به گزارش ایسنا، دکتر علی اکبر حقدوست در نشست با دبیران شورای مرکزی شوراهای صنفی دانشگاههای علوم پزشکی کشور که در سالن جلسات معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت برگزار شد با بیان اینکه در خصوص برخی موضوعات عنوان شده باید بر مبنای واقعیتها اقدام کرد، اظهار داشت: ما در کشور کمبودها را میدانیم، قسمتی از مشکلات ما به تحریمها و مشکلات نقدینگی باز میگردد، حتی در صورتی که این مشکلات نیز رفع شود ما بر مبنای داشتههای خود که شامل اعضای هیئت علمی، دانشجویان و دانشگاههایمان است باید با نگاه واقع بینانه جلو برویم.
وی با تاکید بر این که نمیشود با توجه به شرایط، ایده آلهایی را در ذهن رشد داد و پس از نرسیدن به آن سرخورده شد، گفت: من نیز ۲۰ سال قبل مانند شما و جای شما در نهادهای دانشجویی از این جنس فعالیت میکردم در حالی که در شرایط سختتری قرار داشتیم، ما نیز به شدت پیگیر مطالب و موضوعات بودیم در حالی که سروصدای بیشتری داشتیم اما از زمانی که مدیر اجرایی کشور شدم واقعیتها را جور دیگری میبینیم. شما نیز کمی دیگر در جای من خواهید نشست و قطعا بهتر از ما میتوانید در حوزه فعالیتی خود مدیریت کنید.
حقدوست با بیان اینکه امروز دانشجویان فعال در «کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاههای علوم پزشکی» به اندازه زمانی که ما فوق لیسانس میخواندیم از جایگاه علمی برخوردارند، خاطرنشان کرد: من از شما تقاضا دارم «بیانیه گام دوم انقلاب» را با دقت، بار دیگر مرور کنید زیرا شما هستید که باید در تراز یک کشور توسعه یافته، متوقع، الهام بخش و آباد کار کنید. البته هر کسی نمیتواند مدیر شود و بر این اساس باید توانایی مدیریت را قبل از ورود به دانشگاه در خود تقویت و خود را برای پستهای بزرگ و مدیریت فراتر از این مرز و بوم آماده کنید.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه انتظار این است عمیق فکر کرده، مطالعه کنید و فن مدیریت را بیاموزید، به درخواست دانشجویان در خصوص داشتن جلسات مستمر با معاون آموزشی وزارت بهداشت، پاسخ مثبت داد و ابراز امیدواری کرد: جلسات معاونتهای فرهنگی و دانشجویی، آموزشی و حتی پژوهشی که یک عنصر هستند با فعالان شوراهای صنفی به صورت منظم برگزار شود.
وی تصریح کرد: مسؤولیت و محور اصلی کار این سه معاونت، دانشجو است و نباید این سه معاونت از یکدیگر جدا کار کرده و در بین خود انشقاق ایجاد کنند.
حقدوست با بیان این که در روزهای آینده نامهای به همه معاونان آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی تحت عنوان «میثاق نامه آموزشی» ارسال میشود، خاطر نشان کرد: در این «میثاق نامه آموزشی» نکاتی در خصوص در دسترس بودن و پاسخگو بودن به دانشجویان آمده است.
وی گفت: در این نامه ذکر شده است که معاونان آموزشی با هماهنگی معاونتهای فرهنگی و دانشجویی، به خوابگاه دانشجویان رفته و با دانشجویان غذا بخورند، با دانشجویان ارتباط عاطفی برقرار کنند و به کلاسهای درس به صورت حضوری سر بزنند. خط قرمز من رعایت اخلاق است به نحوی که هیچ کس حق ندارد به یک فرد د هر مرتبهای توهین کند و این میثاق نامه ما است.
معاون وزیر بهداشت به اهمیت شفافسازی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: زمانی که معاون برنامهریزی وزارت بهداشت بودم روی پروژهای در خصوص شفافیت کار میکردم و به صورت علمی بحث «شفافیت»، «رانتخواری» و «فساد را در سیستمهای آموزشی دنیا» را دنبال میکردم که تلاش داریم این یافتهها را در معانت آموزشی پیاده کنیم.
وی افزود: در حوزه شفافیت اگر شما بدانید فرزند من چرا به تهران آمده است؟ بتوانید نام او را در سایت ببینید تا متوجه حقایق شوید، مشکلات بسیاری حل میشود. اگر هر نماینده مجلسی بداند هنگامی که سفارش فردی را میکند در صورت کسب هر نتیجهای، همه این موضوع را خواهند دانست، به صورت اتوماتیک جلوی بسیاری از این رفتارها و آسیبها گرفته میشود.
حقدوست با تاکید بر اینکه ما در حوزه آموزش زمینه متعددی برای شفافسازی داریم، خاطرنشان کرد: البته شفافسازی به معنای به اشتراک گذاشتن اطلاعات در فضای مجازی برای همه دنیا نیست، برخی لایهها وجود دارد که معاونان آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور باید از آن مطلع شوند، در بحث شفافیت هر راهنمایی و پیشنهاد خاصی در زمینه اجرا کردن در ذهنتان وجود دارد به ما اعلام کنید، البته این نکته نیز مهم است که بدانیم شفاف بودن به ظرفیت نیاز دارد و تا این ظرفیت نباشد مشکلساز میشود.
