عبدالمجید مصلح ظهر امروز در سیزدهمین نشست کارگروه تخصصی ویژه دانشگاه پیام نور و دانشگاه فرهنگیان به میزبانی دانشگاه پیام نور بوشهر اظهار کرد: مهمترین گلوگاه نظام آموزشی ورودی های آن است و اگر این مورد رسیدگی نشود خروجی با کیفیت نخواهیم داشت، لذا برای تضمین کیفیت آموزش عالی باید ورودی های با کیفیت جذب کنیم.
وی افزود: اتفاقاتی در نظام آموزشی افتاده که شایسته نظام نیست و باید چاره اندیشی کرد و به شکلی عمل کنیم که نظام آموزشی را به جایگاه اصلی خود برسانیم. این مهم یکی از وظایف اصلی هیات های واحدهای نظارت و ارزیابی در دانشگاه ها که با توجه به شرایط موجود کار سخت و دشواری است.
این مسئول خاطرنشان کرد: برای سنجش کیفیت دانشگاه سنجش خروجی نشانه خوبی برای پایش عملکردها نیست زیرا جایی می توان از روش های مبتنی بر خروجی استفاده کنیم که با خروجی های سنجش پذیر عینی مواجه باشیم در صورتی که در خیلی از لایه ها نمی توان خروجی ها را اندازه گرفت. بنابراین وقتی خروجی های یک مجموعه قابل اندازه گیری عینی نیست عمدتاً تمرکز ما باید بررسی ورودی ها باشد.
رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر تاکید کرد: ورودیها یعنی اینکه منابع انسانی باید چه کیفیتی داشته باشد آیا توانستیم دانشجویان با کیفیتی جذب کنیم. دانشگاه های ما شدیدترین آسیب ها را از ورودی های خود خورده اند؛ زیرا به صورت حرفه ای ورودی جذب نکردهایم، از دانشجو تا رشته ها و استاد و کارمند و این موضوع سبب کاهش کیفیت خروجیهای ما شده است.
رئیس هیات نظارت و ارزیابی دانشگاه های استان بوشهر یادآور شد: مهمترین گلوگاه نظام آموزشی ورودی های آن است و اگر این مورد رسیدگی نشود نمی توان خروجی با کیفیتی از کل مجموعه انتظار داشت.
مصلح اظهار کرد: نظام ارزیابی زیر سیستم های مختلف باید متناسب با ماموریت آنها باشد اینکه ماموریت هر دانشگاه چیست که در حال حاضر نیاز به باز تعریف آنها داریم؛ دانشگاهی می خواهد کارآفرین باشد در صورتی که با مدل این دانشگاه صدق نمی کند.
رئیس هیات نظارت و ارزیابی دانشگاه های استان بوشهر عنوان کرد: دانشگاه پیام نور دانشجو محور است و اگر کارکردهای آکادمیک را توسعه دهد می تواند موفق باشد. مدل اصلی دانشگاه های پیشرفته شبیه مدل دانشگاه پیام نور بر اساس دانشجو محوری است؛ و لازم است که فضای بسیار خوب و جذابی را برای پژوهش دانشجویان فراهم سازیم.
انتهای پیام