به گزارش ایسنا، گفتو گوی روابط عمومی کاراف با مدیرعامل این مجموعه را که در آن به نکاتی در مورد بازار خودرو پرداخته شده است با هم میخوانیم :
۱. اگر بخواهید کاراف را در چند جمله کوتاه و ساده تعریف کنید، چه می گویید؟
استارت آپ کاراف با هدف ارائه مشاورههای تخصصی در تمامی زمینهها به خریداران و فروشندگان خودرو با جمعآوری نخبگان صنعت خودرو در حوزه فروش و خدمات پس از فروش در سال ۱۳۹۷ کار خود را آغاز کرد. در فاز اول توانست به الگوریتم منطقی نحوه قیمت گذاری خودروهای کارکرده در بازار ایران دست یابد که میتواند با دقت بالا قیمت واقعی خودرو را محاسبه و به خریداران اعلام کند. در کنار این بانک اطلاعاتی مهم، برای اولین بار اقدام به جمعآوری بانک اطلاعاتی هزینههای نگهداری خودروهای موجود در بازار کردیم و توانستیم تمامی مواردی که در هنگام تصمیمگیری خودرو به ذهن خریداران میرسد را پاسخ دهیم. سپس با طراحی و تولید دستگاههای مورد نیاز در حوزه کارشناسی خودرو و ایجاد استانداردهای به روز (کارشناسی بدنه و فنی خودرو)، گام بلندی برای ارائه خدمات خاص و تخصصی به مشتریان خود بر داشتهایم. و با عقد قرارداد همکاری با معتبرترین و بزرگترین فعالان بخش خودرویی در سراسر کشور، آماده ارائه خدمات خرید، فروش و خدمات پس از فروش خودرو در ۱۰ استان کشور میباشیم.
۲. کاراف در بازار خودرو کشور چه کمبودها و گرههایی را تشخیص داده است؟ این کمبودها چه پیامدهای منفی برای خریداران و فروشندگان خودرو دارد؟
اولین مشکلی که در بازار خودرو مشاهده میشود.
خریداران خودرو در بررسیهای خود قبل از خرید با چهار پرسش اساسی روبرو میباشند:
۱- قیمت واقعی خودرو کارکرده.
۲- اطلاع از هزینههای نگهداری و افت قیمت خودرو.
۳- عدم وجود ساز و کار لازم برای خرید و فروش خودرو از شهرهای دیگر.
۴- عدم اعتماد به اظهارات فروشنده در مورد سلامت فنی و بدنه خودرو.
نداشتن اطلاعات لازم و کافی به صورت همزمان در این بخشها، سبب ایجاد ضررهای مالی برای خریداران و فروشندگان خودرو میشد که ما سعی کردیم تمامی این مشکلات را رفع کنیم.
۳. کاراف برای رفع کدام یک از این مشکلات پا به میدان گذاشته است و برای هر یک از این مشکلات چه راهکاری دارد؟
۱- به منظور کمک به خریداران و فروشندگان عادی خودرو، سایت کاراف با ایجاد ابزار هوشمند قیمتگذاریهای آنلاین این امکان را به خریداران و فروشندگان عادی میدهد که مانند فعالان حرفهای بخش بازار نسبت به قیمتگذاری خودرو مورد نظرشان اقدام کنند.
برای درک بهتر این موضوع به یک نمونه اشاره میشود طی چند روز گذشته خودرو پراید ۱۳۱ با کارکرد ۲۲۰ هزار کیلومتر و مدل ۱۳۹۰ با قیمت ۳۵۷/۰۰۰/۰۰۰ ریال معامله میشد که معادل ۷۸ درصد قیمت خودرو صفر مشابه میباشد (در حال حاضر قیمت خودرو صفر این مدل در بازار ۵۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال میباشد) این نشان میدهد که ارزش این خودرو به واسطه ۹ سال افت مدل و کارکرد ۲۲۰ هزار کیلومتر تنها ۱۴۳/۰۰۰/۰۰۰ ریال یا معادل ۲۸ درصد کاهش یافته، در حالی که افت ارزش خودرو فرسوده با عمر ۲۰ سال، در حدود ۸۰ درصد قیمت خودرو صفر میباشد و با توجه به افزایش هزینههای نگهداری و خرابی برای خودروهای با سال و کارکرد بالا، قیمت خودروی مدل ۱۳۹۰ با کارکرد ۲۲۰.۰۰۰ کیلومتر تنها ۲۸۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال ( یا ۴۴ درصد قیمت صفر) نه ۳۵۷.۰۰۰.۰۰۰ ریال می باشد. به عبارت دیگر متاسفانه به علت نبود سیستم جامع ارزشگذاری خودرو، این خودرو با قیمتهای بالاتر از واقعیت آگهی شده و خریداران این خودروها هزینه بالاتری از ارزش واقعی خودرو را پرداخت میکند.
