به گزارش ایسنا، علی مسعودی اظهار کرد: گروههای استارتاپی جوانانی پر از ایده و بسیار فعال هستند که نمیدانند دقیقا از کجا شروع کنند، بعد از مدتها تلاش و فعالیت به محصول یا خدمت میرسند؛ ولی با مشکلاتی مانند جذب سرمایهگذار و فروش محصول و جذب مشتری روبرو میشوند.
وی به ذکر چند توصیه به استارتاپها پرداخت و گفت: یکی از چالشهای مهم استارتاپها جذب سرمایهگذار است، سرمایهگذار به دنبال ایده خوب با پیشنهاد خوب است تا بتواند در چشمانداز خود برگشت سرمایه و سود را ببیند، در غیر این صورت هیچ انگیزهای برای سرمایهگذاری وجود ندارد. استارتاپ هم باید یکسری مزیتهای رقابتی به نسبت دیگر ایدهها داشته باشند. در نهایت آنچه اهمیت پیدا میکند، خاص بودن ایده است. این عوامل موجب عرضه درست محصول به بازار و جذب سرمایهگذار میشود. سرمایهگذار ابتدا به تیم و سپس مزیت رقابتی توجه میکند تا طی آن تصمیم به سرمایهگذاری بگیرد.
مسعودی با بیان این که اصلا لزومی ندارد استارتاپها از ابتدا سرمایهگذار داشته باشند، به تشریح دلایل خود پرداخت و گفت: استارتاپی که از همان ابتدا با وام و تسهیلات کارش را شروع کند، اگر نتواند بازاریابی درستی داشته باشد، قادر به فروش نخواهد بود و به سرمایهگذار، بانک یا صندوق بدهکار میشود و به سوی شکست حرکت میکند.
وی افزود: بهتر است هر کسی کار خودش را انجام دهد. سرمایهگذارها به طور معمول تیم بازاریاب و تیمهای اجرایی دارند و اصول بازار را میدانند. سرمایهگذار شریک میشود و استارتاپ به عنوان ایده پرداز قرار میگیرد. این مدل با به کار گرفتن تجربه سرمایهگذاران شانس موفقیت را برای استارتاپ بیشتر میکند.
عضو هیات مدیره مجمع تشکلهای دانشبنیان به نقش مشاورهها اشاره کرد وافزود: مشاور معتمد هم میتواند در روند موفقیت استارتاپها موثر باشد، ولی هیچ وقت نمیتوان انتظار اقدام عملیاتی از مشاور داشت، چون وظیفهای هم ندارد. استارتاپها به یک مجموعه با تجربه که مسیرهایی را طی کرده که برای یک کسب و کار نوپا تازگی دارد، نیازمندند.
وی ادامه داد: این مدل مشارکتی بهترین مدل حمایتی از شرکتهای دانش بنیان است؛ هم سرمایه گذار به سود و نفع میرسد و هم استارتاپ میتواند بر پایه ایده خود و با اتکا به تجربه، مشاوره و توان سرمایهگذار به آینده و موفقیت کسب و کار نوپایش امید داشته باشد.
مشاوره به استارتاپها را به دولت نسپاریم
مسعودی، نقش مشاوران را حلقه مفقوده اکوسیستم استارتاپها دانست و گفت: تشکلهایی مانند مجمع تشکلهای دانشبنیان چنین رسالتی دارند. ماموریت مشاوره به استارتاپها را حتی نباید به دولت سپرد؛ این وظیفهای است که تنها بخش خصوصی از عهده آن بر میآید. مجمع تشکلهای دانشبنیان یا مراکز نوآوری اتاق بازرگانی یکی از وظایف تعریف شدهشان برقراری این دست ارتباطات است؛ ایده خوب با طرح اجرایی مطلوب را به سرمایهگذار مناسب برسانند، ضمن اینکه زمینه شناخت بازار، ظرفیتهای بالقوه و بالفعل را به صورت مشاوره در اختیار استارتاپها و دانشبنیانها قرار دهند.
وی ادامه داد: اتاق بازرگانی در بخش کلان و در موضوعات تخصصیتر، این نقش بر عهده تشکل های بالا دستی مثل مجمع و فدراسیونها و سپس تشکلهای خرد است.
بر اساس اعلام روابط عمومی مجمع تشکلهای دانشبنیان، به گفته دبیرکل اتحادیه سراسری، البته در حال حاضر هم این تعاملات با مشارکت تشکلها رخ میدهد، هرچند هنوز ساختار مدونی برای آن ایجاد نشده است، ولی برای مثال در اتحادیه سراسری نمونههای زیادی داریم که شرکتها در استارتاپها سرمایهگذاری میکنند و اتحادیه در جریان جزئیات روند همکاری قرار دارد و حتی مشاوران حقوقی اتحادیه به طرفین برای عقد بهترین قرارداد مشاوره میدهند.
انتهای پیام