معاون اقتصادی استاندار قزوین:

 طراحی پردیس تولیدات روستایی متناسب با اقتصاد منطقه است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قزوین گفت: پردیس‌های روستایی متناسب با اقتصاد روستا طراحی می‌شوند، پردیس هر روستا در یک حوزه خاص متناسب با ظرفیت‌های آن منطقه در جهت افزایش اشتغال و تقویت اقتصاد روستا طراحی می‌شود.

عیسی قبادی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قزوین در گفتگو با ایسنا، تصریح کرد: در شرایط عمومی اقتصاد کلان و سپس اقتصاد خرد داریم، در حوزه اشتغال با بحثی روبه‌رو هستیم که ریشه کهنی دارد، حل مشکل اقتصادی از عهده ما خارج است و نمی‌توانیم قول دهیم که می‌توانیم آن را حل کنیم.

وی افزود: بخشی از مشکلات اقتصادی ساختاری و فرهنگی است که با تزریق پول حل نمی‌شود بنابراین نیاز است که فرهنگ‌سازی صورت بگیرد در این راستا می‌شود برای افرادی که می‌خواهند کار کنند اما ابزار کار ندارند برنامه‌ریزی کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قزوین اظهار کرد: با قرار دادن ابزار کار در اختیار افرادی که توانایی کاردارند اما ابزار کار، منابع، فضا و پول‌ندارند می‌توان وضعیت اشتغال را بهبود بخشید، دولت باید در این عرصه ورود پیدا کند.

وی یادآور شد: در استان قزوین با نگاه ویژه به روستاها، پردیس تولیدات روستایی برای اولین بار در کشور راه‌اندازی و مقدمات آن انجام‌شده است، برخلاف اینکه برخی افراد روستا را صرفاً محلی می‌دانند که تجمع انسانی به شغل کشاورزی و دام‌پروری مشغول هستند، ما معتقد هستیم که روستا نسبت به صدسال گذشته فرق کرده است.

قبادی تأکید کرد: امروز بخشی از دانش‌آموختگان کشور در روستاها ساکن هستند و این جمعیت دیگر ساختار قدیم با میانگین سواد پایین و کارگر ساده و مشاغل خاص نیستند بلکه فارغ‌التحصیلانی در روستا وجود دارند که از روستا مهاجرت می‌کنند، مهاجرت نسل جدید از روستا علی‌رغم مسائل اجتماعی، مسائل فرهنگی دیگری را نیز در پی دارد.

وی افزود: پردیس‌های روستایی متناسب با اقتصاد روستا طراحی می‌شوند، پردیس هر روستا در یک حوزه خاص متناسب با ظرفیت‌های آن منطقه طراحی می‌شود بنابراین پردیس تاکستان با پردیس طارم متفاوت است و بر اساس مطالعات صورت گرفته روستاها دسته‌بندی و با ایجاد پردیس بخشی از مشکلات اشتغال روستا حل می‌شود.

پردیس روستایی به سرمایه‌های خُرد جهت می‌دهد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قزوین بیان کرد: پردیس‌ها برخی از منابع ما در روستا را هدفمند می‌کند، گاهی اوقات ما پول می‌دهیم اما عملاً توفیق ایجاد نمی‌شود مثلاً خانواده‌ای که نیاز به تأمین جهیزیه دارد هزینه را به جهیزیه می‌دهد و اشتغالی ایجاد نمی‌شود؛ در این ۳۰ سال منابع زیادی در روستاها هزینه کردیم اما خروجی مناسبی دریافت نکردیم.

وی تأکید کرد: سرمایه‌گذاران خرد معمولاً در جامعه دیده نمی‌شوند، برای مثال فردی ۵۰۰ میلیون تومان یا یک میلیارد تومان دارد می‌گویند برای سرمایه‌گذاری حتماً باید سکه و دلار بخری یا یک واحد آپارتمان بخری و اجاره بدهی بنابراین برای سرمایه‌های خرد و متوسط تاکنون برنامه‌ای نداشتیم اما در این پردیس‌ها سرمایه‌های این‌چنینی جذب روستاها می‌شوند.

قبادی اظهار کرد: در پردیس روستایی با یک میلیارد تومان می‌توان به‌راحتی کارگاهی در روستا راه‌اندازی و اشتغال ایجاد کنیم، بخشی از زنان سرپرست خانوار و خانواده‌های آسیب‌پذیر ما نیز در روستاها زندگی می‌کنند بنابراین در این حوزه می‌شود کمک کرد.

وی بیان کرد: در بخش شهر نیز کارهایی انجام‌شده اما دیده نمی‌شود چراکه کارها پراکنده هستند و انسجام لازم را ندارند، قانون تکلیف را روشن کرده است ماده ۱۶ ساماندهی مشاغل خرد مکلف کرده است که در شهرها با همکاری سازمان راه و شهرسازی، شهرداری و مجموعه فرمانداری بازارچه روزانه یا ساعتی تعریف شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قزوین تصریح کرد: برای مثال فضایی ایجاد می‌شود و در هفته ده ساعت بازار به هر فرد اختصاص دارد و بازار به‌صورت چرخشی است یعنی هر فرد می‌تواند تولیداتش را عرضه کند و اجاره‌ای پرداخت نکند، این امر در استان‌های دیگر اتفاق افتاده است و باید در قزوین نیز اجرا شود ابتدا باید جانمایی مناسب صورت بگیرد، برای راه‌اندازی آن به حمایت دستگاه‌های اجرایی مرتبط نیاز داریم.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ / ۰۸:۳۳
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 98111409475
  • خبرنگار :