۲- از سوی دیگر با شناخت هزینههای سرویسهای تمامی خودروهای موجود در کشور و مصرف سوخت آنها ابزارهای آنلاین در سایت قرار داده شده تا با انتخاب هر برند و مدل خودرو، خریداران بتوانند تمامی هزینههای خودروی خود را در ۵ سال اول محاسبه و از آن آگاهی یابند.
۳-با توجه به محدودیتهای خرید و فروش بین شهرهای مختلف نظیر فاصله و هزینههای رفت و آمد، عدم وجود کارشناس خودرو امین و نگرانیهای نقل و انتقال مالی و پیگیریهای اسنادی موجب شده است بسیاری از خریداران و فروشندگان از انجام این امر دوری کنند به این منظور این کاراف با همکاری معتبرترین فعالان حوزه خودرو در کشور و با تدوین بالاترین استانداردها، این امکان را به خریداران و فروشندگان میدهد که بتوانند خدمات خرید و فروش خودرو در کلیه بازارهای کشور را با حفظ استانداردهای مورد نیاز داشته باشند.
۴- طراحی و تولید دستگاههایی جهت افزایش دقت کارشناسی فنی و بدنه خودرو.
۴. کاراف نسبت به سامانههای مشابه، چه مزیت هایی دارد؟
همان طور که توضیح دادیم ما توانستیم به صورت هم زمان تمامی بانکهای اطلاعاتی مهم در زمان تصمیمگیری خریداران برای انتخاب خودرو از قبیل: اعلام قیمت واقعی خودرو کارکرده، برآورد هزینه تعمیر و نگهداری خودرو، اعلام میزان افت قیمت خودرو را در سایت کاراف ایجاد کنیم و در ادامه با ایجاد استانداردها خاص در حوزه کارشناسی فنی و بدنه خودرو و تولید دستگاههای کاربردی در جهت کم کردن خطای انسانی، خدمات خود را نسبت به دیگر شرکتهای مشابه متفاوت کرده و با همکاری با بزرگان صنعت خودرو در استانهای دیگر، شبکه خدمات خرید و فروش خود را گسترده کردیم که تا به امروز در کشور مشابهای نداشته است.
۵. کاراف در چند شهر فعالیت خود را آغاز کرده و چه زیرساختهایی برای فعالیت خود فراهم کرده است؟
شرکت کاراف در حال حاضر در شهرهای تهران، کرج، مشهد، بابل، تبریز، کرمانشاه، اصفهان، یزد، شیراز و زاهدان فعال میباشد و به زودی در شهرهای کرمان، بوشهر و اهواز فعالیت خود را آغاز میکند.
۶. آیا طرح و ایده یا محصول خلاقانهای برای انجام بهتر فعالیتهای خود تولید کردهاید؟
با توجه به اهمیت استانداردهای کارشناسیهای سیار و رعایت استاندارد نور برای جلوگیری از خطای انسانی، تجهیزات نورپرتال برای اولین بار در کشور طراحی و ساخته شد.
از سوی دیگر با توجه به محدودیتهای مشاهده زیر خودرو دوربینهای ویژه که قابلیت ارائه ارتباط با موبایل مشتریان را دارا باشد برای اولین بار در کشور طراحی و ساخته شده تا مشتریان بتوانند بدون نیاز به مراجعه به تعمیرگاهها و استفاده از چال سرویس نسبت به مشاهده و تصویر برداری از زیر خودرو اقدام کنند.
۷. هدف خود را در ابتدای فعالیت در کدام بخش ها در نظر گرفته اید و افق پیشرو برای توسعه کاراف را چگونه برنامهریزی کردهاید؟
۱- توسعه مشاورههای آنلاین هوشمند قبل از خرید خرید و فروش خودرو.
۲- ارتقاء و توسعه شبکه خدمات خرید و فروش خودرو در کل کشور.
۳- رفع نگرانیها در خصوص اصالت خودرو و کارشناسیهای مربوطه.
۳ کلیدواژه که یکی از آنها کلید واژه محوری به شمار میرود را مشخص کنید.
کارشناسی خودرو، خرید خودرو کارشناسی شده، قیمتگذاری تخصصی خودرو
انتهای رپرتاژ آگهی