وی اضافه کرد: اگر کشور به سمت شفافیت برود تا نیتها از تلاش برای تصویب یک آییننامه، مصوبه و ... مشخص شود، بسیاری از مشکلات به صورت ریشهای حل خواهد شد. من بارها قبل از اینکه مسؤول شوم به دکتر لاریجانی گفتم که ما در این مسیر به تنهایی نمیتوانیم در برابر فشارها ایستادگی کنیم و باید از توان اساتید، دانشجویان و دانشگاهها کمک بگیریم تا دانشگاهها واقعیتها را بشنوند.
معاون وزیر بهداشت گفت: مگر دانشگاهها نمیگویند تجهیزات در برابر تعداد بالای ظرفیتهای افزایش یافته کم است، پس باید همه دانشجویان و دانشگاهها در کنار ما باشند. به واقع در خصوص این موضوع ما یک طرف میز هستیم، نمیخواهیم غوغاسالاری کنیم اما واقعیتها را باید بیان کنیم.
حق دوست گفت: در خصوص خدمت در مناطق محروم باید گفت کشور در توزیع نیروی انسانی مشکل دارد و این مشکل ما به تنهایی نیست و دیگر کشورها نیز این دردسرها را داشتهاند، ۳۰ سال قبل استرالیا تصمیم گرفت دوره پزشکی خود را پنج ساله کند تا مدرک پزشکی این کشور را هیچ جای دنیا قبول نکند تا پزشکان عمومی استرالیا در کشورشان بمانند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان این که ما در حال حاضر ۴۵ درصد در برخی تخصصها مانند «رادیولوژی و جراح مغز و اعصاب» تنها در شهر تهران نیرو داریم، اظهار داشت: آیا مناطق محروم نیز حق دارند از این مزایا منتفع شوند یا خیر؟ اگر بحث عدالت اجتماعی را دنبال میکنیم باید این مناطق را نیز پاسخگویی کنیم. البته در مناطق محروم بیش از متخصص، به پزشک عمومی نیاز است، مگر در جایی که ۲۵ هزار نفر جمعیت دارد چه اندازه متخصص نیاز است؟
وی گفت: در جهان بسیاری از خدماتی که در ایران از سوی فوق تخصصان ارایه میشود را رشتههای قبل از پزشکی ارایه میدهند. در ژاپن به دلیل رشد سرطان معده، اندوسکوپی در داخل کیوسکهایی در فضای عمومی و توسط یک تکنسین انجام میشود که حتی یک پزشک عمومی نیز نیست. اولویت اول ما در مناطق محروم تخصص و فوق تخصص نیست، اما افرادی که با سهمیه مناطق محروم قبول شدهاند، باید در مناطق محروم خدمت کنند زیرا این انتخاب را از روی آگاهی و با اختیار انجام دادهاند.
این مقام مسؤول با بیان این که شما فعال صنفی هستید، اما قبل از صنفی بودن یک انسان متفکر، ذیشعور و عدالتخواه هستید، اظهار داشت: در مورد «سؤالات قطب و لنگر» امسال این مشکل به امید خدا حل خواهد شد، این موضوع فرآیندی بود که بر اساس تجربه انجام شد، البته فرآیند درستی بود که بد اجرا شد، از امسال امتحانات مجدد و با این دید که هر امتحانی را به احتمال قوی یک جا طرح خواهد کرد و تفاوت خاصی بین استانها نخواهد بود، برگزار میکنیم.
حقدوست در خصوص پایان نامههای دانشجویی از شکل گیری یک اتفاق خوب در این خصوص خبر داد و اظهار داشت: بر این اساس مفهوم پایان نامه بسیار متفاوت خواهد شد و ما تنوع جدی در مفاهیم و مصادیق پایان نامهها خواهیم داشت. در خصوص حقوق اینترشیپی و حقوق پرستاری نیز من با این موضوع مخالفم زیرا میدانم ما پول به اندازهای که به همه رشتهها بدهیم نداریم و صحیح نیست فکر کنیم پرستاری متفاوت از بقیه رشتهها است. تامین زندگی دانشجویان هر چه بالاتر می روند واجبتر است اما حفظ عدالت در این زمینه نیز بسیار مهم است.
وی اضافه کرد: من به همین دلایل با تصویب موضوع افزایش حقوق، زمانی که در هیئت امنا عنوان شد مخالفت کردم زیرا میدانستم منابع آن تامین نمیشود و زمانی که توقع ایجاد کنیم نمیتوانیم کار را جمع کنیم، پس این سیاست به این دلیل که به همه دانشگاهها نمیرسد و به دیگر رشتهها قابل تسری نیست، پایدار نیست. در خصوص «نمره الکترونیکی پره انترنی» نیز این موضوع باید به صورت دقیقتر بیان شود زیرا ممکن است تمام صورت قضیه آنچه بیان شد نباشد.
به گزارش مفدا،معاونان «آموزشی» و «فرهنگی و دانشجویی» وزارت بهداشت در نشست «دبیران شورای مرکزی شوراهای صنفی دانشگاههای علوم پزشکی کشور» حضور یافته و به سخنان نمایندگان شوراهای صنفی دانشجویی دانشگاههای علوم پزشکی کشور گوش فرا دادند. در این نشست دانشجویان از مشکلات آموزشی و صنفی و رفاهی دانشگاههای علوم پزشکی کشور سخن گفته و در خصوص راهکارهای مرتفع کردن مشکلات و موانع، بحث و تبادل نظر شد.
انتهای پیام