خط ریلی رشت- انزلی- آستارا همواره از سوی مسوولان مختلف به عنوان حلقه مفقوده مطرح میشود که در صورت تکمیل میتواند میزان ترانزیت کشور را تا ۵ برابر یعنی ۵۰ میلیون تن افزایش دهد که البته شاید به گفته شهرام آدم نژاد -معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی- آن طور که باید به آن توجه نشده است و اگر توجهی به این پروژه ملی صورت میگرفت تا کنون باید به اتمام رسیده بود.
البته محمد اسلامی -وزیر راه و شهرسازی- نیز با حضور در این پروژه و اعلام اینکه خط ریلی رشت-بندر کاسپین به طول ۲۵ کیلومتر تا پایان سال آینده افتتاح خواهد شد اما حرفی از رشت-انزلی و رشت-آستارا به میان نیاورد چرا به نظر میرسد، این پروژهها به عمر دولت دوازدهم قد نمیدهد و به زمان بیشتری نیاز دارد.
عباس خطیبی -معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور- در این باره به ایسنا گفت: سال ها بود که خط ریلی قزوین- رشت- آستارا به عنوان حلقه مفقوده کریدور شمال- جنوب مطرح میشد که کار پر هزینه و زمانبری است اما با تلاشهایی که صورت گرفت اسفند ماه سال گذشته توانستیم راه آهن قزوین- رشت را با اعتباری بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان (به قیمت روز) به انجام برسانیم و هم اکنون تردد در این خط ریلی به صورت مستمر انجام میشود.
وی درباره خط ریلی رشت- انزلی- آستارا نیز افزود: راه آهن رشت- انزلی- آستارا به صورت دو شاخه است یعنی از رشت تا حدود ۱۰ کیلومتر مسیر مشترک وجود دارد. سپس یک شاخه از خط ریلی به سمت بندر کاسپین و پس از آن انزلی میرود و شاخه دیگر آن که به طول ۱۶۰ کیلومتر بوده راه آهن رشت – آستارا را شامل میشود.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل تصریح کرد: پروژه ریلی رشت- آستارا با قیمتهای کنونی، بدون در نظر گرفتن دیرکرد در تکمیل پروژه و نوسانات در بازار، حدود ۳۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و در این زمینه مذاکراتی برای استفاده از منابع خارجی در حال انجام است اما در حال حاضر نمیتوان میزان اعتبار دقیق مورد نیاز آن را محاسبه و اعلام کرد.
خطیبی همچنین گفت: پروژه ریلی رشت- آستارا براساس تفاهمنامهای که با قرارگاه خاتم الانبیا امضا کردیم آغاز شده و بخشی از کار اجرایی آن را از آستارا شروع کردیم. همچنین در منطقه صومعه سرا در حال مذاکره برای تملک اراضی آن منطقه هستیم.
انتهای پیام