پیشنهاد قائم مقام وزیر علوم:

اتاق‌های فکر در دانشگاه‌ها تشکیل شود

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه شورای دانشگاه و هیات ممیزه دانشگاه باید اتاق‌های فکر دانشگاه بوده و لازم است از فرمت دستوری خارج شوند، گفت: باید اتاق‌های فکر دانشگاه‌ها فعال شود.

عبدالرضا باقری، چهارشنبه شب ۲۵ دی، در نشست با مسئولان آموزش عالی خراسان جنوبی با تسلیت حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی، اظهار کرد: امیدواریم خداوند یاری رساند تا شرایط تغییر کند.

وی با بیان اینکه امیدواریم از موارد مطرح شده در این جلسه در تدوین سیاست‌ها، ضوابط و مقررات بهره ببریم، افزود: اکنون ۷۰۰ عضو هیات علمی در مراکز آموزش عالی استان فعالیت دارند که داشته‌های مهمی هستند و باید آن را قدر بدانیم.

به گزارش ایسنا، قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تلاش‌های اساتید و مدیران برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز کشور و جایگاه علمی ایران، تصریح کرد: در دهه ۷۰ کسی باور نمی‌کرد که ایران به این جایگاه علمی دست یابد، اما امروز این مورد تحقق پیدا کرده است.

باقری با اشاره به اینکه هر پیشرفتی همراه با اشکالات و آسیب‌هایی است، اظهار کرد: اکنون مقالات اعضای هیات علمی دانشگاه‌های بزرگ کشور در لیست مقالات پراستناد دنیا قرار گرفته است.

وی بیان کرد: اشکات زیاد است، اما باید به جایگاه فعلی ایران در منطقه و جهان توجه کرد و رتبه‌های علمی کشور و اشکالات وزارت علوم را در کنار یکدیگر دید.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به شکل‌گیری ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه صنعنی شریف که ۳۲۰۰ فارغ‌التحصیل در آن در حال کار هستند، افزود: جهت‌گیری مهم است و اکنون دانشگاه‌های بزرگ پروژه‌های بزرگی را راهبری می‌کنند که بی‌سابقه است.

باقری ادامه داد: تحولاتی در آموزش عالی اتفاق افتاده، اما ظرفیت‌ها بیش از این است و نتوانسته‌ایم از همه آن‌ها بهره ببریم.

وی با اشاره به اهمیت حضور متخصصان در خراسان جنوبی، گفت: اگر نتوانسته‌ایم تاکنون از ظرفیت آنان بهره ببریم؛ این امر مسئله‌ای است که باید برای آن تلاش کنیم.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به سیاست انقباضی وزارت علوم، اظهار کرد: به دانشگاه پیام نور ظرف ۵ سال گذشته یک رشته جدید نداده‌ایم.

باقری با تاکید بر سیاست‌های تدریجی، آرام و بدون تنش و اصلاح تدریجی امور، افزود: بسیاری از مراکز دانشگاهی باید تجمیع شود و کشور نیازمند تمهیدات مدیریتی است.

وی با بیان اینکه باید سیاست‌ها را با تدبیر پیش ببریم، تصریح کرد: معتقدیم تمام دانشگاه‌ها مانند یکدیگر نیستند، چراکه ماموریت‌های متفاوتی دارند.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: در ماده ۵ آیین‌نامه ارتقا تاکید شد که دانشگاه‌ها می‌توانند متناسب با ماموریت‌های خود وظایفی را برای اعضای هیات علمی درنظر بگیرند و این امر مبنای تغییرات شود.

باقری ادامه داد: ظرفیت‌های اعضای هیات علمی باتوجه به ماده ۵ آیین‌نامه قابل اعمال است و دانشگاه‌ها باید در این خصوص پیشنهاد داده و بی‌تفاوت نباشند.

وی با بیان اینکه سیاست ما این است که وزارت علوم حیطه احتیارات را کاهش داده و این اختیارات در حیطه شورای دانشگاه‌ها باشد، افزود: باید دانشگاها فکر کنند نه اینکه وزارت علوم برای تمام دانشگاه‌ها فکر کند چراکه آن زمان رویکردها و نقاط تقویت بهتر مشخص خواهد شد.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: باید هر دانشگاه خود ریل‌گذاری کند و اگر این امر محقق شود جایگاه دانشگاه‌ها تغییر می‌یابد.

وی با تاکید بر پرهیز از تنش در دانشگاه‌ها و پرهیز از صدور بخشنامه‌های شتابزده به عنوان یکی از سیاست‌های وزارت علوم، خاطرنشان کرد: اگر قصد داریم توسعه علمی داشته باشیم باید فضای دانشگاه‌ها آکادمیک و آرام باشد.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲۶ دی ۱۳۹۸ / ۰۸:۰۱
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 98102620172
  • خبرنگار :