محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰ میلیون تن بار ترانزیتی سالانه در کشور جابجا می شود، اما با استعداد موجود می توانیم ۵۰ میلیون تن جابجا داشته باشیم.
وی با بیان اینکه متصل نبودن دو قطعه ریلی رشت – انزلی و رشت – آستارا به راه آهن سراسری موجب شده از ظرفیت های ترانزیتی استفاده نکنیم، افزود: اتصال راه آهن به آستارا ما را به جمهوری آذربایجان و روسیه مرتبط می کند و می توانیم بار را به اروپا ببریم.
وزیر راه و شهرسازی همچنین قطعه رشت – بندر کاسپین و رشت - بندرانزلی را مورد تاکید قرار داد و گفت: خوشبختانه کار را شروع کردیم و موانع در مسیر راه آهن وجود ندارد که با کمک مدیریت استان تا سرعت بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد.
اسلامی با بیان اینکه بر طبق برنامه زمان بندی پیمانکار تا پایان سال ۹۹ خط ریلی رشت – بندر کاسپین فعال می شود، گفت: با رفتن قطار به بندر کاسپین امکان جابجایی بار از طریق دریا وجود دارد لذا راه آهن ایران تعرفه های ویژه ترانزیتی جهت فعال سازی سیستم حمل و نقل ترکیبی ریلی – دریایی را فراهم کرده است.
وی یادآور شد: بار ترانزیتی بازرگانان هندوستان و پاکستان و افغانستان و آسیای میانه از طریق ایران و سپس گیلان و بندر کاسپین به اروپا منتقل می شود و شرایط را برای تکمیل کریدور در قطه رشت – آستارا مهیا می کند.
انتهای پیام