیاری هم از شغل‌هایی که در فضای سایبری شکل گرفته، ارائه شده است. برخی مانند محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - پیش از این از سهم ۱۷ درصدی تلگرام در اشتغال فضای مجازی سخن می‌گفتند و در مقابل، منتقدان هم به این آمار اعتراض داشته و معتقد بودند فعالیت‌هایی مانند مدیریت این پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی که این روزها هم بسیار باب شده، شغل محسوب نمی‌شوند.

اما یکی از روش‌های دیگری که به‌تازگی موجب به روشی برای درآمدزایی در فضای سایبری و خصوصا گروه‌ها در پیام‌رسان‌ تلگرام تبدیل شده، تشویق کاربران به اضافه کردن اعضا به این گروه‌ها است و البته هرچه تعداد اعضایی که یک کاربر به این گروه‌ها اضافه کند، بیشتر باشد هم میزان واریزی بیشتر خواهد شد؛ صرف نظر از اینکه این واریزی‌ها واقعیت دارد یا تنها با هدف فریب کاربران برای وارد شدن به این بازی طراحی شده است.

از طرفی این روزها که انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک است تنور چنین کارهایی داغ شده است. بدین‌ترتیب که کاربران اینترنتی و کسانی که پیام‌رسانی را روی گوشی خود نصب دارند،‌ گاه و بیگاه و بدون اینکه خودشان بخواهند، عضو گروه‌هایی می‌شوند که مضامین انتخاباتی دارد و به نظر می‌رسد با هدف تبلیغات برای کاندیداهای مجلس ایجاد شده‌اند. البته با توجه به مدل عضویت چنین گروه‌هایی، این عضو شدن ظاهرا از طرف یکی از مخاطبان فرد صورت گرفته است.

با وجود این، کاربران این پیام‌رسان‌ها می‌توانند هر زمان که می‌خواهند، امکان عضو شدن در گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی را محدود کنند و این کار را با اصلاح تنظیمات این پیام‌رسان انجام دهند. بدین‌ترتیب کاربران می‌توانند انتخاب کنند چه کسانی امکان اضافه کردن آن‌ها به هر گروهی را داشته باشند و یا حتی این امکان را برای تمامی مخاطبان خود حذف کنند. هرچند در نهایت نمی‌توان از این واقعیت چشم‌پوشی کرد که با وجود رونق گرفتن کسب‌وکارها با بهره‌گیری از فضای سایبری، روش جدیدی برای سودجویی و کلاهبرداری هم پیدا شده است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ / ۰۵:۰۹
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 98111511343
  • خبرنگار : 71541