ترور دو خبرنگار عراقی در بصره/ در سایه ادامه تظاهرات نگاه‌ها به سمت جلسه پارلمان عراق

شاهدان عینی در شهر بصره اعلام کردند افراد مسلح ناشناس دو خبرنگار عراقی را در این شهر ترور کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری الجزیره، شاهدان عینی در شهر بصره در جنوب عراق اعلام کردند: افراد مسلح ناشناس شامگاه جمعه احمد عبدالصمد، خبرنگار شبکه دجله و صفاء غالی، عکاس این شبکه را ترور کردند. این اقدام بعد از آن رخ داد که این دو خبرنگار درحال پوشش‌دهی اعتراضات در مرکز شهر بودند.

عبدالصمد بارها حمایت خود را از تظاهرات مردمی اعلام کرده بود.

فعالان در اعتراضات عراق اخیرا در معرض ترور و شکنجه و ربودن قرار گرفته‌اند.

اعتراضات در عراق برای سومین ماه علیه وضعیت اقتصادی و فساد متوالی ادامه دارند. هزاران تن جمعه در بغداد و شهرهای مرکزی و جنوبی تحصن خود را از سرگرفتند و شعارهایی را علیه مداخله خارجی سر دادند. آن‌ها خواهان انتخاب نخست‌وزیری به دور از طبقه سیاسی حاکم شدند.

آن‌ها همچنین تأکید کردند که نباید عراق به میدان نزاع و تسویه‌حساب تبدیل شود. معترضان خواهان اصلاحات سیاسی و تشکیل دولت جدیدی شدند که قادر به برآوردن خواسته‌های معترضان باشد.

همچنین پارلمان عراق جلسه عادی خود را امروز(شنبه)‌ برگزار می‌کند.

پارلمان عراق اخیرا دولت را ملزم به اخراج نیروهای خارجی از این کشور کرد. این اقدام بعد از شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و ابومهدی المهندس، معاون رئیس حشد شعبی و فرماندهان دیگر در حمله آمریکا به کاروان حشد شعبی صورت گرفت.

بعد از این حمله و تصویب قانون اخراج نیروهای آمریکایی در پارلمان، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی عراق از مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا خواست نمایندگانی را برای ایجاد مکانیزم‌هایی جهت اجرای قانون پارلمان به عراق بفرستد. این درحالی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد عراق خواهان اخراج نیروهای آمریکایی نشده است.

ترامپ از عراق خواسته ابتدا هزینه پایگاه هوایی را بپردازد بعد نیروهای آمریکایی از این کشور خارج می‌شوند.

سید علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان نیز حملات در خاک عراق را محکوم کرد و نسبت به وخامت اوضاع در کشور و منطقه هشدار داد.

اعتراضات عراق از اوایل اکتبر آغاز شد و در جریان آن تعدادی کشته و زخمی شدند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۱ دی ۱۳۹۸ / ۰۹:۳۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98102115768
  • خبرنگار : 71516